Älskade Kebnekaises sydtopp - Vad är nästa steg?

Jag knatade upp på Kebnekaises sydtopp via östra led nu i helgen och fullkomligt älskade det! Nu efter den långa tågresan ner har jag reflekterat och kommit fram till att jag skulle väldigt gärna vilja ta nästa steg i bergsbestigning. Min tanke var att bestiga ett lite högre berg (kanske runt 4000-5000 meter) eftersom jag tyckte Kebnekaise inte var så särskilt utmanande.

Mitt problem och anledningen varför jag vänder mig till det här forumet är att hitta ett berg som inte kostar för mycket. Jag har hört mycket om att Mt Blanc ska vara fantastiskt men eftersom jag är student har jag inte så mycket budget (som jag förstår det kostar det runt 14k exklusive resan dit).

För att summera och klargöra min fråga till er: Högt berg som är billigt och eftersom jag är nybörjare inte allt för svår.

Tack i förhand! :)
 
14k för guide eller?

Hejsan,

Har knallat upp på ett gäng topppar nere i alperna och det har alltid varit gratis, så vad kommer prislappen på 14 000 kr ifrån, är det kostnad för guide?

I så fall är mitt tipps att gå upp på en topp som är enkel och inte kräver att man går över en glaciär, finns ju en och annan sådan topp nere i Alperna.

Det området som jag vandrat mest i är runt Matrei in Osttirol (strax söder om Gross Glockner som är Österrikes hösta topp). Där finns det stigar på varenda berg och mängder av toppar som man kan knata upp på.

/ Stefan
 
Undvall

Det är pris för guide, transfer och boende som jag förstår det, hitta det på den här sidan: http://www.mont-blanc.se/

Eftersom jag bara har vandrat på Kebnekaise känns det direkt olämpligt att gå utan guide. Men Alperna låter ju som en bra idé, vet du hur mycket guiderna kostar ungefär?
 
Ingen aning, men UCPA brukar vara prisvärda

Undvall

Det är pris för guide, transfer och boende som jag förstår det, hitta det på den här sidan: http://www.mont-blanc.se/

Eftersom jag bara har vandrat på Kebnekaise känns det direkt olämpligt att gå utan guide. Men Alperna låter ju som en bra idé, vet du hur mycket guiderna kostar ungefär?

Har aldrig gått med guide.....kan inom parantes säga att man enligt min personliga åsikt inte behöver någon guide varken för att gå de vanliga lederna eller för att knata upp på de lättare topparna i bergen runt Matrei. De flesta stigarna är sådana att de är mycket lättvandrade och så fort som det blir lite luftigt brukar det finnas fasta rep (oftast grova stål virar).

Men om man gärna går med guide, eller i sällskap - det är ju trevligare på det sättet, så skulle jag definitivt kolla in UCPA, som redan nämnts. Deras guider på vintern är både väldigt kunniga och oerhört prisvärda då de ingår i konceptet!

/ Stefan
 
Underskatta inte MtBlanc och liknande berg, de kräver betydligt mer av en turist än Kebnekaise. Det dör folk där varje år, de överskattade sin egen förmåga eller hade helt enkelt otur.

Ett tips är att prova några fler av Sveriges toppar eftersom det inte är höjden det handlar om. Kebnekaise måste tillhöra de absolut mest tillgängliga bergstopparna i den svenska fjällvärlden. Ta en sväng i Sarek så hittar du andra och större utmaningar (vilka för övrigt finns även i Kebneområdet).
 
Det går utmärkt att göra toppbestigningar i Alperna utan nämnvärd erfarenhet av bergsbestigning och utan att betala för bergsguide. Hyfsad kondition krävs förstås samt vettiga skor och övrig klädsel men annars är det inga konstigheter. Givetvis måste man välja sina "objekt" med viss omsorg och undvika toppar som kräver bestigning över glaciär eller som innehåller så svåra klätterpassager att man måste ha klätterutrustning och klätterkunnande (liksom replagskompis). Det finns dock massor med vad som på tyska kallas "wandergipfel" dvs. toppar som lämpar sig för bergsvandrare och som inte kräver alpina färdigheter eller dito utrustning.

