Svalbard-ett vandringsparadis?

Funderar på att dra iväg till Svalbard i sommar
och undrar hur möjligheterna är att vandra på
egen hand(vi är några stycken)på Svalbard.
- Är det möjligt, mycket smältvatten?
- Kan det rekommenderas,vad krävs i så fall?

Har sett lite olika priser från några lokala
arrangörer/guider, och det verkar inte vara
några rea-priser direkt...

- Några andra tänkbara, och lite billigare,
alternativ?

Kan någon lysa upp vår tillvaro, så vore
vi ytterst tacksamma!

Hälsningar Mikael
 
lite råd och tips!

Hej hej, har själv bott på Svalbard i ett år så skall försöka svara så bra som möjligt :) Att köpa vandringsturer från de lokala guiderna är svindyrt och om man inte har en fet plånbok så är det inte att rekommendera, men man kan gå på tur själv bara man tänker på säkerheten och använder sunt förnuft... Att köpa en flygbiljett från Oslo/Tromsö-Longyearbyen är inte så himla dyrt, braathens flyger 6 gånger i veckan och SAS 2. Och det är vissa saker men måste tänka på:

Isbjörnar.... Om man inte vill riskera någonting så skall man ha med sig ett gevär när man ger sig av utanför Longyearbyn (huvudorten). Gevär finns att hyra på plats och man behöver ingen vapenlicens eller liknande innan, utan det är bara att knalla in och be om att få "leie et rifle". Ni kan göra det på Svalbard wildlife service eller Svalbard safari, det kostar en 400 NOK för en vecka. Det blir då en gammal mauser som väger en 4 kg att konka på. Sedan när man sover i tält så ärdet ju ganska bra att kunna sova tryggt för isbjörnarna. Då får ni ta och sätta upp "snubblebluss" kring tältet, i princip vanliga larmminor, som sätts upp runt tältet på pinnar i knähöjd. Dessa kostar en 160 kr /styck (!!) och man behöver nog i alla fall två om man kan sova någorlunda tryggt, men helst 4. Dock köper försäljaren (Paulsen sport) tillbaka larmminor som ej gått av för halva priset. Sedan finns det mängder av andra pyrotekniska isbjörnsskrämselmedel som signalpistoler och signalpennor som man kan använda innan björnen kommit för nära.

Vädret kan skifta väldigt snabbt, men det är ju som det kan vara i svenska fjällen också, så det är väl inte så konstigt. Temperaturenpå sommaren ligger väl omkring en 5-10 grader oftast. Smältvatten finns det gott om, dock är det mesta väldigt fullt med silt från glaciärer, och kan se ganska så oaptitligt ut, men det går att sedimentera och dricka, och det finns även ställen där vattnet inte är fullt med sediment. Ett annat problem är att bara den översta metern hinner tina på sommaren så marken kan vara väldigt blöt och jobbig att gå i. Kartor och liknande kan man köpa när man kommer upp, men man vill kanske gärna planlägga turen innan, kolla med Norskt polarinstitutt, http://www.npolar.no, det är dom som ger ut kartorna över Svalbard. Den karta jag rekommenderar är turkart 1:200000, Nordenskiöldland. Ni kan även komplettera med andra kartor i skala 1:100000 när ni kommit upp.

Antagligen är det mer saker som ni undrar, ta gärna kontakt i så fall!
/Martin
 
Svalbard

Om man nu inte väljer en guidad tur, är det möjligt att kliva på en båt som ska norrut som man sedan kan åka med tillbaks efter en vecka eller två ?

Anders
 
Du menar ungefär att få åka med en båt till Ny-Ålesund, för att sedan gå omkring där i omgivningarna för att sedan dra ner igen?

För det första så får man bara röra i sig ett område runt Ny-Ålesund utan tillstånd, jag kommer inte ihåg exakt hur stort det området är, men skall man utanför där måste man ha tillstånd eftersom det är en nationalpark och det är inte så lätt att få, kolla med sysselmannen (guvenören).

För det andra att komma med en båt norrut kan nog vara lite lättare. Det går ju en del turer, fast då får man nog vara beredd att hosta upp en del kosing. Dock kan man ha tur att komma med någon annat båt, tex Norsk polarinstituts båt Lance, http://www.npolar.no/lance/ Om man har tur kanske dom har plats och är beredda att ta med er, för ofta går dom från longyearbyen till Ny-Ålesund om dom skall norrut. Kanske kan ni försöka få skjuts av dom från Tromsö till Longyearbyen i juli. BAra det tror jag är en fin tur. Det finns även en del andra båtar som är där på forskartur och har man tur är dom i Longyearbyen och har man ännu mera tur så kan man få skjuts.

Fast sedan finns det flyg som går mellan Ny-ålesund och Longyearbyen, ett par gånger i veckan. Detta kostar dock en del pengar. JAg tror det är airlift A/S som sköter detta. Kolla på http://www.svalbard.com så hittar du adresserna till de olika.

Fråga gärna mer om det är något du undrar

/Martin
 
Kängor

Läser att du redan fått ett par fina svar. Det ände ytterligare som jag kommer att tänka på är skor. Min erfarenhet av terrängen på Svalbard är att moderna kängor av typen Meindel och Dyl nöts väldigt kraftigt när man går i moränen som kan vara väldigt mjuk och lös då den ofta är vattensjuk. Mitt tips är då kängor av modellen med plast nedtill, typ Lunghags vilka fungerade väl för mig under ett helt år där uppe.
-Mattias k
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello En veckas vandring på svalbard Trekking 5
Henriko Vandring Svalbard Trekking 15
wooliudo anyone interested trekking in svalbard? Trekking 0
bjornw Svalbard vid nyår? Trekking 3
PeterOom VAndring på svalbard? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.