Gumotex Palava eller Baraka

Som Rubriken avslöjar funderar jag på vad jag ska köpa.
Jag bor i Göteborg nu när jag pluggar men kommer från Norrland och är intresserad utav jakt och fiske. Båten jag köper kommer främst att användas för fiske men även jakt och någon helgtur/veckotur med tjejen och möjligen någon längre tur ensam.

Lite info om båtarna för er som inte vet vad de är:
http://inivildmarken.se/2014/02/11/gumotex-baraka-vs-palava/

Hur är det att paddla Baraka ensam? Palavan har jag förstått går bra att paddla själv, gärna med kajakpaddel. Majoriteten utav all paddling kommer att ske ensam så jag vill ju inte köpa Baraka för att sen märka att jag inte kan använda den ordentligt.

Jag vill kunna transportera båten och Palavan är ju klart bättre när det kommer till det. Väger mindre, packas ihop mindre.

Jag vill kunna fiska här ute efter Göteborgs kust. Jag är lite rädd för att blåsa/dras av strömmen utåt snabbare än jag kan paddla in mot land. Palava är ju mindre och fångar mindre vind men jag vet inget om havspaddling eller hur vindarna och havet beter sig här på västkusten.
Jag har därför funderat på att köpa en elmotor för att ha till större vatten och då är ju Baraka bättre att montera på. (då de har tänkt på det när de designade den.)
Funderar dock på om man kan göra ett enkelt motorfäste till palavan. (Tänk en grövre pizzaspade, Längst ut på plattan en "läpp" och utan för det en planka för att montera motorn på. Sen lägger man den "spaden" på båten, så att plattan ligger under spännbanden på båtens bakre del, läppen trycker mot båtens bakkant för att föra över kraften till båten och pinnen sticker in under bakre sätet för att hålla fast allt.


Fiske:
Vågar man fiska från båtarna och vilken är isf bästa båtvalet tycker du?
Jag vill kunna kasta med haspeln, flugfiska, lägga nät, kräftfiske, hummerfiske, krabbfiske, mm.
Har läst att Baraka har grövre gummi och är robustare vilket känns bättre