Tentipi

Är det någon som har erfarenhet av Tentipi tälten.
För att få med familjen ett par dar på skidtur funderar jag på att införskaffa
ett sådant, frågan är:
Hur är dom att sätta upp i djup snö?
Hur är det med rödsprit brännaren/kaminen, kan en sådan hålla lite värme?
Ved kaminen verkar lite stor att få med i pulkan.
 
Lurigt i lös snö.....

Hejsan,

Äger ett Tentipi som varit med på diverse turer de senaste 10 åren. Det är ju en mycket trevlig tält-typ som ger en oslagbar känsla av rymd inne i tältet.

Jag har dock bara haft det med på en vintertur. Anledningen är att även om det är ett härligt tält på alla sätt och vis så är det av uppenbara skäl helt beroende av att markpinnarna sitter bra. Visst, tältar man bara nere i skogen där man kan räkna med att hitta platser i lä är det väl inte helt nödvändigt att på bra "spänn" på tältduken. Men om man som jag gärna gör turer uppe på fjället vill man ju ha ett tält som klarar mycket vind och dessutom ska det vara enkelt att slå upp i hårt väder.

Och på turen då det var med var snökvalitén mycket kornig....som pärlsocker ungefär.....och det slutade inte bättre att mittstången gick av i en rejäl vindby. Klart trist om man säger som så.....och då hade vi ändå med oss 16 stycken 5-6 dm långa snöpinnar, så det var inte så att vi inte gjort vårat bästa att få fast tältet.

Efter denna fadäs köpte jag mig ett Hilleberg Savio som hängt med sen dess...ett mycket kompetent vintertält på alla sätt och vis.

/ Stefan
 
Vi har använt snöankare av vedträn till tipitält men vi fick eftersträcka en del ändå. Jag rekomenderar att skotta bort det mesta av snön då det blir knöligt efter ett tag. Vi hade haft nytta av en markpresenning eller tårtbitar av skumplast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.