Älskade Kebnekaises sydtopp - Vad är nästa steg?

Jag knatade upp på Kebnekaises sydtopp via östra led nu i helgen och fullkomligt älskade det! Nu efter den långa tågresan ner har jag reflekterat och kommit fram till att jag skulle väldigt gärna vilja ta nästa steg i bergsbestigning. Min tanke var att bestiga ett lite högre berg (kanske runt 4000-5000 meter) eftersom jag tyckte Kebnekaise inte var så särskilt utmanande.

Mitt problem och anledningen varför jag vänder mig till det här forumet är att hitta ett berg som inte kostar för mycket. Jag har hört mycket om att Mt Blanc ska vara fantastiskt men eftersom jag är student har jag inte så mycket budget (som jag förstår det kostar det runt 14k exklusive resan dit).

För att summera och klargöra min fråga till er: Högt berg som är billigt och eftersom jag är nybörjare inte allt för svår.

Tack i förhand! :)
 
14k för guide eller?

Hejsan,

Har knallat upp på ett gäng topppar nere i alperna och det har alltid varit gratis, så vad kommer prislappen på 14 000 kr ifrån, är det kostnad för guide?

I så fall är mitt tipps att gå upp på en topp som är enkel och inte kräver att man går över en glaciär, finns ju en och annan sådan topp nere i Alperna.

Det området som jag vandrat mest i är runt Matrei in Osttirol (strax söder om Gross Glockner som är Österrikes hösta topp). Där finns det stigar på varenda berg och mängder av toppar som man kan knata upp på.

/ Stefan
 
Undvall

Det är pris för guide, transfer och boende som jag förstår det, hitta det på den här sidan: http://www.mont-blanc.se/

Eftersom jag bara har vandrat på Kebnekaise känns det direkt olämpligt att gå utan guide. Men Alperna låter ju som en bra idé, vet du hur mycket guiderna kostar ungefär?
 
Ingen aning, men UCPA brukar vara prisvärda

Undvall

Det är pris för guide, transfer och boende som jag förstår det, hitta det på den här sidan: http://www.mont-blanc.se/