Skidtur i trakten av Rogen-Grövelsjön

Jag har funderingar på att vinterns skidtur ska hamna i norra Dalarna - södra Härjedalen och kanske på andra sidan norska gränsen. 4-7 nätter företrädesvis i stugor (inte helt nödvändigt varje natt).
Jag har förstått att ni är ganska många som återkommer till detta område. Snälla - ge mig lite tips.
Går det att undvika skoterleder är jag tacksam.

HåkanF

PS Tar mig dit med bil och behöver alltså göra en rundtur.
 
Vi har tillbringat många vintrar i Grövesjöfjällen, men då bara gjort dagsturer då vi hyrt stuga i Sågbäcken varför jag inte kan säga hur det ser ut vintertid uppe kring Rogenområdet.
Sommartid har jag gått en rundtur som jag tror kan vara lämplig även för en vintertur:
Grövelsjön STF-Storrödtjärnstugan-Rogenstugan-Skedrostugan-Rövollen (NO)-Svukuriset (NO)-Grövelsjön STF.

Terrängen mellan Hävlingen och Rogenstugan, samt mellan Skedbrostugan och Rövollen är stundtals storblockig vilket inte snön fullt lär täcka. Däremot ger ju skidor, snö och frusna sjöar helt andra möjligheter att hitta vägar runt. Rövollen-Svukuriset följer på höjden med fin terräng och utsikt över Femunden. Etappen Svukuriset-Grövesjön STF följer Linné's väg över Salsfjället.

Det går fint att parkera bilen vid STF Grövelsjön eller ner mot sjöstugan. Ett annat alternativ som start är att parkera vid Lövåsen (det finns en parkering precis vid fjällfoten några 100m nedanför Lövåsgården). Ta högra vägen upp mot fjället och passa på att göra ett toppbesök på Storvätteshogna innan ni skidar ner vidare mot Hävlingen. Från STF och tillbaka mot Lövåsgården på slutetappen är det fina preparerade spår som lätt tar er tillbaka till bilen. Vill ni parkera vid Lövåsen, svänger ni upp från huvudvägen vid Sågliden.
 
Skotertrafiken är värst på helger och stråket Hävlingen norrut över sjöarna till Rogen och vidare mot Tännäs. Skoterförbud väster därom och även förbi Storrödtjärnstugan vill jag minnas att det är skoterrestriktioner. Norge förstås skoterförbud.

Jag skrev en färdberättelse för ett par år sedan http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=426335

Lite info om vinterturer på norska sidan http://www.svenskaturistforeningen....nekaisefjallen1/Turforslag2/Turen-pa-vintern/

Inga vinterleder kring Rövollen.

Rövollen är låst lågsäsong men det verkar som man kommer in med DNT-nyckel.http://ut.no/hytte/3.1994/

Svukuriset är betjänt och begränsat öppen http://ut.no/hytte/3.1997/

Thure
 
info

Jag har gjort ca 7 vinterturer där.Passar mig bäst att uppfärdsdagen åka direkt till Hävlingen ca 10km.Sedan storrödtjärn och då hinns det med liten avstickare också den dagen.Alternativt Rogenstugan direkt (annan led).Sedan blir det mycket sjöåkning så jag brukar ta skedbro på en dag från storrödtjärn.Här brukar jag ta en dagstur till myskelvadet(mot Tännäs)och samma väg tillbaks.Till Rövollen finns 2val antingen via grövola eller vanligtvis via hundspannleden till rövollen.Den går via reva, storfisktjörnarna och roastensjöarna.Här är det svårorienterat och rakaste vägen är inte bäst och denna led går i en vid sväng.Om nu någon kört där.Nyckel rövollen i Grövelsjön, mat finns,ingen stugvärd utom påsktid ibland.Svukuriset finns 2 boende måste kollas upp i förväg.Sedan åker man lämpligen till Grövelsjön ungefär längs sommarleden överfjället men det är ganska långt på en dag.Det går även att bo i sylen i änden av Grövelsjön på norska sidan.Det är väldigt lite folk i området utom i Grövelsjön och en radie på 6km.Alla bor på stationen och äter 3 rätters och åker knappt utom synhåll från densamma.På norska sidan är det bara sommarmarkerat med röd färg på stenarna
 
Bra info här! Jag åker upp mot rogen på tisdag morgon och tänkte gå på skidor typ 4-5 dagar.

Går det att parkera vid käringsjön vintertid? Och hur är det med betalning på parkeringarna? Gratis eller kostar det?
 
Finns stuguthyrning vid Kärringsjön. Per Roger Wiberg finns en del olika telefonnummer om du googlar.

Om det är plogat så har års vet jag inte men ring och kolla.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skidtur polarnatt Turskidåkning 4
Kalle Sigurd Kvanndalen under mellandagarna Turskidåkning 0
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
utesälen Skidtur i södra Norge? Turskidåkning 2
Utvandraren En liten video från en liten skidtur Turskidåkning 0
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
matshaninge skidtur 14/3 Tyresta nationalpark Turskidåkning 2
ricke 4-5 dagars skidtur i Norge? Turskidåkning 2
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
soljesp 3-4 dagars skidtur i Jotunheimen? Transport o utrustn? Turskidåkning 3
RuneJ Skidtur Tarfala-Vistas Turskidåkning 0
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
bergochcykel Skidtur i April-Maj Turskidåkning 1
plast Skidtur i svenska fjällvärlden Turskidåkning 6
Skidtur Sverige/Norge Turskidåkning 1
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
hannulan Skidåkning i Göteborgs trakten Turskidåkning 2
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
nallaq Turakidåkning i Rogen Turskidåkning 4
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.