3 dagars vandring

LoL!

Misstänkte att det kan funka, men man vet ju inte... har läst en hel del vattentrådar här på utsidan så det blir nog sunt förnuft som gäller... och i värsta fall koka... har ingen lust att kånka alltför mycket vatten...
 
Re: LoL!

thomalin; sa:
Misstänkte att det kan funka, men man vet ju inte... har läst en hel del vattentrådar här på utsidan så det blir nog sunt förnuft som gäller... och i värsta fall koka... har ingen lust att kånka alltför mycket vatten...

Ähh, vattenpuritanerna här kan säga vad de vill. Men det mesta i sverige är drickbart. Har aldrig använt tabeletter eller annat och lever fortfarande. Visst, har en viss övervikt, men tror inte att vattnet är orsaken:)
 
Re: Östergötland

n_zackrisson; sa:
Du nämnde östgötaleden, den spretar åt alla håll, men det finns möjlighet till rundor också. Om du åker väg 34 söderut från linköping kommer du till Rimforsa. Ta höger i Rimforsa, snart stöter du på östgötaleden, leta efter en liten orange skylt på en stolpe. Härifrån kan du gå ner till sjön Sommen två olika vägar, alltså en runda. Den ena går söder ut, öster om sjön Drögen, den andra går norr om drögen, förbi grottorna tror jag, kallade "trollegater". Jag vet inte om det blir för långt för en påskvandring, man ska ju ha tid att koka ägg också. Kolla på en karta. Östgötaleden syns på kartorna på Eniro.
Såg att ni skrev om vatten, i detta område skulle jag dricka vattnet ut sjöarna direkt, ev. koka det först om jag var osäker.

Mvh
Niklas

Det verkar ju vara en rundslinga som kan vara intressant... vet du hur lång den är ungefär?
Är det hyfsat skyltat?

Den här rundslingan verkar tillhöra flera olika delar av leden (vars hemsidor som lever sina egna liv) och därmed ingen fullständig karta att finna... hm... smart... eller så kanske det är det jag som är IQ fiskmås...

Östgötaledens hemsida har mycket att önska... minst sagt...
 
Re: Re: Östergötland

Det verkar ju vara en rundslinga som kan vara intressant... vet du hur lång den är ungefär?
[/QUOTE]

Har forskat lite kring Östgötarundslingan mot Sommen...
Rimforsa-Pålhult-Pinnarp-Smedstorp-Halvsjön-Nargöl-Ulrika-Trollegater-Rimforsa...

...och det verkar vara en klart intressant sträckning men den verkar bli lite väl lång för oss... runt 90km... iaf enl en kombination av östgötaledens hemsidas olika etappbeskrivningar... i kombination med hitta.se... känns lite krystat att avverka den sträckan på 4 dagar...

Någon som känner till nån genväg... förutom bilvägarna då...
[Ändrat av thomalin 2007-04-05 kl 08:48]
 
Jag röstar för Kinnekulle, mycket trevlig plats och lättvandrat!

Häftiga vyer och trevlig geologisk historia med basalten som skyddar.

// Jocke
 
Nu är det lite sent, men för nästa gång kan jag rekommendera Finnskogsleden i Hälsingland. Start och mål i Annefors sydväst om Bollnäs. Leden är omväxlande, med både sjöar, berg och myrar. Flera övernattningsstugor finns, och en mängd vindskydd och kallkällor. 35 kilometer runt det hela.
Mer information, och karta, torde finnas på Bollnäs turistbyrå.
 
Re: Re: LoL!

Almgren; sa:
thomalin; sa:
Misstänkte att det kan funka, men man vet ju inte... har läst en hel del vattentrådar här på utsidan så det blir nog sunt förnuft som gäller... och i värsta fall koka... har ingen lust att kånka alltför mycket vatten...

