Vill testa vinterfjälltur

Hej!! Ny på forumet. 27 år gammal och lite av en äventyrare. Behöver nu eran hjälp då google inte kunde tillfredsställa mig.

Jag är bosatt i Oslo och har varit ute på en del turer i Norge de senaste åren. Både på Hardanger och i Jotunheimen. Jag vill nu fortsätta med denna aktivitet på VINTERN! Hur går jag till väga? MÅSTE jag ha skidor? Isåfall vad för skidor? Behövs vintertält eller kan man använda sig av dnt stugor? Stegjärn, isyxa, rep? Behöver jag läsa något kring fjällsäkerhet på vintern?

För att tillägga är jag på fjällen för jag älskar att vara utomhus men mest för själva äventyret.. Kickar, energi och utmaningar gillar jag. Brukar gå korta intensiva turer 2-3 dagar.

Mvh Daniel :)
 
Köp begagnade fjällskidor och ta en stugtur
Tack för tipset. Var hittar jag fjällskidor?(blocket nästan tomt) Det är längdskidor, fast bredare? Har man klister på dom? Kör man utför med dom?

Vill du ha inspiration så kan den här filmen kanske vara nåt. Fantastiskt imponerande!!

http://ollerimfors.se/igloo.htm

Har bara sett den utan ljud eftersom jag sitter på jobbet (!), men bara bilderna räcker...!

Ja du missade inget på ljudet kan jag meddela. :) Väldigt bra film, precis vad jag vill testa.

Skidor ska alltså införskaffas. Och jag antar att jag får mer erfarenhet om jag åker på en enkel stugtur.

Någon som har mer tips eller vägledning för att jag ska klara av att fullföra detta? Snöskor är det aktuellt?
 
Ja, du befinner dig ju precis på rätt ställe om du är i färd med att gå på fjälltur på skidor.
Detta är ju en av Norges paradgrenar ! Stick in huvudet i närmaste sport/ friluftsbutik i huvudstaden så kommer du garanterat ut fullproppad med ny kunskap och information om detta. Kolla in tex Oslo Sportslager - mycket kunniga och rejält sortiment.
Lycka till !
 
Kolla på ut.no om det finns någon ledarledd skidtur du kan haka på. Finns mycket praktiskt att plocka upp från erfarna turskidåkare.

Börja med stugtur. Tälttur på vintern är mera avancerat, där finns ännu mer att lära från erfarna.

Thure
 
Vi här på forumet har lite olika tolkning av begreppet turskidåkning. I min värld handlar det om stålkantade spannskidor som används till annat än nedförsåkning. Jag har bott i Hornsjö, nära Hafjell. Området är ett av världens bästa ställen att åka i och ur spår. Man får tälta och det är tätt mellan stationerna. Vill du börja rekommenderar jag där. Har inte varit med om en enda tur som varat mer än en vecka där vädret varit bra hela tiden. Sovsäck, vindsäck och spade samt kunskap ska man ha på vinterfjället. Om vädret börjar knipa eller om det ser ut som att du är på väg in i ett helvete: Följ om möjligt vinden mot lägre terräng och sök skydd. Det finns många bra böcker skrivna som jag glömt namnet på. Fjället är ingen lek. Vet man det går det oftast bra. Jag har läst mig till det mesta jag vet samt tänkt och provat själv. Man behöver inte hjälpa av andra men gillar man det och lyckas med att få sällskap utan att betala dyrt är ju det också bra.

Mina åsikter när det gäller val av skidor:
Välj skidor med stålkant som inte går upp i spetsen. Då kan du åka både spårat och ospårat. Skidor med hel stålkant tenderar att klättra och skaka i spetsen i skidspår. Stålkanter är bra och ger säkerhet vid åkning på skare och skrå. Testa stighudar tidigare än mina femton år in i karriären.

Min åsikt när det gäller utrustning:
För att få erfarenhet av extremsport krävs bra och dyr utrustning.
När man köpt utrustningen visar erfarenheten dyrt att man skulle ha köpt andra grejer.

Edit: Inser att du kanske är mer bestigningsintresserad. Det får du fråga någon annan om.
 
Senast ändrad:
Hallo Daniel.
Ska hålla ögonen på den här tråden då jag kommer flytta till Oslo i slutet av februari. Har haft kört splitboard i ett par år men blev fast på turskidor då jag köpte mig ett par Åsnes ingstad för två år sedan. Gillade turskidor skarpt då jag upptäckte hur lätt det var att gå med dom och hur svårt det var att åka ner med dom :) har i år uppgraderat till Åsnes storetind för att få en säkrare nedfart. Oslosportlager hade utförsäljning på storetind för 2600nok för någon vecka sedan iaf.
Jag tycker du ska satsa på skidor med korta stighudar. Åsnes har sådana och fischer har också hakat på det för i år. Madshus har en variant av hudar med glidyta framför och bakom pjäxan men korthudar är grymt smidigt.
 
Senast ändrad:
Hei Daniel.
Ja du er midt i smørøyet når det gjelder hytte til hytte turer. I Norge passerte DNT 500 hytter, stakkars Sverige der STF bare har et femtitalls hytter. Få med deg noen venner eller meld deg på en arrangert begynnertur. Hvis dere legger opp egen tur, ikke ta for lange etapper. Aldri over 20km, men rundt 10-15 er passe. Snakk med DNT som kan dette, og vent til i mars før dere legger ut på langtur. Men du må trene skigåing før dette, flotte forhold i Oslomarka.

Nå det gjelder ski, så vil mitt første valg være enkle smørefrie ski. De får du sikkert billig. Fordelen er at du slipper å tenke smøring, ulempen er at farta er litt lavere. Men som nybegynner er jo ikke det noe problem. Hvis du senere får interessen for å utvide utstyret, er ikke de smørefrie bortkastet heller. Jeg har selv slike for bruk på våren i isete løyper, og som et reserve skipar når det er lite snø og jeg ikke vil risikere å skrape opp de avanserte skiene jeg har.

For å starte trening i Oslomarka trenger du ikke andre klær enn de du hadde til bruk på turene du nevnte i første innlegg. Til vinterfjellet må du ha vindtett lue (eller jakke med hette) og vindtette votter. Hansker er ikke nok når det blåser, bare ok i finvær. Så trenger du et varmt undertøysett. Ull er best hvis du ikke gjør som meg og velger Brynje Super Thermo. Det er dyre plagg, men de er uslitelige, så de lønner seg når du har brukt dem en stund.

Lykke til!
 
Hej på er,

Har blivit lite sugen på något liknande. Funderar på 2-3 dagar i Helags över nyår. Misstänker att det kommer vara en hel del snö, och tänkte inte skida, utan vandra. Har en del erfarenhet av vandring och allt i kring, men aldrig några längre turer på vintern. Har som närmast varit i just Helags i minusgrader. Vill utmana mig själv lite och gå själv. Minns inte om det finns någon mobiltäckning där, men kommer ha GPS med mig. Har bra utrustning och så, men aldrig provat snöskor. Vad tror ni om mina tankar? Går det ens att ta sig fram med snöskor vid nyår? Vad kan jag tänkas stöta på för utmaningar? Jag har som sagt varit på en del turer tidigare, även när det är kallt, men aldrig några längre i snö.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.