Bärsystem kontra vikt

Har under några år bytt ut hela min utrustning mot lätta prylar, det har varit både kul och dyrt.
Jag har dock kommit fram till att vikt inte är allt, främst då för själva ryggsäcken i sig.

Bakgrund:
Jag har vandrat en 6-dagars i fjällen utan att proviantera, min ryggsäck vägde vid start 11,8 kg vilket jag anser helt ok och ganska lätt. Den ryggsäck jag använde vid detta tillfälle var GG Vapor Trail.
Den gjorde sitt jobb men jag fick samma känsla i nacke och axlar de sista dagarna som jag brukar få när jag burit 23-26kg, detta förvånade mig såklart.

Jag gjorde därför samma vandring med samma saker förutom ryggsäcken som byttes ut mot min 3ggr tyngre MacPac + att jag tog med en extra tröja. Vikten vid start blev denna gång 14,3 kg.
Denna gång var allt så lätt som jag förväntat mig vid första vandringen, dvs ingen känning i axlar eller nacke trots några kilon till.

Min slutsats är att det inte betalar sig att jaga för mycket vikt på ryggsäcken då bärsystemet försämras och den upplevda komforten inte förbättras.

Det kanske komfortmässigt och även upplevelsemässigt är "lättare" att bära med 1-2kg's plusvikt om man lägger det på en juste ryggsäck med ordentligt bärsystem.
Kurvan lätt vikt och komfort på bärandet är kanske inte proportionell om man har med ryggsäcken i ekvationen. All annan utrustning som fungerar är naturligtvis bra om man kan få lättare men just ryggsäcken har så stor påverkan på komforten att det kanske är "värt" extra vikt på den.

Vad tror / tycker ni andra ?
 
nä, det kan vara en isolerad händelse.. det finns inget som visar på att det nödvändigtvis är så, eller inte för den delen. underlaget är för litet helt enkelt.. det kanske är så att din lätta säck helt enkelt inte passar dig och därför upplevs obekväm..
 

avslutad210712

Gäst
Egentligen säger Ni båda två samma sak fast på lite olika sätt dvs en lite tyngre ryggsäck som passar bäraren bättre kan vara ett bättre val totalt bärmässigt sett än en lättare som passar sämre. På precis samma sätt som att en lättare säck som passar bättre än en tyngre ger en bättre bärupplevelse.

Så egentligen inget nytt under solen. Själv valde jag en nästan 1,5 kg lättare säck till min ensamvandring och den var inte sämre bärmässigt med den vikt jag bar eftersom vikten minskade en del i övrigt också då jag valde ett lättare tält också. Men jag valde inte en ultralätt säck för tyvärr tillhör jag inte den skara som hyllar ultralätt packning till priset av komforten. Vet att jag kommer att få på mig ett antal lättpackare som säger att jag tar med mig för mycket men numer vet jag liksom inet vad jag skall spara in på förutom maten och det känns himla korkat att spara på den.
 
Eftertester

angående upplevelser, kan få stora beroende på att man precis innan tränat upp just den delen av kroppsapparten, tex att bära med rygg och buk, istället som hemma när man som mest bär ett par kassar mellan boden och hemmet....
IMHO gäller det istället att packa de lätta säckarna så klokt att lasten ligger rätt och inte trycker mot skuldror-rygg.
Mina kamrater som regelmässigt bär mindre ryggsäckar dagligen, klagar mindre över nack-axelvärk när de går bland klorofyllen med sina halvstora säckar. Jag uppskattar att deras viktintevall ligger 12-18kg beroende på hur tunga objektiv/stativ de för med sig....
Se där ett större material men ändå inte tillräckligt noggrant dokumenterat för några säkra slutsatser.
Själv brukar min lilla säck väga ca 3 kg ut och hem 12 kg (efter passage av boden) trots lätt bärsystem upplever inte jag 12-15 kg som speciellt besvärande men visst känns det. Det komprimerar inte ryggbotten såsom hemskesäckarna en gång gjorde. Men å andra sidan är jag äldre och inte alls så vältänad som jag var på den tiden.
Men att dagligen ta på sig och bära säck är inte samma sak som att bära lika vikt hemmom på en-tvådagarsaffär. (alla andra friktioner, knott, blåst, regn, kyla mm påverkar oxså, speciellt när man vet att man har 9 dygn framför sig i blött tält etc.)
Jag har säckar med enormt sköna bärsystem, men de säckarna fungerar enbart på vintern så bärsystemen är för varma, förutom att säckarna själva väger i 3-3,5kg klassen och av förklarliga orsaker vill jag att det skall vara min startvikt med reservkamera och fikapaket/regnplagg.
Men som tidigare sagt en humla gör ingen sommar......
 
Visst är underlaget för slutsatser klent, bara mina subjektiva tyckanden.

avslutad210712
Båda säckarna jag testat med sitter bra på mig och jag har fjällvandrat i ca: 20 år så det är ingen ny upplevelse för mig att bära ryggsäck. Jag blev själv lite förvånad över skillnaden.

Vad jag egentligen menar är att det kanske någonstans i gramjagandet tas bort en faktor som gör att komfort/förtjänst-kurvan vänder uppåt igen. Enligt mig då bärsystemet i ryggsäcken.

