Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

I tråden http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=377668&postcount=5 hänvisar Magnus Källström till en pågående diskussion http://forums.groundspeak.com/GC/ind...owtopic=186593 om ett nytt fel kanske kopplat till mjukvaruversionen 2.60 på Garmins relativt nya modeller Garmin Legend och Vista HCx samt Colorado.

Jag har en Vista HCx med mjukvaran 2.60 både som "Software Version", och som "GPS SW Version" och har letat efter liknande fel på färdspår från hundpromenader med varierande hastighet i bergslagsskogar.

I stort sett ser färdspåren från 5 olika dagar helt OK ut med mindre skillnader om något 10-tal meter vid jämförelser av upp till 6 färdspår från samma stigar eller vägar registrerade olika dagar och tidpunkter.

På ett ställe ser det lite skumt ut där spåret avviker från en väg ca 25 meter i sidled på tre eller fyra mätpunkter. Jag har inget minne av att jag gått vid sidan av vägen där men är inte 100% säker.
Ett par andra spår från andra dagar följer vägavsnittet relativt exakt. Jag gissar att felet beror på att GPS-signalen studsat på något sätt.

Sammanfattningsvis förefaller min GPS fungera OK i det här avseendet och jag kan inte se att det blivit någon kvalitetsförsämring sedan jag uppgraderade till version 2.60.

Vore intressant att ta del av era erfarenheter avseende det här märkliga felet.

Min GPS är inköpt i USA och laddad med Garmins Metroguide och FriPro.

Thure
 
Det kan ju kanske förklara följande problem som jag upptäckte vid åtets fjällvandring.
Eller finns det andra förklaringar???

Skärmdump från Friluftskartan PRO, publicerad med tillstånd från Sportmanship
 

Bilagor

  • GPS-fel_sylarna.jpg
    GPS-fel_sylarna.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,279
Mycket intressant spår

Mathias.

Gjorde du någon omstart av GPSen?

Vilken hård respektive mjukvara?

Vilken del av spåret registrerades först?

Thure
 
Det övre spåret var det första, startade inte om GPSén utan jag flyttar mig 450 meter på 10 sekunder.
Tror att det var 2.60 i GPSén (Vista HCx)
 
Mathias

observation skiljer sig lite från de typiska rapporterna i den refererade tråden ovan i och med att felet verkar ha uppkommit strax efter starten och sedan försvunnit.

Men annars verkar storleken på felet och att felet försvann senare överenstämma.

Thure
 
Det är intressant att veta vilken noggrannhet GPS tror sig ha. Vid svag mottagning och om den byter satellit för beräkning kan jag tänka mej att den får annan posiion. Har man dock 6-8st och +-10m bör inte hoppen vara så stora.
 
Det här är nog inte isolerat till de modellerna. Jag har sett min nüvi 760 bära sig åt på liknande sätt, när jag var på väg till flygplatsen i Nashville, Tennessee. Kartan var City Navigator North America 2008.
Rätt vad det var började den visa en position en bra bit från motorvägen, uppe i skogen. Så snart det fanns en väg i närheten, mer eller mindre parallellt med motorvägen, fick den för sig att det var där jag var och räknade om rutten med hänsyn till det. Detta höll i sig i flera kilometer, ända tills den tappade bort sig under betongtaket hos Avis, där jag skulle lämna hyrbilen. Sen kom jag inte iväg den dagen, på grund av försenat flyg, men nästa gång jag gick ut visade den rätt igen.
 
I ditt exempel

Anders undrar jag om det var något fel i hur GPSen låste på väg. Den kanske inte var programmerad att köra på motorväg eller att motorvägen inte var tillgänglig på något annat sätt för ruttberäkning/lock on road.

Men i Mathias fall bör det inte ha funnits någon sådan störning från eventuell låsning på väg/stig?

Thure
 
Jag har inte själv aktivt försökt återskapa felet, men har som sagt sett något som liknar det vid ett par tillfällen. Jag har tyvärr inte sparat någon logg, men i de fallen har har positionen långsamt drivit bort från den verkliga platsen (jag gick på en väg). Vid omstart av GPSr så var positionen korrekt igen.

Hur allvarligt det här är får ju var och en avgöra, men för mig är inte det här något stort problem och jag är i övrigt mycket nöjd med enheten (Legend HCx). Räknar också med att det kommer en rättning så småningom, eftersom det verkar vara kopplat till FW för GPS-chipet.
 
Det var inget fel på motorvägen. Den ingick i rutten. Trafikinfo fanns inte att tillgå.
Dessutom låste den inte alls på någon väg så länge det inte fanns något alternativ vid sidan om motorvägen. Positionen låg för långt vid sidan för det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Drivande GPSspår Navigering 7
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.