Två kajakpaddlare funna döda utanför Helsingfors

Väldigt tragiskt.
Det kan bli väldigt kallt, även sommartid, i vattnet när vind blåser undan ytvattnet.
25 juli(!) 2010 kom en storm som rörde om i vattnet.
I Byrum (söder om Byxelkrok och i Kalmarsund) Öland uppmättes vattentemperaturen till endast 6 gr C.

thomas
 
Det har inte kommit fram några detaljer i media ännu. Helsingin Sanomat säger att det är fråga om drunkning, men det är kanske en gissning. Hypotermi är väl inte helt osannolikt, vattentemperaturen där är säkert mellan 10 och 15 grader.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Några detaljer har kommit fram i media, även om olyckan ännu i övrigt är höljd i dunkel. De omkomna var ett par, och betraktades som mycket erfarna långfärdspaddlare. Mannen hade även skrivit böcker om paddling och fungerat som instruktör. Vid olyckstillfället hade det förekommit upp till tre meter höga vågor, så det var inga lätta förhållanden.

Tragiskt.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Man kanske

kan fundera på en parallell till långfärdsåkning på skridsko. Där finns rätt omfattande statistik och lång erfarenhet och bra "track record" utgör inget skydd mot incidenter och olyckor.

Vet du vad paret heter Utvandraren? Såna här faror finns där ute. Tragiskt när paddlare förolyckas.

Thure
 
Inga namn har getts ut och jag är inte så bekant med paddlingskretsarna i Helsingfors att jag kan lista ut det själv.

Polisen undersöker olyckan, så tids nog kommer väl en förklaring, som knappast skiljer sig värst mycket från det man snabbt kan gissa sig till. Ett litet mysterium är kanske varför de inte lyckades ringa efter hjälp.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Ett litet mysterium är kanske varför de inte lyckades ringa efter hjälp.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

I hög sjö så är jag mycket tveksam till möjligheterna att ringa efter hjälp på en mobiltelefon. Så länge man sitter i kajaken så behöver man båda händerna till paddeln för att hålla balansen. I vattnet så gäller det att få tag på telefonen med en hand, och sedan slå 112, fortfarande med en hand, eftersom man håller kvar i kajaken med den andra. Och då gäller det att fodralet är tätt, och att det är möjligt att använda en touchscreen när man blir överspolad med vatten. I dessa situationer tror jag att VHF och PLB har en klar fördel.
 
En titt på kartan visar att de försökte sig på en överfart på 9 km i oskyddat vatten i relativt hårt väder. Inget exceptionellt märkvärdigt för en erfaren paddlare, men ändå med en viss risknivå. Enligt uppgifter i en finsk diskussionstråd, http://www.relaa.com/forum/vesi/51925, var vädret hårdare än vad som förutspåtts.
 
Enligt ett rykte jag hört hade en av paddlarna tidigare haft hjärtproblem...detta är endast rykten och inget jag fått bekräftat.
 
Vid olyckstillfället hade det förekommit upp till tre meter höga vågor, så det var inga lätta förhållanden.

Tragiskt så klart. Har tänkt på det att i utsatta krissituationer så räcker det oftast inte att vara två utan det blir genast mycket enklare att hantera tex en kamraträddning om man är 3 personer dvs ytterligare en paddlare som kan bistå vid räddningen.

Men jag måste ändå ifrågasätta ovanstående: Tre meter höga vågor inne i finska viken? Låter otroligt! Hur kan det bygga upp sådan sjö utan att vi har hört talas om någon större storm? Det hela låter som en vanlig överdrift bland surf-, kajak- och båtfolk, dvs halvera våghöjden som påstås så kommer du nära sanningen. Fortfarande tillräckligt för att man ska förolyckas om olyckan är framme.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.