Tankebana:
25+kg känns kanske onödigt att bära runt på om man inte har specifika saker med sig, ex kåta, fotoutrustning, od.

15-20kg är väl ok men i dagens läge också tungt

12-15kg enligt mig lätt och komfortabelt med rätt ryggsäck

<12kg lätt viktmässigt men kanske inte alltid upplevs som lättare pga ovan teori.

Som sagt, jag bara spånar med tanke på det jag upplevde.
 
jag e nog egentligen inne på din linje utan att ens reflektera över det.. jag gillar lättpackning men inte ultralätt.. jag valde att skala ner en befintlig ryggsäck på 80l med ett bra bärsystem till en lättare vikt, på så sätt fick jag enligt mig det bästa av två världar, en rygga under 2kg som är byggd att bära riktigt tungt +25kg.. det gör att jag inte blir begränsad av att alltid bära lätt..
 

avslutad210712

Gäst
Visst är underlaget för slutsatser klent, bara mina subjektiva tyckanden.

..........

Som sagt, jag bara spånar med tanke på det jag upplevde.

Håller helt med dig att gramjagandet kan gå ut över komforten och att man kanske skall fundera både en och två gånger innan man kastar sig på nya trender. Precis som Patric säger så är kanske bästa vägen att gå att man tar en säck med bra och passande bärsystem som man sen försöker strippa på detaljer som man kanske inte riktigt behöver om man vill ha ner vikten.
 
Ja det var vad jag också kom fram till - man kan banta ner på de andra sakerna och göra som Patric med ryggan så tror jag man får bästa förhållandena.

Jag ska försöka skaffa en 70L med juste bärsystem, jag tar att vikten hamnar på 2,5 - 3 kg, tror för min del att det är vinnarkoncept för komfortabel vandring.
 
Jag bytte till en Granite Gear nimbus ozone för två år sen och upplevde den i början väldigt positivt men när jag tyngde ner den så kändes den inte alls särskilt bekväm att bära och armarna domnade lite när man gått ett tag. Nu i sommar bytte jag ut den mot en Crux AK70 som bara var drygt 100 g tyngre, men som ändå har ett betydligt bättre bärsystem och jag har burit 29 kg i den utan problem. Den är helt klart den bästa ryggsäck jag ägt; såväl lätt som skön att bära och väldigt rejäl med en intern alu/titan-ram så utifrån min egen erfarenhet så behöver inte ett bra bärsystem tumma så jättemycket på ryggsäckens vikt. En bra avskalad säck med ett bra bärsystem behöver inte väga så mycket och jag har burit många betydligt tyngre säckar som jag upplevt som sämre att bära.
 
jag har samma erfarenhet som trådstartaren, av den säckmodellen. Bältet verkar helt OK; jag tror problemet är den där skumplastgrejen som ska föreställa ryggplatta. När packningen kommer upp en bit i höjd viks den där "plattan" bakåt, vilket skapar spänningar i nacken. Min nuvarande säck,
en Osprey Exos 58, är ungefär lika tung, men har en vettigare ryggkonstruktion, en ram med mesh inspänt.
Perfekt är det inte för mig, ty det är inget bärsystem; jag får känningar i ryggen efter ett tag, säg 5 timmar, hur och vad jag än bär. Inte konstigare än att jag får ont i rygen av att sitta för länge vid datorn. Lösningen för min del är gymnastik.

Nu har jag länge strävat att hålla totalvikten nere, bl a för att minska belastningen på knäna och hälsenefästena (de har fått utstå en del; jag är inte heller så ung, snart 65)
men också med tanke på att kontinentala vandringar
(t ex min 15-dagars vandring i Pyreneerna nyss)
ibland har mycket branta partier i instabil terräng, eller enstaka stycken klätting I-II. Mitt tak ligger vid sådär 16 kg.
På min senaste fjällvandring hade jag mat för 8 dagar, men gick bara 6, jag tror vikten låg strax under 14 kg.

Så mycket som 23 kg har jag aldrig burit. Max ligger nog på 20 kg och redan det kan bli svårhanterligt när man reser med tåg.

För mig finns inget direkt samband mellan vikt och komfort hos en ryggsäck. Min Osprey sitter bättre
än min GG Vapor Trail (nån som vill köpa den?). Min Prophet, 1.8 kg (idag väger de 1.6) sitter
mycket bättre än en 70 liters Haglöfs Sho-Sho som väger närmre 3 kg.
 
De gamla ramryggsäckarna hade väl ganska kassa bärsystem, och då bar man väl ofta tyngre också? Hur är det med dem? Har själv ingen erfarenhet...
 
Jag delar trådskaparens teori när det gäller ryggsäcken kan tillägga att jag är en av de utrotningshotade "tungpackarna" som fortfarande finns kvar i landet ;) Jag tror också att för att få tillräcklig kvalite, stabilt bärsystem och helt enkelt en pålitlig ryggsäck så bör man nog undvika de lättaste säckarna, men självklart beror det ju på hur mycket man ska bära med sig och där kan jag ju bara relatera till mig själv som tar med halva lägenheten ut i skogen !
Kort sagt för att en ryggsäck ska bli så lätt som möjligt måste ju tillverkarna spara vikt någonstans och det innebär ju i slutändan att det blir lättaste material som går ut över just komfort och slitstyrka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.