Den där äkta viildmarkskänslan

Som rubriken säger så är jag ute efter lite riktigt vildmarkskänsla. Bor några mil norr om Göteborg och har nu suttit och studerat kartor till förbannelse. Ska ut på en tänkt tur med 2 nätter i skogen. Normalt så brukar jag hålla mig i min lokala skog, och visst, jag har inte stött på några människor. Men man hör bilar i bakgrunden, vindkraftverk som susar hundar som skäller mm lite beroende på hur vinden ligger. Vill alltså hitta något mer avsides.

Skulle vilja hitta ett ställe där man i alla fall är 4-5 kilometer från närmaste hus, större väg mm och då helst i anslutning till en sjö. Men det kanske inte finns några sådana ställen kvar häromkring?
Tresticklans nationalpark verkar ju helt ok, men faller för min del bort på grund av permanent eldningsförbud. Sitta vid brasan och mysa är i alla fall för mig en stor del av upplevelsen:)

Det bästa jag har hittat hittills är några små sjöar i svartedalen samt på bredfjället.

Så alla förslag är välkomna:)
 
Hört en del som rekommenderar Tivedens Nationalpark. Jag har själv inte besökt Tiveden men det verkar helt klart vara ett fint ställe. Även många här på Utsidan.se verkar trivas där. Borde säkert gå att nå från Göteborg med buss eller tåg med ett par timmars resa.
 
Hört en del som rekommenderar Tivedens Nationalpark. Jag har själv inte besökt Tiveden men det verkar helt klart vara ett fint ställe. Även många här på Utsidan.se verkar trivas där. Borde säkert gå att nå från Göteborg med buss eller tåg med ett par timmars resa.

Tiveden är fint och man behöver inte armbåga sig fram bland allt folk heller. Etapp 15 av Bergslagsleden börjar precis vid rastplats Borasjön som ligger efter E20, busshållplats finns väldigt nära men jag vet inte vilka bussar som stannar där.

Minns inte etappen i detalj mer än att vissa delar av den var väldigt trevliga, gillade vindskyddet vid Kråksjön och minns även att delar av skogen i dess närområde var som att gå i riktig "trollskog". På ett ställe går man även uppe på en ås vilket gav fina vyer "ner" i skogen.
 
Tiveden är riktigt fint. Beroende på årstid så kan du få en riktig vildmarkskänsla. Nu på vintertid får du i stort sett vara ensam på vandringarna. Jag vet inte vad du har för planer och hur långt du vill vandra, men det går att lägga upp ett par dagsetapper kring nationalparken och Trehörningen. Skogen är magisk och naturen kuperad, stenig och mäktig. Tälta och elda kan du göra t.ex. göra vid Käringaudden (det råder tältningsförbud i parken). Se kartan nedan.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-02-12 kl. 22.11.48.jpg
    Skärmavbild 2015-02-12 kl. 22.11.48.jpg
    67.6 KB · Visningar: 3,838
Tiveden ser ju onekligen fint ut. Men efter lite rekande på kartor har jag nog kommit fram till några sjöar på bredfjället som ligger hyfsat avlägset samt utanför eventuella naturområden med eldningsförbud. Min tanke var ju inte att vandra utan att komma ut till något mer avsides ställe och där övernatta 2 nätter.
 
Vättlefjäll är rätt nära och känns vilt samt ser likadant ut flera gånger i följd.

Vättlefjäll känns ju som värsta stadsskogen för mig. Mycket ordninggjorda breda grusstigar mm. Ganska mycket folk som rör sig, odlingsskog där det inte är så mycket anlagt (dvs tätt o svårforcerat).

Även i tiveden råder eldningsförbud (i nationalparken) m det är lätt att ta sig ur. Tiveden är kanonfint, inne i Nationalparken är känslan av trollskog hög.

Tresticklan är också kanon. Fin öppen skog där du kan vandra även utanför stigarna. Jag har gjort en rundtur i den parken där vi gick i skogen söderut o sen norrut på leden.
 
Norra Bohuslän bjuder på Kynnefjäll. Där kan man få vara ensam ett tag om man vill. Tyst blir det även om det inte är så särskilt långt till hus och gårdar. Kan vara värt att kolla för en övernattning eller kanske två.
 
Hmm... Den där äkta vildmarkskänslan.... vad är vildmark idag? Vad är tätortsnära vildmark? I södra Sverige finns inget sådant. Möjligtvis ett stycke natur som resarverats för friluftsliv. Svårigheter att uppleva ett enkelt friluftsliv med att slå upp ett tält, pikka lite på något vedartat och göra upp en eld blir allt svårare.
I norra Sverige finns stora ytor som ingen bryr sig stort om. En kaffeeld på dessa platser är en helt annan sak.
Av denna anledning så missförstår många här på forumet varandra.

Den där äkta vildmarkskänslan som rubriken är, -är svårt. Kanske en frågan om relativitet.

Det någon tycker är otillgänglig svår natur, vildmark... är någon annans vardagliga skogliga miljö att visats i för bedömningar för framtida avverkningar.

Bonitetsberäknarna kontra vildmarksfolket. Typ😄
 
Det jag i första hand är ute efter för att få någon form av vildmarkskänsla är väl i första hand orörd skog, ingen nygallrad granskog med andra ord. Tystnaden är också viktig. Är ju inte roligt att vandra flera kilometer ut i skogen för att sedan höra moppegängets ölfest vid badplatsen på andra sidan av sjön hela kvällen. Sen gillar jag personligen känslan av att vara ensam, vara helt säker på att man inte kommer att träffa på andra människo. Finns nog få ställen i Västsverige som uppfyller dessa krav så det handlar väl om att kompromissa lite grann:)
 
Det finns massor av stilla skog även i södra Sverige. Kanske inte obrukad eller ogallrad men tyst, vacker och fridfull. Jag var nyligen ute i skogarna norr om Lyngnern och där är vilt och inte en människa. Mycket tyst. Inga bilar hördes. Några flygplan dock.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.