Gumotex Palava eller Baraka

Som Rubriken avslöjar funderar jag på vad jag ska köpa.
Jag bor i Göteborg nu när jag pluggar men kommer från Norrland och är intresserad utav jakt och fiske. Båten jag köper kommer främst att användas för fiske men även jakt och någon helgtur/veckotur med tjejen och möjligen någon längre tur ensam.

Lite info om båtarna för er som inte vet vad de är:
http://inivildmarken.se/2014/02/11/gumotex-baraka-vs-palava/

Hur är det att paddla Baraka ensam? Palavan har jag förstått går bra att paddla själv, gärna med kajakpaddel. Majoriteten utav all paddling kommer att ske ensam så jag vill ju inte köpa Baraka för att sen märka att jag inte kan använda den ordentligt.

Jag vill kunna transportera båten och Palavan är ju klart bättre när det kommer till det. Väger mindre, packas ihop mindre.

Jag vill kunna fiska här ute efter Göteborgs kust. Jag är lite rädd för att blåsa/dras av strömmen utåt snabbare än jag kan paddla in mot land. Palava är ju mindre och fångar mindre vind men jag vet inget om havspaddling eller hur vindarna och havet beter sig här på västkusten.
Jag har därför funderat på att köpa en elmotor för att ha till större vatten och då är ju Baraka bättre att montera på. (då de har tänkt på det när de designade den.)
Funderar dock på om man kan göra ett enkelt motorfäste till palavan. (Tänk en grövre pizzaspade, Längst ut på plattan en "läpp" och utan för det en planka för att montera motorn på. Sen lägger man den "spaden" på båten, så att plattan ligger under spännbanden på båtens bakre del, läppen trycker mot båtens bakkant för att föra över kraften till båten och pinnen sticker in under bakre sätet för att hålla fast allt.


Fiske:
Vågar man fiska från båtarna och vilken är isf bästa båtvalet tycker du?
Jag vill kunna kasta med haspeln, flugfiska, lägga nät, kräftfiske, hummerfiske, krabbfiske, mm.
Har läst att Baraka har grövre gummi och är robustare vilket känns bättre
Riskerna är ju att en krok punkterar en sektion, eller att en fisk med kroken river upp en reva i båten, eller att man tappar kniven.
Är gummit så grovt att jag oroar jag mig i onödan?

Hur är luftsektionerna? Vågar Jag paddla ut några hundra meter ut på kallt vatten och riskera att punktera en sektion? Klarar man sig in även om tex en sida får punka?
 
Som Rubriken avslöjar funderar jag på vad jag ska köpa.
Jag bor i Göteborg nu när jag pluggar men kommer från Norrland och är intresserad utav jakt och fiske. Båten jag köper kommer främst att användas för fiske men även jakt och någon helgtur/veckotur med tjejen och möjligen någon längre tur ensam.

Lite info om båtarna för er som inte vet vad de är:
http://inivildmarken.se/2014/02/11/gumotex-baraka-vs-palava/

Hur är det att paddla Baraka ensam? Palavan har jag förstått går bra att paddla själv, gärna med kajakpaddel. Majoriteten utav all paddling kommer att ske ensam så jag vill ju inte köpa Baraka för att sen märka att jag inte kan använda den ordentligt.

Jag vill kunna transportera båten och Palavan är ju klart bättre när det kommer till det. Väger mindre, packas ihop mindre.

Jag vill kunna fiska här ute efter Göteborgs kust. Jag är lite rädd för att blåsa/dras av strömmen utåt snabbare än jag kan paddla in mot land. Palava är ju mindre och fångar mindre vind men jag vet inget om havspaddling eller hur vindarna och havet beter sig här på västkusten.
Jag har därför funderat på att köpa en elmotor för att ha till större vatten och då är ju Baraka bättre att montera på. (då de har tänkt på det när de designade den.)
Funderar dock på om man kan göra ett enkelt motorfäste till palavan. (Tänk en grövre pizzaspade, Längst ut på plattan en "läpp" och utan för det en planka för att montera motorn på. Sen lägger man den "spaden" på båten, så att plattan ligger under spännbanden på båtens bakre del, läppen trycker mot båtens bakkant för att föra över kraften till båten och pinnen sticker in under bakre sätet för att hålla fast allt.


Fiske:
Vågar man fiska från båtarna och vilken är isf bästa båtvalet tycker du?
Jag vill kunna kasta med haspeln, flugfiska, lägga nät, kräftfiske, hummerfiske, krabbfiske, mm.
Har läst att Baraka har grövre gummi och är robustare vilket känns bättre
Riskerna är ju att en krok punkterar en sektion, eller att en fisk med kroken river upp en reva i båten, eller att man tappar kniven.
Är gummit så grovt att jag oroar jag mig i onödan?

Hur är luftsektionerna? Vågar Jag paddla ut några hundra meter ut på kallt vatten och riskera att punktera en sektion? Klarar man sig in även om tex en sida får punka?

