Sovsäck

Hej, jag tänkte köpa en ny sovsäck, den jag har idag är en Mckinley syntet säck min far köpte som fick bäst i test i Råd & Rön för 25 år sedan. Funkar helt ok runt några minus men problemet är främst packstorleken.

Nu funderar jag mellan dun och synthet, verkar ha hänt endel med synthet teknologin eller är det kanske bara reklam snack tro? Likaså med Dun som tål lite väta.
Min känsla är att med dun så är livslängden betydligt kortare, och jag vet väl att till påsken eller våren så blir det blött.

Kom gärna med tips på säckar både syntet och dun, ska ha komfort temp runt nollan till ett par minus men inte mer.
Gärna hyggligt lätt men främst någorlunda liten packstorlek.

Tänkte mig ev denna. http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-flame-regular-1568241.html?cgid=equipment-sleepingBags&dwvar_1568241_variationColor=434#start=12
 
MountainHardwear och Marmot gör grymma sovsäckar.
Själv valde jag MH Phantom 32 med dun pga storlek och vikt. Komfort till någon minusgrad, 640gram och packas mycket smått.
Den du länkat till verkar också väldigt fin om man inte vill ha dun.

Marmot Plasma är en annan fin modell.

Som vanligt, läs och prova och leta en bra deal :)
 
Dun är lättare, dyrare och betydligt besvärligare att tvätta. Om du inte har något emot den något högre vikten (i förhållande till komforttempraturen) för en syntetsäck tycker jag att det är det bästa alternativet.
Syntetsäcken värmer också om de blivit blöt, medan en blöt dunsäck är en tråkig historia.
 
Hej, jag tänkte köpa en ny sovsäck, den jag har idag är en Mckinley syntet säck min far köpte som fick bäst i test i Råd & Rön för 25 år sedan. Funkar helt ok runt några minus men problemet är främst packstorleken.

Nu funderar jag mellan dun och synthet, verkar ha hänt endel med synthet teknologin eller är det kanske bara reklam snack tro? Likaså med Dun som tål lite väta.
Min känsla är att med dun så är livslängden betydligt kortare, och jag vet väl att till påsken eller våren så blir det blött.

Kom gärna med tips på säckar både syntet och dun, ska ha komfort temp runt nollan till ett par minus men inte mer.
Gärna hyggligt lätt men främst någorlunda liten packstorlek.

Tänkte mig ev denna. http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-flame-regular-1568241.html?cgid=equipment-sleepingBags&dwvar_1568241_variationColor=434#start=12

Dun håller väl ett skapligt loft längre än syntet?! Men säckar ska ju som allt annat skötas rätt får lång livslängd.
 
Dun är lättare, dyrare och betydligt besvärligare att tvätta. Om du inte har något emot den något högre vikten (i förhållande till komforttempraturen) för en syntetsäck tycker jag att det är det bästa alternativet.
Syntetsäcken värmer också om de blivit blöt, medan en blöt dunsäck är en tråkig historia.

Tvättmaskin och torktumlare?
 
Tvättmaskin och torktumlare?

Torkningen tar ju en halv dag så jag köper argumentet som ett minus. Men det kanske är samma visa med syntet? Jag är i vilket fall väldigt nöjd dunägare. Packstorleken och sovkomforten (när den är ren och fluffig) är svåra att byta bort.

Jag köpte en Western Mountaneering Summerlite på rea förra året och efter 120+ nätter är den fortfarande som ny trots att den packats upp och ner nästan samtliga dagar den använts. Kan bara rekommendera märket men det finns säkert många andra som är minst lika bra.
 
dun

alla dar i veckan, vad gör ni med era dunsäckar bär de måste tvättas så ofta?

Jag kör alltid med en sidenliner eller en VBL (fuktspärrspåse) sover jag under bar himmel, vindskydd eller snöbivack använder jag ofta ett GTX överdrag.

sen är det bara att vädra som ovanstående skriver så håller den sig fräsch länge!
 
Även jag föredrar dun, men beror ju helt klart på hur man använder grejerna.

Har själv aldrig haft problem med att säcken blir blöt, på sin höjd lätt fuktig när det är sådär riktigt urblött i luften flera dagar och säcken inte torkar alls av att ligga i tältet (ens när man värmer den med sin kropp).

