2006 :-) Hösttrafiken Gällivare - Ritsem?

Hejhej! Det blev ingen fjällvandring i år alls :( - men för 2006 kunde jag boka flyg nu. Jag vet dock inte - kommer det att funka med bussen? Jag har tyvärr inte nerladdat årets hösttidtabeller :| som referens. Kanske nån har kåll på gamla tidtabeller :)

Om jag ankommer i Gällivare 1341 eller sånt, finns det buss till Kebnats (mot Ritsem) på samma dagen - även om det är lördag? Finns det m-fr? Det handlar om lör Sep 9. Hur var det under tidigare åren? Nån gång fanns det 1530 Gällivare – 1710 Kebnats.

Planläggningen är Sep 10 – Okt 3:
1. Salto - Slugga - Vuojnessk. - söderut öster om Ähpar - Vassjabakte - Nammasj
2. båt till Litnoksidan - Pårte / Luohttolahko -eller- Jiegnavagge / Stuolo- vagge, Ridatjåhkkå - Dielmajavrasj - västra Rapadalen norrut - Guohpervagge
3. Sallohaure - längs Vastenjaure - Rago Nasjonalpark

Det märks att inte ha varit i Sarek i år...
Hjärtliga hälsningar,
Lukas

http://www.rapadalen.de
 
laurentiusweg; sa:
Om jag ankommer i Gällivare 1341 eller sånt, finns det buss till Kebnats (mot Ritsem) på samma dagen - även om det är lördag? Finns det m-fr? Det handlar om lör Sep 9. Hur var det under tidigare åren? Nån gång fanns det 1530 Gällivare – 1710 Kebnats.
Planläggningen är Sep 10 – Okt 3:
Inga busstider tillgängliga just nu.
Läntrafiken Norbotten - tidtabell
Båttider och annat kolla med
STF Saltoluokta Fjällstation
Du är sent ute, vet inte om det går bussar och om det inte går bussar så går det inga båtar från Kebnats. Skulle inte lita på att det finns båtförbindelser någonstans i fjällen vid den tiden. Det är ju nästan vinter.
Jag kan alltid ordna så du får skjuts från Gällivare men det blir svårare med båtar :)
 
Nja

Till Kebnats är nog inga problem ,inte heller över till Saltoloukta fram till mitten av september. Bussarna har gått dagligen ,(alla veckodagar),år 2003 och år 2004 klockan 1545 från Gällivare .Har ingen exakt tidtabell för 2005 men ungefär motsvarande tid gällde år 2005. Båtarna över Ritsem-Änojalme slutar gå ungefär 5-10 september. MINST en vecka senare Kebnats-Saltoloukta. När Båtarna över Kebnars-Saltoloukta slutar gå regulgärt slutar också busstrafiken gå Gällivare-Kebnats-Ritsem att gå.Ring hellst STF de kanske kan ge bättre besked.
Mvh Matserik

[Ändrat av matserik 2005-10-18 kl 19:42]
 
Tack Roland och Mats!

I år fanns båtförbindelsen från Kebnats kvar till 18/9. OM båten gå bara när det ochså finns bussar och OM bussar går även på lördagar då ser det ganska bra ut.

Det finns inte många alternativ att komma ut ur Sarek utan båt och bil i början av oktober förutom Kvikkjokk och Sulitelma. Jag gillar ju senhösten i fjällen och första snön i dalarna, kommunikationer är ett problem så sent. Egentligen våre det skönare att börja på havshöjden i Rago och närma sig Sarek, men jag vill inte sluta i Kvikkjokk igen, och jag behöver ochså båten från Nammasjs fot.

[Om det är nån problem med broarna vid Sallohaure jag hammnar jag I Sulitelma i alla fall.]

Och ett speciellt tack, Roland, för erbjudandet att hjälpa arrangera nåt om det behövdes!

For första gången övervagar jag förrutom att ordna resupply via Harry Skarin och Lennart Läntha. Om det funkade att skaffa måltiderna till Nammasj när vi ska ta bâten till Litnoksidan efter första vandrigsvecka så våre det ännu bekvämare att vara ute lite längre, 24 istället för 19/20 dar :) Jag ska berätta om det gick.

mvh Lukas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.