Vilken symaskin

Jag har varit sugen på att börja sy lite egna grejer till friluftslivet.

Har ingen aning om vad man behöver för utrustning. Klarar man sig med en simpel symaskin från Ica maxi eller likande? Vill sy i ullfiltar, sy om gamla regnkläder till vattentäta säckar tex. Är det nålen det hänger på eller måste man ha starkare maskiner?
 
Det är materialets friktion som avgör hur stark maskin du behöver, grövre nål kan delvis kompensera friktionen i sömmen. Billiga symaskiner har kugghjul i plast, 50-60 tals maskiner i stål.
Yrkessymaskiner har starkare motor och remdrift så att stopp i sömmen inte innebär stopp i motorn, med åtföljande skador.
Leta du bland begagnade maskiner och fråga i symaskinsbutiker efter rekonditionerade maskiner.
go tur
 
Jag har varit sugen på att börja sy lite egna grejer till friluftslivet.

Har ingen aning om vad man behöver för utrustning. Klarar man sig med en simpel symaskin från Ica maxi eller likande? Vill sy i ullfiltar, sy om gamla regnkläder till vattentäta säckar tex. Är det nålen det hänger på eller måste man ha starkare maskiner?

Övermatning är bra för kraftiga tyger.

Sailrite LSZ-1 (som har övermatning) är omvittnat bra och Sailrites kundsupport ska tydligen vara helt fantastisk. Jag har kollat en del på denna, men jag har svårt att motivera ett sådan inköp, givet priset på 11 000 kronor... :(

https://www.youtube.com/watch?v=Qt0cloPlunU

Helt mekanisk, två sömmar och i priset ingår gigantiskt extra svänghjul som gör att man kan använda maskinen med handkraft.

En kapellmakare i Stockholm rekommenderar Singer Heavy Duty (som inte har övermatning):

http://www.frewi.se/HTML/Kapell/Symaskin.htm

Jag har provat den men var inte imponerad. Min gamla gröna (numera trasiga) Husqvarna Automatic sydde bättre.

En annan modell som det talas då och då om är en Janome-maskin med det ytters fåniga namnet EasyJeans:

http://butik.skovdesymaskiner.se/janome-easy-jeans-20-ars-jubileum/3082-0

Har inte övermatning men ska tydligen klara ganska kraftiga tyger.

Den jag kollar lite på nu är Pfaff Select 3.2:

http://www.symaskinswebbshoppen.se/...Default.aspx?gclid=CPOPlurUx8ECFeeQcgodhiYAQg

Den har (en enklare form av) övermatning och har också overlock-söm vilket jag gärna vill ha. Priset är också OK (för mig).

Sedan ska sägas att du kan hitta en hel del kraftiga industrisymaskiner på Blocket för några tusenlappar, men dessa kräver oftast 3-fas.

Men är det inte så tjocka/kraftiga tyger du behöver sy i så klarar du dig nog med en grön Husqvarna Automatic + en servicegenomgång. Dyker upp ofta på Blocket.

Mats
 
Glöm det mesta vad som har sagts i denna tråden.

Det första du ska bestämma dig för är vilken ambitionsnivå du har. Hur mycket ska du sy och hur mycket pengar och yta är du villig att offra.

Sen handlar allt om vilka tyger/material du vill sy. Materialet bestämmer vilken tråd och tråden bestämmer nål. Och det är nålsystemet som begränsar vanliga hushållsmaskiner. En hushållsmaskin (oavsett årsmodell och typ) har inte bara undermåligt nålsystem, även matning och motorstyrka är under all kritik. Om man nu vill sy lite kraftigare gummibelagda vävar kan du behöva åtminstone #50 tråd och det finns det inga nålar för till hushållsmaskiner. Inte bara det, matningen kommer kärva och motorn kommer inte orka slå igenom materialet med en vanlig nålspets (vilket är det som är lämpligast) istället kommer du behöva en lädernål vilket minskar hållfastigheten. Matningen och den dåliga motorstyrkan kommer också påverka stygnlängden, den kommer inte vara konsekvent etc.

Sailrite och dess billigare kloner är en bra kompromiss vad det gäller yta, styrka och nålsystem, men i slutändan är det fortfarande inte mer än en hushållsmaskin på steroider. Om du nu inte ska sy segel kommer du inte behöva sicksacksöm ändå. Det är väldigt få detaljer som kräver sicksack (typ segel och underkläder). En standardmotor för industrimaskiner ligger på 550W och med mindre värmeutveckling än de som sitter i både hushållsmaskiner och på sailrite. Grovsymaskiner brukar ha 750W.

Ja, en billig flatbäddindustrimaskin är bättre på alla sätt, förutom att den tar mer plats. De flesta trefasmotorer (förutom efkamotorer) kan konverteras till enfas meddelst en kondensator. Men i all ärlighet så kostar en splitt ny servomotor ca 1000 spänn och då kan du dessutom ställa in maxhastighet. Det är något av en brant inlärningskurva att hantera en kopplingsmotor. Industrimaskiner utan efka och krusiduller brukar gå för mellan 500 till 3000. De flesta större märken har fortfarande reservdelar till dem. Jag hade tur och hittade en brothermaskin med nålposition, trådklipp och enfasmotor för 2500, men då fick jag åka en bit och hämta den. På jobbet har jag en pfaff som är fantastisk. Övermatning är fine and dandy men för de flesta material för friluftsbruk klarar du dig fint med en teflonfot, i värsta fall en rullfot (kräver dock att man byter stygnplåt och matartänder, vilket tar 10 minuter).
 
Seglade mycket på 70-talet och kan tipsa om fabrikatet ELNA. Skaffa en fullvuxen maskin från slutet av 70-talet då de var på topp. Helmekanisk, plastbefriad schweizisk precision som utan problem kunde sy ett grövre segel, även hornen. ELNA deltog ett flertal gånger på båtmässor för att demonstrera att deras matare var överlägsna konkurrenternas maskiner. Bara ett tips;)
 
Seglade mycket på 70-talet och kan tipsa om fabrikatet ELNA. Skaffa en fullvuxen maskin från slutet av 70-talet då de var på topp. Helmekanisk, plastbefriad schweizisk precision som utan problem kunde sy ett grövre segel, även hornen. ELNA deltog ett flertal gånger på båtmässor för att demonstrera att deras matare var överlägsna konkurrenternas maskiner. Bara ett tips;)

Komplett med en mäktig 180 watts motor och samma usla nålsystem...
 
En hushållsmaskin (oavsett årsmodell och typ) har inte bara undermåligt nålsystem, även matning och motorstyrka är under all kritik.

Det där var väl lite väl generaliserande. Alla s.k. hushållsmaskiner är inte likadana. Min Husqvarna Automatic sydde utan problem genom 4 lager 1000 denier Corduraväv eller flera mm tjockt läder eller flera lager 600 g presenningsväv. Inga problem överhuvudtaget. Går att hitta för 500 kr på Blocket, service kostar 600 kr och sedan har man en maskin som klarar det som TS anger att hen ska arbeta med.

Mats
 
Det där var väl lite väl generaliserande. Alla s.k. hushållsmaskiner är inte likadana. Min Husqvarna Automatic sydde utan problem genom 4 lager 1000 denier Corduraväv eller flera mm tjockt läder eller flera lager 600 g presenningsväv. Inga problem överhuvudtaget. Går att hitta för 500 kr på Blocket, service kostar 600 kr och sedan har man en maskin som klarar det som TS anger att hen ska arbeta med.

Mats

Jo, säkert. Gör det ett tag och ta med den till en mekaniker och kolla hur tajmingen ser ut... Kolla här lelle vän, jag har vart där, jag har suttit med min lilla dinkytoy-hemmaskin från metallåldern och trott att jag varit oslagbar. Men när man blir lite mer insatt (insöad kanske är ett bättre ord) så inser man att de där stickningarna är skit, och att sömmarna man gjort faktiskt är rätt dåliga (=sämre hållfastighet). Det finns en anledning varför man har tjockare tråd och längre stynglängd till grövre material.

Och jo, 99.9% av alla hushållsmaskiner är likadana i de väsentliga delarna. Ta bara en sån sak som oscillerande skyttel, det är helt uselt! Helt onödigt servicekrävande.
 
trevligt med många svar!

Min budget ligger runt på max en tusing.

Har sytt en säck av en regnbyxa en gång på lånad maskin, gick ett tag men sen knäcktes nålen.

vill sy:

kajakkapell - nylon
Vattentäta säckar - nylon eller vad det är.
ulltröja
 
Med risk för att bli tillrättavisad :) vill jag slå ett slag för några gamla maskiner från Pfaff.

Pfaff 332, Pfaff 360 och Pfaff 362 brukar omnämnas som starka hushållsmaskiner och jag kan bara instämma. Jag har en 332 och den är långt bättre på att sy i grova tyger än de två Husqvarna Automatic jag använt tidigare. Men som Gro påpekar är motorerna i hushållsmaskiner inte jättestarka och mycket riktigt får jag hjälpa maskinen i starten när jag syr i remmar. Men markisväv klarar den galant.

Pfaff 332, 360 och 362 brukar annonseras för 1200 till 2500 på blocket. De gjordes med respektive utan mönstersömmar (automatic). Eftersom du antagligen inte är betjänt av mönstersömmar kan du kanske komma lite billigare undan. Maskinerna utan mönstersömmar känns igen på att de har färre rattar och saknar en lucka ovanpå symaskinen. Bildsök på modellerna ovan så ser du vad jag menar.

Sök också på sailrite eller pfaff här på utsidan så hittar du fler trådar i ämnet.

Vänligen, Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.