Säl(l)synta djur

Jag har ofta läst om paddlare som kommer nära inpå sälar eller till och med blir kringgärdade av sälar som nyfiket betraktar ekipaget. Tydligen skall ett smart knep för att få syn på de små gynnarna vara att paddla baklänges, eftersom sälarna ser vartåt kajaken är på väg och ogärna tittar upp ur vattnet i färdriktningen.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om bra sälskådningsplatser i göteborgsområdet? Finns det överhuvudtaget några häromkring? Jag har aldrig sett någon säl och börjar känna mig missgynnad. Blir det till att släpa kajaken till säldammen i Slottskogen, eller finns det bättre ställen?

Självklart är jag medveten om att jag inte skall paddla för nära eller störa dem. För mig hade det räckt att få se några på lite avstånd.

Glad för tips, Kalle
 
Framsidan

De tre ställen på västkusten där jag sett mycket knubbsäl från kajak är Hallands Väderö, området utanför Kornöarna utanför Lysekil och området sydväst om Koster ut mot Ursholmens fyrplats.

Det är bra med lite tur också för vissa dagar ser man bara få sälar. Vad det gäller ostkusten så har man större chans att se gråsäl vid midsommartid när de ligger uppe på klippor och ömsar päls.
Hur det är med knubbsälarna på västkusten vet jag inte men i augusti har jag sett mycket knubbsäl.

Lycka till

Thure
 
Stor säldamm

Hmm Kalle. kan det vara något med din kajakfärg som på sälspråk råkar säga "Stick och brinn!" eller liknande? Har du provat byta tandkräm? De är mycket känsliga för vittringar de inte gillar.

Själv tycker jag det ibland är svårt att få ner paddeln i vattnet på grund av all säl (nej nu ljög jag visst lite...)

Väster om Orust, på skären kring Anderholmarna, finns permanenta kolonier, visserligen decimerade av årets sjukdomar, men ändå. I Vallerösundet kan man ibland se dem leka med surfen precis som vissa tvåbenta däggdjur.

mvh,
Jens
 
Sälar i hamnen!

Tänkte bara säja att de då och då syns inne i hamnen så långt in som vid Kielterminalen (kanske inte är det bästa stället att leta efter dem trots allt). Annars vill jag absolut rekomendera sydvästra kosterskärgården där man ofta ser kolonier på 15-20 sälar.
 
Vänd på kepsen!

Kalle E; sa:
Jag har ofta läst om paddlare som kommer nära inpå sälar eller till och med blir kringgärdade av sälar som nyfiket betraktar ekipaget. Tydligen skall ett smart knep för att få syn på de små gynnarna vara att paddla baklänges, eftersom sälarna ser vartåt kajaken är på väg och ogärna tittar upp ur vattnet i färdriktningen.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om bra sälskådningsplatser i göteborgsområdet? Finns det överhuvudtaget några häromkring? Jag har aldrig sett någon säl och börjar känna mig missgynnad. Blir det till att släpa kajaken till säldammen i Slottskogen, eller finns det bättre ställen?

Självklart är jag medveten om att jag inte skall paddla för nära eller störa dem. För mig hade det räckt att få se några på lite avstånd.

Glad för tips, Kalle
Så du menar att sälarna ser skillnad på för och akter på en kajak? Istället för att paddla baklänges kan du vända på kepsen så att skärmen pekar akteröver :)

Håll bara ögonen öppna så ser du snart en. Det vanligaste är att man bara ser huvudet, som en liten rund boj, när de är lite nyfikna. Sist jag såg en var vid Björkö i höstas. Den senaste säldöden har dock reducerat beståndet betydligt.

/Hans
 
Säl är faktiskt för mig som kommer ursprungligen
från mälarvatten och ostkust otroligt kul. Har
faktiskt haft en säl efter segelbåten till och med.
Men visst är dom ju lite svåra att få syn på
man ser något litet ute i vattnet man glider närmare
av nyfikenhet och så vips är det borta medans efter
någon minut så kan det ploppa upp ett huvud och
titta storögt på en. Bland det roligaste är när
man får häng, sälen kan följa en bra bit efter kajaken, då önskar man att människan var utrustad
med ögon i nacken, det tar ju lite tid att vända kajaken och när man väl har vänt den så dyker sälen.
 
Tjörn

Jag har tillbringat flera somrar på ön Tjörn, och där har jag flertalet gånger sett säl. (Södra delen av Tjörn).

Annars... icke.
 
Uppenbar diskriminering

Det är tydligt att jag missgynnas i sälskådningshänseende. De verkar ju finnas överallt. Kan det verkligen vara min tandkräm som ställer till det? Jag har alltid trott att min handsvett överskuggat eventuella andra brister. När jag paddlar blir paddeln aldeles blöt faktiskt.

Nåja, jag får hoppas på större tur framgent. Tack för tipsen.

Kalle
 
Vattenkamma dig

Undrar vad sälar tänder på? Vattenkammning? Vita kajakskrov?

Själv har jag en gång fått utomordentligt skamliga förslag av en säl (hane, dessutom). Sälen strök sig upprepade gånger mot kajaken, med stor kraft, faktiskt så pass att jag blev rädd för att vältas.

Eftersom jag inte var på humör vare sig för att bada eller att bli påsatt, daskade jag till sälen. Inte med handväskan, utan med paddeln. Han förstod piken och sam iväg - utan tvekan för att uppvakta någon mer lättförförd kajak.

Denna misshandel av vilda djur är numera preskriberad, det är därför jag kan med att berätta om händelsen.

mvh,
Jens
 
Sälsexig rytm

Jens, det måste bero på din för sälar extremt sexiga paddelrytm. De hör dig och skockas runt din kajak i förhoppningen att få para sig med den. Prova att paddla baklänges så lockar du kanske till dig honorna istället.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Säl? Paddling allmänt 1
Säl Paddling allmänt 1
pad Djur? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.