Jag använde Palavan förra året då jag fick låna ens kompis, mitt intryck utav den var att den var svårstyrd i början men det är nog en vanesak.

fiskade gjorde jag med från den , och precis som du säger vart jag livrädd över att sätta kroken i den så slutade snabbt med det. gummit är det inget fel på slitstark då jag körde på flera stenar utan någon fara , men man har ju alltid i bakuvudet att kör man på en sten eller något är det kört. tycker mig komma ihåg när det guppa av vågor vid flera tillfällen att jag trodde jag höll på att sjunka ...

Absolut ett bra färdmedel, tycker den tog en aning mycket i strömmande vatten dock.

för priset som det kostar här hemma att köpa en , hade jag iallafall köpt mig en 3 delad fiske kajak istället... om du bestämmer dig för att köpa en oavsett modell, köp utomlands nästan halva priset..
 
Senast ändrad:
Vad tänker du på här? Har inte sett något sånt än :)

Här är bara en bild på en enmans dock inte 3 delad.

https://www.google.se/search?q=fish...F19560-my-custom-fishing-kayak.html;2000;1500

Finns även denna som jag hört ska vara riktigt bra

http://www.boatstogo.com/inflatable_fishing_kayaks.asp

finns att köpa som är 3 delade, tar lite mer plats en palavan, funkar sjuktbra i strömmande vatten. bekväm som få och man kan köpa till en extra del så att den blir 4 delad för extra utrymme.

jag tror priset börjar från 1200kr/bit .
 
Har du kollat Alpacka Raft? Mycket respekterat amerikanskt märke. T.o.m. deras största väger en bråkdel av Palava/Baraka.

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog/Packrafts

Min tur i somras:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75651

Jag

Funderar på en sådan själv hört väldigt mycket bra om dom och läst väldigt goda recensioner.men samma som med palava/baraka inte värt att köpa i Sverige då man får dom hälften så billigt i staterna.
 
Jag har kollat på dem och det kommer troligen att bli en sån senare i livet.
Men nu när jag bor i göteborg vill jag så fort som möjligt komma ut på havet och det tänker jag inte göra i en alpacka. För lite plats redskap och ingen möjlighet till motor plus osäkerheten med bara en lufttank. Ja jag vet att man kan köpa till så man får två men det känns som en klen tröst då man vid missöde ska klara sig på en liten luftpåse. Funkar säkert skitbra på en sjö, men på havet vill jag att farkosten ska vara hyffsat sjöduglig även med en punktering.

Nu håller jag på velar igen, men det kanske skulle vara bättre med en ally 15-fot. Sen köpa till pontoner och bygga något för att fästa elmotor för när man ska ha den på havet.
 
Jag har kollat på dem och det kommer troligen att bli en sån senare i livet.
Men nu när jag bor i göteborg vill jag så fort som möjligt komma ut på havet och det tänker jag inte göra i en alpacka. För lite plats redskap och ingen möjlighet till motor plus osäkerheten med bara en lufttank. Ja jag vet att man kan köpa till så man får två men det känns som en klen tröst då man vid missöde ska klara sig på en liten luftpåse. Funkar säkert skitbra på en sjö, men på havet vill jag att farkosten ska vara hyffsat sjöduglig även med en punktering.

Nu håller jag på velar igen, men det kanske skulle vara bättre med en ally 15-fot. Sen köpa till pontoner och bygga något för att fästa elmotor för när man ska ha den på havet.

Jag vet inte vad du har för budget men en uppfällbar kanot är jävligt bra... typ det bästa, kostar 16-17000 men du sliter den resten utav livet och kan säljas utan att göra en stor förlust. tar 5-6 min om ens det att montera när man gjort det ett par gånger, är inte så stor ihoppackad väger dock 20-25 kg.. men då snackar vi grym kvalité
 
Outdoorexterten har rea på Ally 15 nu, 12695 riksdaler med fri frakt. Vad tror ni? en sån eller en Gumotex palava? Palavan packas ju ihop bra mycket kompaktare, den kan man ju sätta i en cykelväska på en brompton som man sen kan ha i båten.
Bara velar fram och tillbaka överallt som vanligt...
 
Outdoorexterten har rea på Ally 15 nu, 12695 riksdaler med fri frakt. Vad tror ni? en sån eller en Gumotex palava? Palavan packas ju ihop bra mycket kompaktare, den kan man ju sätta i en cykelväska på en brompton som man sen kan ha i båten.
Bara velar fram och tillbaka överallt som vanligt...

Mina vänner använda 2 Ally 15 i Alaska i sommras och jag kan gå i god för att dom är ruskigt bra kvalités mässigt , bara hört bra om dom och 2-3 min för o fälla upp och tål allt.

men alpacka är inte dåligt heller inte alls ,bara hört bra om dom. Du måste först tänka på användningsområdet för dom, en alpacka skulle jag inte använda att fiska från på havet,men den har sina fördelar fall du gör någon fjällvandring och som du själv skriver man kan ta den på en cykel ha den i båten etc etc.. det är bara att göra en bedömmning av vad du kommer pyssla mest med och köra efter det !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajaken_yahoo.com Gumotex Safari eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.