Men ska man på riktigt långa vandringar är det säkert lite annorlunda, själv är jag aldrig ute mer än 10 dagar i stöten (och blir det längre är det nästan helt säkert ett eller fler stopp i någon stuga på vägen).

När det gäller dun brukar många lyfta fram roberts.pl och cumulus. Min egen säck är från de senare, sambons från Roberts. Vi är båda väldigt nöjda.

Det som kan vara lurigt är att dun inte alltid är så etiskt, det är helt klart ett argument som talar för syntet (sedan vet jag inget om hur de syntetmaterialen belastar miljön jämfört med fjäderfän).
 
Tvättmaskin och torktumlare?

Jag använde naturligtvis båda förra veckan när jag tvättade min säck. Totalt fick jag torka den i nio timmar i torktumlaren, och då var det en "industritorktumlare". Till detta så är man tvungen att hålla ständig uppsikt på själva torkningen, vilket gör att det lätt blir en heldag bara för att tvätta en sovsäck.

alla dar i veckan, vad gör ni med era dunsäckar bär de måste tvättas så ofta?

Jag kör alltid med en sidenliner eller en VBL (fuktspärrspåse) sover jag under bar himmel, vindskydd eller snöbivack använder jag ofta ett GTX överdrag.

sen är det bara att vädra som ovanstående skriver så håller den sig fräsch länge!

Min säck tvättades efter att ha spenderat ca 50 nätter ute, utan liner. Säcken luktade verkligen kadaver innan tvätten.
 
Hej, jag tänkte köpa en ny sovsäck, den jag har idag är en Mckinley syntet säck min far köpte som fick bäst i test i Råd & Rön för 25 år sedan. Funkar helt ok runt några minus men problemet är främst packstorleken.

Nu funderar jag mellan dun och synthet, verkar ha hänt endel med synthet teknologin eller är det kanske bara reklam snack tro? Likaså med Dun som tål lite väta.
Min känsla är att med dun så är livslängden betydligt kortare, och jag vet väl att till påsken eller våren så blir det blött.

Kom gärna med tips på säckar både syntet och dun, ska ha komfort temp runt nollan till ett par minus men inte mer.
Gärna hyggligt lätt men främst någorlunda liten packstorlek.

Tänkte mig ev denna. http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-flame-regular-1568241.html?cgid=equipment-sleepingBags&dwvar_1568241_variationColor=434#start=12

Syntetsäckar har utvecklats de senaste 25 åren, men dun har fortfarande bättre värme/vikt-förhållande.
Hydrofobiskt dun kan lätt forma klumpar när det blir vått, som får plockas isär för hand i värsta fall, men det tar längre tid innan det blir vått.

Livslängden på dun är betydligt längre än syntet om båda sköts på liknande sätt.

Dunsäckar rekommenderas Cumulus eller Roberts om du vill ha bra kvalitet till lågt pris, Katabatic gear eller Nunatak USA om du kan tänka dig quilt, Zpacks för absolut bästa värme/vikt-ratio, PHDesigns från England om du vill ha absolut bästa kvaliteten.

Syntet finns otaliga, men Ajungilak/Mammuts Alpine UL ligger på under kilot även för den långa modellen och packas smått för en syntetsäck, men du får också betala för att få dessa fördelar.
 
Båda sovsäckstyperna har sina för och nackdelar, men för vandring där vikt och volym är viktiga parametrar föredrar jag dun. Rätt skött och förvarad mellan turerna har en dunsäck längre livslängd än en fibersäck. Detta beror till stor del på att fiberfyllningen snabbare plattar ihop sig vilket medför att sovsäcken tappar loft ("isoleringsförmåga"). Dunets naturliga förmåga gör att sovsäcken bibehåller loftet bättre i många år.
Använd alltid ett underställ och gärna ett tunt sovsäckslakan i säcken så att du håller den ren. Inga sovsäckar mår bra av att tvättas för ofta.

En bra dunsäck är rejält dyr, och då du inte anger någon budget eller hur lång du är är det svårt att tipsa. Ett litet tips i mellanprisklass kan vara Marmot Sawtooth.
http://www.outdoorexperten.se/p-25261-marmot-sawtooth.aspx
Marmot, Western Mountaineering mfl gör bland de bästa dunsäckarna och skulle du ha vägarna till USA eller känner någon som skall dit så finns det fortfarande stora pengar att spara trots nuvarande dyra dollarkurs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.