Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-10, 19:10
hoxel hoxel är inte uppkopplad

Hej i forumet.

Har sökt utan framgång någon tråd som behandlar formatering av minneskort. Har en 60csx om det har betydelse, men nu undrar jag hur man skall gå till väga. Eller behöv man någon sorts utrustning till detta?
Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 22:09
Brune Brune är inte uppkopplad

Läs i manualen är en kvalificerad gissning.
Vissa kallar det RTFM

Per
Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 22:49

jag måste vara lite blåst isf, för jag hittar banne mig inget är det nån som kan hjälpa?
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 08:38
mikr mikr är inte uppkopplad

Läst slarvigt??

Citat:
Ursprungligen postat av hoxel;
jag måste vara lite blåst isf, för jag hittar banne mig inget är det nån som kan hjälpa?
Har inte heller lyckats hitta nåt sätt...
Hittar ingen meny heller, inte i 60CSx, version 2.60 iallafall. Gissar att den ligger i samma meny som den som visar hur mycke minne som är ledigt...

/Mikael
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 10:09
chuck chuck är inte uppkopplad

Det går inte att formatera minnet i gpsen, du måste ha en kortläsare till det.
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 11:45

urk

ajajaj, det var ju tråkigt. vad är det för maskin då? är det en dyr grej? men TACK för upplysningen iaf
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 12:05

forts

Finns ju en del kortläsare för kring 200-lappen. Har adapter från micro-sd till mini-sd redan. Kan jag då utgå från att jag kan formatera mitt micro-sd kort i en kortläsare som klarar mini-sd?

Hur går det till egentligen? Vad för program krävs? Är det nån speciell garmin-formatering eller är det nåt standardförfarande vid formateringa av kort??

Som synes är jag riktigt novice på detta... men hoppas nån ger sig tid att svara.
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:06
chuck chuck är inte uppkopplad

använd utforskaren och höger klicka på enheten och välj formatera. FAT32 funkar
Svara med citat
Gammal 2006-05-14, 12:21
mikr mikr är inte uppkopplad

Re: Läst slarvigt??

Citat:
Ursprungligen postat av mikr;
Citat:
Har inte heller lyckats hitta nåt sätt...
Hittar ingen meny heller, inte i 60CSx, version 2.60 iallafall. Gissar att den ligger i samma meny som den som visar hur mycke minne som är ledigt...

/Mikael
Får rätta mig själv.
I beta-versionerna för 60CSx kan man i spår-dialogen välja att spara spår på minneskortet. Där visas även hur många procent av minneskortet som är använt. Dock, verkar fortfarande inte som om man kan formatera kortet här.

/Mikael
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 19:29

tack

Citat:
Ursprungligen postat av chuck;
OK, då är jag en bit påväg. FAT32, vad är det? Kan du ge mig en liten bakgrund till vad man gör, vad man kan göra fel osv?
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 20:48
PR PR är inte uppkopplad

Re: tack

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av chuck;
OK, då är jag en bit påväg. FAT32, vad är det? Kan du ge mig en liten bakgrund till vad man gör, vad man kan göra fel osv?
FAT32 är (numera) det vanligaste filsystemet för lagringsenheter på datorer med Windows och förmodligen också på alla minneskort som används i snart sagt varenda elektronikmanick.

Ett filsystem är ett sätt att organisera en lagringsenhet (minneskort, diskett, disk, osv) så att maskinerna kan lagra och läsa data från den. Normalt sett behöver ett minneskort bara formatteras en gång.

När man formatterar finns det några risker:
1. Man formatterar fel lagringsenhet.
2. En formattering raderar det som finns på kortet så man måste veta att där inte finns något man vill ha.
3. Man väljer ett filsystem som ens manicker inte kan hantera.

Det sistnämnda torde inte vara något problem om du gör som chuck säger och skulle du ändå välja fel filsystem är inte det heller något problem då det bara är att formattera kortet på nytt med rätt filsystem.

Du har aldrig berättat varför du vill formattera minneskortet men om det är för att din GPS inte kan använda det så är du nog inne på rätt spår.

Grundtipset är annars att man alltid skall formattera minneskorten i den enhet där det skall användas men finns ingen sådan möjlighet måste man göra det någon annanstans och då är en dator lämplig. Datorn måste som sagt ha en kortläsare. Nyare datorer har ofta kortläsare för de vanligaste minneskorten inbyggda men annars får man skaffa en lös kortläsare.
Svara med citat
Gammal 2006-05-29, 21:42
Store Store är inte uppkopplad

Överkurs kanske

Citat:
Ursprungligen postat av PR;
Normalt sett behöver ett minneskort bara formatteras en gång.
Vissa program är inte helt perfekta när det gäller att återställa använt utrymme när filer raderas. Då bildas oanvändbara bitar på minneskortet. Efter en längre tids användning och frekvent filbyte kan summan av de oanvändbara bitarna bli så stor att det väsentligen påverkar lagringskapaciteten. Då måste minneskortet formatteras för att återställa minnet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.

Logga in

Friluftsguiden

Gränslösa Resor
Gör en av Nepals vackraste vandringar!
Nautopp Seakayaking Sweden
Norrøna kläder kolla i våran webshop!!!
Kajaksaker
På kajaksaker.se har vi samlat kajaksaker som vi vet håller måttet och...
Northstar.se
Bra produkter till vettiga priser!