Norrøna Norröna Svalbard heavy duty pants

Hej!

Hittar ingen recession om (1) Norrøna svalbard heavy duty Pants på Utsidan. Populär och klassisk byxa som jag förstått och det borde ju finnas någon som har något att säga om denna byxa??

Letar febrilt efter ett par riktigt bra byxor. Dom skall användas till allt möjligt. I grönsakslandet, till fjälls, ute i skog och mark. Framförallt fiske på västkusten tidig vår och höst.

Byxan skall vara all-around. Fiske exempelvis är ju ingen svettig aktivitet, det är mest trekking i varierande terräng, sitta på huk och på knä, osv. Givetvis mycket stillastående på olika fiskespots varpå jag föreställer mig att en grövre byxa som Norrøna svalbard heavy duty Pants, är optimal. Den känns både väldigt robust, hållbar och varmare än andra byxor jag kikat på.

Andra byxor jag prövat och kikat på är (2)Fjällräven Keb, (3)Lundhags Authentic (Traverse Pro) och (4)Haglöfs Rugged II Mountain.

Gillar alternativ 2-4 men stör mig på att dom "känns" lite klena och ömtåliga. Har ingen erfarenhet av dessa nya moderna material. Har dock inte lyckats pröva Authentic eller Traverse Pro, bara den enklare Traverse... Keb-byxan känns mest robust med sin G-1000 väv.

Det retar det mig också att alla byxorna är så gubbkorta i midjan. Varför(!) är alla dessa byxor så låga? Är det för att tjocka magar ska få plats ovanför byxan?

Sist men inte minst! Hur är det med miljöaspekten i dessa byxor? Authentic och Keb ska vara "Gröna" med återvunnen plast, ekologisk bommul, samt inga fluorocarboner och annan gift... Men hur är det med Svalbard-byxan?

Det lutar helt klart åt Norrønas Svalbard-byxa! Om den inte är giftig...
Authentic har jag inte lyckats pröva någonstans, så om någon vet vart jag lyckas med det i Göteborg tipsa gärna.

Synpunkter på det?
 
Jag har Svalbard Heavy Duty och har haft dem i fem år. Använt till allt från fjälltur sommar och vinter, trädgårdsarbete, byta hjul på bilen, vanliga fritidsbyxor. Hur sköna som helst och förvånansvärt osvettiga trots det tjocka tyget (tunnare och lättare Finnskogen blir jag mer svettig i). Fantastisk hållbarhet; mina har inte en reva och efter tvätt ser de som nya ut.

Enda minuset är vikten som gör att de inte får följa med flerdagarstur numera.
 
Senast ändrad:
Tack för feedback username2! Precis det jag ville höra.

Men, är dom giftfria från flourokarboner och annan skit?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
sandor Norrøna Finnskogen hybrid vs Svalbard Flex1 Kläder 3
yakman norrøna fjørå? Kläder 0
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
Farbror Norrøna, Vestveggen jacka Kläder 0
Kurt Wicke Norrøna-storlekar Kläder 1
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Fjällkjell Tråkigt Norröna Kläder 2
silly Norröna recon on Kläder 3
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
Lajjan Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket Kläder 4
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
PJE Norröna Svalbard heavy duty hybrid pants Kläder 0
G.S Varning för Kina-kopior av b.la Norröna Kläder 1
Luluck Dri3 - Nytt från Norröna? Kläder 2
Easthill Norröna Svalbard Flex1 Pants VS Houdini Motion Pants - Hurricane Kläder 3
pelka Norröna svalbard flex1 Pants Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Danne81 Osäker på pris, Trollväggenbyxor från Norröna... Kläder 1
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
andreasramsby Fjällräven Fält eller Norröna Recon Kläder 4
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
Johan es Frågor kring Norröna Recon Kläder 0
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
Filip_L Funderingar kring Norröna Lofoten Kläder 0
anton.w KM Froste vs. Norröna Trollveggen? Kläder 0
matte_upp Taiga Forest eller Norröna Kläder 10
henkape Arktis fjellnikkers från Norröna Kläder 0
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
Eichen Norröna Trollveggen - brallor Kläder 3
L-O NORRÖNA BYXOR? Kläder 5
jenlu Erf. av norröna Kläder 1
apport Norröna Kläder 2
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
mafr Norröna skalvante i mikrofiber ! Kläder 1
Norröna Microfiber och Gore-Tex? Kläder 3
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
Zachie Klädsel från topp till tå - Svalbard Kläder 18
everest4ever svalbard expediton Kläder 12
jrosberg Meindl kängor på Svalbard? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.