Ähh, vattenpuritanerna här kan säga vad de vill. Men det mesta i sverige är drickbart. Har aldrig använt tabeletter eller annat och lever fortfarande. Visst, har en viss övervikt, men tror inte att vattnet är orsaken:)

Min egen erfarenhet av låglandsvandring inskränker sig
till tre dagar på Östgötaleden, Bjärka-Säby till
Ulrika, och jag kan ju inte säga att det där med vatten
var helt trivialt.

Mellan Bjärka och Rimforsa klarade jag mig med att bära en liter, vad jag minns, men
kort efter Sätravallen upphörde alla övernattningsmöjligheter av rang. Det blev Hallstad
ängar vid Järnlunden (tre mil, mesta laget)
och ur den sjön, med sandstrand
och allt möjligt flytande skräp, skulle då jag inte
ta vatten utan filtrering. Mern det var en fin plats
att tälta i september och fullmåne (på sommaren är det badplats, då får man dra sig till vindskyddet nån
kilometer bort).

På den följande etappen till Svensbo (fin plats, f ö)
fick jag bära
en del vatten på vägen; jag hade tur dock att passera
ett feriehus vars ägare hämtade vatten ur egen källa på
tomten. Vid Svensbo beredde jag mig att gå en avsevärd
sträcka för att hämta vatten i en sjö, när jag
20 minuter norr om platsen upptäckte en skyltad källa
med härligt friskt vatten. Jag bar väl tillbaka
3 liter. Å andra sidan var det inte så väl beställt med
möjligheterna att tvätta sig.

Kan inte säga att jag fick mersmak för låglandsvandring.
Visst, vatten kan i värsta fall kokas eller (bättre)
filtreras, det finns ofta väl skyltade källor utmed vägen, men nog blir det bära av, och passar det inte
med sjöläger i färdschemat, kan det bli rätt knöligt
med vattenförsörjningen. 3-4 liter kand et handla
om på lägret.
 
Vad är vitsen med att springa en led?

Kör ett gäng varv i Slottskogen eller Skatås i stället. Där kan du använda belysning och elljusspår så du kan gå, vandra, springa fler timmar oavsett väder och mörker.

Längs Bohusleden finns djur att spana in. Det finns fiskesjöar där man kan dra en öring eller regnbåge. Det finns badsjöar och det finns övernattningsplatser där man ofta kan träffa trevliga människor.

Det finns lämningar efter boenden där man kan stanna upp och rekonstruera var hus, uthus och åkrar låg. Det finns backstugor, det finns ruiner och lämningar efter kvarnar och sågar. På ett ställe passerar leden något hundratal meter från ett vattenhjul som fortfarande snurrar. Få har uppmärksammat det. Leden passerar genom en vacker och märklig bondgård. Den passerar förbi bäverdammar, ett nyrenoverat torp, en spånlada, en gård eller två från femtonhundratalet.

Ska jag fortsätta?

Jag har bara gått små sträckor av Bohusleden och det finns helt säkert mycket jag inte har en aning om och som inte heller finns med i broschyren.

Men det är klart, jag behöver varken bevisa min manlighet eller använda penisförlängare så det är kanske därför jag inte fattar vitsen att stressa fram på en vacker vandringsled.

Tack för idag, nu ska jag ut och fotografera resterna efter en skomakares torp vid norra spetsen av Stora Gunnarsvatten. Ytterligare norrut ligger ruinerna ev ett annat, för mig och hembygdsföreningen, okänt torp. Kommer jag iväg snart hinner jag kanske kolla Ulveberget också. Jordkällaren som ligger vid toppen av backen, tillhör den torpet jag läste om på hembygdsmuseet? Eller finns det rester av ytterligare ett torp på berget. Kanske, när jag tänker efter, ska jag ta vägen om min "gröna dal" en bit efter vindskyddet vid Store - Väktor. Där kan jag stå eller sitta och njuta av den svarta klippvägen och alla gröna nyanser som omger den i timmar.
 
Zeke:

Eftersom ingen kan veta vem som avses med "du"
kanske du skulle använt citatfunktionen.
Möjligen skull du ha upptäckt att ditt angrepp
sakande all täckning i den aktuella tråden
och avstått.
 
Klart!

Sådärja!

Då var årets påskvandring avklarad.

Tack för alla goda råd inför vandringen!

Här kommer en liten resumé av rundvandringen jag om min sambo gjorde på Ösgötaleden i påsk.

Dag 1 - Solsken
Startade tidigt i Sthlm och begav oss mot Östergötland... närmare bestämt Rimforsa där vi hade en karta som väntade på oss, eftersom Lottie på turistbyrån i Kisa varit så snäll att se till att kartan fanns där när vi behövde den, tur att det finns hjälpsamma människor!

Fortsatte sen till Ulrika där vi ställde bilen vid bygdegården.
Här startade vår vandring. Första delmål var Nargöl och innan dess passrade vi Ycke urskog... mycket fint. Hittills lättvandrat och helt ok markerat. vidare en del av leden som även kallas Kyrkstigen. Sen vidare ner mot dagens planerade slutmål vid Halvsjön... hittade dock ingen bra tältplats utan fortsatte mot utsiktsplatsen vid Sörstugan... dåligt markerat och konstiga omvägar... markeringen till utsikten obefintlig så vi fortsatte lite till klockan 19,50 och hittade en fin tältplats på en höjd ovanför Sommen.

Dag 2 Solsken
Ner mot Sommens strand och vidare mot Smedstorp, mestadels jordbruks och ängslandskap med vandring på små grusvägar, men ganska kuperat... därefter vidare mot Pinnarp via Misterfall på små skogsvägar och i fina skogspartier. I Pinnarp hade vi tänkt oss att dra oss över båtöverfarten mellan Övre och Nedre Föllingen... men vajern var borta så det blev att vända om och gå drygt tre km extra... men dessförinnan blev det dags för lite sömn...

Dag 3 solsken
Lite småsura över den missade båtöverfarten så begav vi oss iväg mot bron som skulle ta oss över sjön Föllingen... för att spara förlorad tid bestämde vi oss att gena ett parti som enl kartan såg väldigt kuperat ut och tog sträckan på en parallell grusväg men det var lika kuperat...
Vid dagens första delmål Stensjön kunde vi fylla på vatten vid Öknehults vandrarhem. Sen vidare mot Pålehult... tanken idag var att avverka lite sträcka så att vi skulle hinna till Ulrika dagen efter utan att behöva ta nöd/bilvägen. Efter att ha passerat urskogar, kallhyggen och stormfällda skogar så var vi ganska trötta när vi till slut parkerade nordöst om Ingerbo.

Dag 4 Snö!
Helt galet... det hade kommit en decimeter snö under natten... snön låg som en filt över tältet...det värmde iofs bra... Packade ihop våra saker och bestämde oss för att ta nödvägen eftersom vi var lite osäkra på om vi skulle komma hem överhuvudtaget...klantarslet (jag) har varit rekordsnabb med sommardäcken på bilen...
Men först så skulle vi passera myrområdet kring Stenbäcksgölen... otroligt vacker miljö.
Sen blev det tråkig gång utmed vägen mot Ulrika. Eftersom vi ville komma till bilen snabbt så liftade vi och fick efter 7-8km lift av en hjälpsam tjej.

Sammanfattnigsvis kan man säga att det är en fin led som lider svårt av stormen Per, det var bitvis ganska svårt att ta sig fram för alla träd som låg som plockepinn...
Leden har bitvis dålig markering men överlag bra. Man märker att leden dragits om lite här och där eftersom det ännu inte är någon som trampat upp nån stig... lite offtrack vandring kan man säga...

Vatten gick att dricka, men vi kokade det innan för säkerhets skull, det var gott.

Kan tänka mig att gå leden igen men man skall nog ha en eller två dagar till på sig, om man skall hinna hela rundslingan och slippa ta genvägar.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
UnderEnTarp 3-dagars vandring på Hålavedsleden! Vandringsleder 1
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
H.E. Två dagars vandring i Östergötland? Vandringsleder 9
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
guldrevolt 2 dagars rundvandring, utgår från stockholm Vandringsleder 1
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 15
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.