5-dagars rundtur i Jotunheimen?

Ska ta med tjejen upp till jotunheimen om en vecka. Hon är nybörjare när det kommer till fjällen, men jag har varit ute en hel del senaste åren. Vi har 5 ev 6 hela vandringsdagar till förfogande, åker med bil upp och tänkte tälta hela sträckan.

Kollat på kartor hela kvällen efter någon lämplig sträckning. Vi har bestämt att inte vandra besseggen, dels då jag inte blev så imponerad den gången jag gick där, dels för att den är slitit med tunga ryggsäckar (ja jag vet, man kan skicka med båten), och dels för att det är så mycket folk att det är svårt att ens kunna pissa i fred på den kammen.

Vi är sugna på att ta iaf en topp under turen. Funderat ut en tänkbar väg som skulle utgå från leirvassbu:
Dag1: leirvassbu-spiterstulen
Dag2: galdhøpiggen.
Dag3:spiterstulen-halvvägs till gjendebu/in någonstans på leden mellan gjendebu-leirvassbu öster om langvattnet
Dag4:eek:van-leirvassbu (söder om kyrkja)
Dag5: Kyrkja

Då blir det 2 toppar om vädret tillåter. Dock känns kanske turen lite futtig dom dagarna man inte är på topptur. Har vandrat flera gånger tidigare i jotunheimen, men då mer pannbensmarscher på +14 dagar och likn.

Andra förslag på 5 (Ev 6) -dagarstur som börjar och slutar på samma ställe? Har dålig koll på södra och västra jotunheimen.
 
Gendesheim - Russvattnet - Glittertind

Hej!

Kan varmt rekommendera att gå från Gendesheim till Glittertind vid Russvattnet.
Om man går längs stranden ner till Russvattnet får man njuta av den fantastiska vyn i en hel dags vandring. Ser lite ut som nya Zeeland och ganska folktomt. Turkost vatten. Kan varmt rekommenderas.
 
Kollade några webcams och kring leirvassbu verkar det fortfarande vara vinter med snö och is på sjön. Kanske får revidera resplanen något. Tar man sig från gjendesheim till glittertind på en dag? Funderar på alternativet att ta båten till gjende, sen gå gjende-spiterstulen-piggen-glittertind-gjendesheim
 
Tjejen?

Hur stark och tränad är din tjej? Hur tung packning kommer hon att bära? Har hon skor/kängor som är ingågna och inte ger skoskav? Har hon tältvana från skogsturer?
Allt detta är viktigt att ta hänsyn till, när jag går på tur med frun pushar jag mot gränsen om vi går mer än en mil per dag, 7-8 km brukar passa bättre, detta trots att hennes packning väger runt 12 kg.

Detta är naturligtvis otroligt individuellt, så planera gärna så du har kort, mellanlångt och upp till din egen gräns som ruttalternativ för olika dagar. Det går alltid att lägga in någon liten småtopp att bestiga om dagsmarchen blir för futtig, men är man fast i en lång rutt för flera dagar kan turen bli ett helvete, för båda två.
Ofta vet man inte hur man reagerar på säck och långa turer innan man provar, så testa gärna lite dagsturer med full packning i skogarna hemmavid innan det bär iväg till fjällen.
Min fru är "på pappret" väldigt vältränad, hon brukar styrketräna eller löpa 4-6 gånger i veckan, men det hjälper inte så mycket när hon kommer ut på fjället.
 
Gick Gjendesheim-Glitterheim-Murumbu-Gjendesheim tidigare på semester med flickvännen.

Jag anser det väldigt tufft att bränna av Gjendesheim-Glittertind på en dag. Det går att göra, kanske hade gjort det om jag gick själv men det är på gränsen. Det var mycket snöfält kvar så det kan ha inverkat rätt mycket på tiden kanske..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
K sill Svensexe-tur! 2-dagars turbovandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.