Cykel väska

Hejsan alla cyklister,

Alla som brukar åka tåg och ta med sig cyklen vet att det är lite problem i bland på SJ. Jag såg på en tråd innan att någon rekommenderade att köpa en cykelväska på Biltema och ta cyklen i den.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan väska och dessutom vet hur stora cyklar man kan få ner där så vore jag tacksam för lite information.

Martin.

Det verkar som SJ har slutat med sin polleteringsservice. Nu går cykeln som GODS och det har blivit dyrare. Samma sak, din cykel till en station men de tar mer betalt. Att frakta cykeln inne i tåget är därför smart. Om du kommer med en cykelväska är det säkert större chans att du blir "ertappad" av nitiska konduktörer eller får en sur blick från någon.

Ett tips är därför att "sprida ut cykeln", dvs däck för sig i en plastsäck och ramen för sig.

En cykelväska är ju kanske mer praktisk när du skall till/från stationen men kan vara svårare att hitta rum för när du är ombord.

Cykelcity har bra väskor för både racer och MTB har jag för mig. Just nu har de rea på Trac Cykeltransportväska för 1195 (ord. 2395) Annars är säkert Biltemas helt OK, och BILLIGARE
[Ändrat av Buda 2001-09-06 kl 12:37]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Cykel på tåg

Jag använde en sådan väska från Biltema när jag cyklade rallarvägen mellan Abisko och Rombaksbotten tidigare i år. Min Crescent Freke 19" fick plats men det var inte med särskilt bred marginal. Väl ombord på tåget är det trångt, men har man egen sovkupé är det inga problem. Vi var två personer med varsin cykel i vår kupé och det fungerade utmärkt. Att tränga sig in i en gemensam 6-bäddshytt med cyklar är inte att tänka på...

En fråga bara

Går dessa cykelväskor att ta med sig på cykelturen? Man vill ju inte släpa med sig en massa onödigt när man väl sitter i sadeln. Och med tanke på vad väskorna kostar är det väl knappast en "engångs" grej. Om man vill ta tåget till ett ställe (säg Abisko) och cykla till ett annat (säg Mo i Rana). Vad gör man då av väskan???

Sy din egen...

det har jag gjort och den har funkat utmärkt i flera år!

Numera åker jag aldrig tåg... fy fasen säger jag!

Jmlove

PS. Stört omöjligt att transportera cykeln på ett säkert sätt, vare sig det handlar om SJ eller Swebus!

Det beror väl lite på hur mycket övrig packning man har med sig. Jag cyklade bara dagsetapper och bodde på turiststationer, då klarade jag mig med en lättare ryggsäck (Haglöft Tight M) och hade cykelväskan ihoprullad på en tillfälligt monterad pakethållare där bak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips