Lite Hillebergskvaller

Köpte ett grönt Nammatj 2 häromdagen och fick hem det igår. Blev förvånad då tältet var nästan svart med en mörkgrön ton. Mycket mörkare än deras vanliga skogsgröna. Blev förvånad och kontaktade Hilleberg. Det visade sig att det är deras nya gröna, som kommer ta över nästa år. De har inga bilder på sin egen hemsida, eller ens nämnt det. Alla bilder jag hittat på nätet är den gamla gröna.
Tycker nog den är ok. Blir nog lite mörkare i tältet. Kan påverka temperaturen. Duken ska vara mera UV-beständig.
Så här ser nya färgen ut:
10584090_451705114971373_42729625755858390_n.jpg
 
Jag är tveksam till den nya färgen. Föredrar den vanliga gröna som smälter bättre in i naturen. Dessutom lär ett nästan svart tält inte bli mindre varmt inuti när solen skiner som TS redan påpekat.
 
Jag är tveksam till den nya färgen. Föredrar den vanliga gröna som smälter bättre in i naturen. Dessutom lär ett nästan svart tält inte bli mindre varmt inuti när solen skiner som TS redan påpekat.

Nja, jag sade att det kunde påverka, men inte åt vilket håll. Av någon anledning är beduinernas tält svarta eller mycket mörka. Aldrig ljusa. Och de är gjorda för att vara uppslagna på dan i öknen. En mörk duk skuggar mera. Mindre ljus kommer in genom väven, träffar ytor i tältet och blir till värme i tältet. Om ljuset träffar väven, absorberas och utstrålar värmen utåt, bör värmen i tältet minska.
Däremot borde det bli kallare på vintern. En mörk kropp utstrålar mer värme än en ljus. Så beduinerna tar kostnaden för mer utstrålning i den kalla ökennatten för att få bättre skugga på dan.

För bilar är det tvärt om. Eftersom ljuset ändå inte tar sig igenom plåten, är det bättre med en vit bil som utstrålar ljuset direkt.

Nu blev jag sugen på att köra ett fysikexperiment med eleverna. Fyra små tält med svart botten. Vitt, mörkt, alufolie och genomskinligt (Plastfolie) får stå i solen och sen i kylrum. Datalogga temperaturkurvorna. Borde passa till ett Mythbustersprojekt. (Gratis idé till andra naturlärare om man rapporterar resultatet.)
 
Du bör för sakens skull antagligen ha en värmekälla i tälten för att det ska bli rättvist (framförallt i kylrummet). En 5 W bilglödlampa kanske?
 
Du bör för sakens skull antagligen ha en värmekälla i tälten för att det ska bli rättvist (framförallt i kylrummet). En 5 W bilglödlampa kanske?

Visst för att få en realistisk bild av hur det kommer sluta i praktiken, men för att mäta dukarnas effekt i sol/kallt mörker skulle jag nog köra utan. Sedan komplettera med värmekälla. Då ger vi oss in i diffekvationernas förlovade land med härliga flervariabla modeller. Flöde in och ut. Tror dock att det är lite över högstadienivå.
Men ett enkelt modellförsök med få variabler och sedan jämföra två olika tält i fullskala.
Det borde f ö Hilleberg ha gjort innan de valde nya färgen?
 
Reagerade också på att mitt nya Nallo såg väldigt mörkt ut, valde ändå grönt efter att ha haft uppe både rött och "sand"(brunt?) i butiken, nyss hemkommen från Lappland kan jag dock meddela att det kändes som att tältet "blev grönare" ute på fjället :)
 
Jag tycker färgen är väldigt lik den på mitt gamla Keron från 1983. Hilleberg har alltså äntligen bestämt sig för att byta tillbaka.

/Thomas
 
Köpte ett grönt Nammatj 2 häromdagen och fick hem det igår. Blev förvånad då tältet var nästan svart med en mörkgrön ton. Mycket mörkare än deras vanliga skogsgröna. Blev förvånad och kontaktade Hilleberg. Det visade sig att det är deras nya gröna, som kommer ta över nästa år. De har inga bilder på sin egen hemsida, eller ens nämnt det. Alla bilder jag hittat på nätet är den gamla gröna.
Tycker nog den är ok. Blir nog lite mörkare i tältet. Kan påverka temperaturen. Duken ska vara mera UV-beständig.
Så här ser nya färgen ut:
10584090_451705114971373_42729625755858390_n.jpg

var det ngn större skillnad vad gäller ljusinsläpp? kändes den väldigt mörkare inifrån?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
L.A. Summerlite vs High Lite Bo och sova 8
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Pukan Min pappa är lite... Bo och sova 16
manke Hjälp, för lite... Bo och sova 5
BOBen dry lite Bo och sova 0
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.