Österrike är ett bra land att börja i. Var inte heller rädd för s.k. "Via Ferrata" som är brant vandring där man självsäkrar sig i vajrar. Nödvändig utrustning för det finns att hyra i sportaffärer. Italienska Dolomiterna är det klassiska området för Via Ferrata men med stigande popularitet så byggs sådana numera i nästan alla alpområden.

Själv läser jag hellre guideböcker än letar på nätet så jag rekommenderar alltid dom stora tyska bokförlagen Rother, Bruckmann och Kompass för dom som söker information om alpvandringar och bestigningar. Tillräckligt mycket av informationen är grafisk varför det inte är nödvändigt att kunna tyska.
 
Att knata upp för en stig på kebnekaise och sedan börja blicka mot 4-5000-meters toppar känns ju lite sådär. Är det endast topparna du är ute efter eller är det att kanske börja göra något mer tekniskt?

Jag har själv varit på kebnekaise och gillar berget, finns många olika sätt att ta sig upp där. Du kan boka en guide för en dag (4000:) för att ta dig upp på t ex nygrens led, du har siluettleden på tolpagorni som är en klassiker. Det finns mycket att göra på hemmaplan. Är man dock bara intresserad av att bestiga så "högt" man kan, så varför inte boka en resa till Muztag Ata och sätta 7400 meter direkt.. Känns som rätt ovärt att jaga meter...
 
Om du är ute efter mer högalpin terräng snarare än höjdmetrar över havet, samt inte vill göra av med mycket pengar, så kan jag tänka mig att Höga Tatra (Slovakien/Polen) skulle passa dig som nästa steg. Stora relativa höjdskillnader, vida vyer och gott om rejält exponerad vandring (bitvis scrambling även på markerade leder), men helt utan glaciärer och väldigt billigt (för oss) att bo/äta i fjällstugorna. Jag tycker dessutom att det är unikt vackert, men är nog inte helt opartisk ;). Undvik dock högsäsong juli/augusti, alldeles för tjockt med folk! Väljer du oktober, slipper du trängas, får för det mesta stabilt åskfritt höstväder, och ofta redan en hel del ny snö/is att öva stegjän/isyxa/self-arrest på (utrustning hyrs ut i stugorna och man kan även få instruktion).
Man kan också hyra guide för mer avancerade toppbestigningar utanför lederna, och/eller gå en 3-4 dagars kurs i grundläggande alpin teknik, anordnad och/eller auktoriserad av polska klätterförbundet - kostnad ca 1600 kr exkl mat/logi (man bor på fjällstuga alt. klätterförbundets egen stuga). Finns en sommar- och en vintervariant, den senare med både grundläggande lavinkunskap och glaciärvandringsteknik/kamraträddning. I varje fall de privata anordnarna kan nog matcha ihop en engelsktalande grupp (3-4 personer).
Tycker du det verkar intressant så PM:a mig för mer detaljer.
 
Jag knatade upp på Kebnekaises sydtopp via östra led nu i helgen och fullkomligt älskade det! Nu efter den långa tågresan ner har jag reflekterat och kommit fram till att jag skulle väldigt gärna vilja ta nästa steg i bergsbestigning. Min tanke var att bestiga ett lite högre berg (kanske runt 4000-5000 meter) eftersom jag tyckte Kebnekaise inte var så särskilt utmanande.

Mitt problem och anledningen varför jag vänder mig till det här forumet är att hitta ett berg som inte kostar för mycket. Jag har hört mycket om att Mt Blanc ska vara fantastiskt men eftersom jag är student har jag inte så mycket budget (som jag förstår det kostar det runt 14k exklusive resan dit).

För att summera och klargöra min fråga till er: Högt berg som är billigt och eftersom jag är nybörjare inte allt för svår.

Tack i förhand! :)

Hej!

Breithorn drygt 4000 meter gör du utan problem själv från Zermat (Schweiz). Grossglockner i Österrike kan också vara en topp. Bergen kostar inget om du gör det på egen hand. Grossglockner kan vara lite trixigt den sista biten på toppkammen om man inte är van.

Annars är en högalpin sommarkurs i Kebnekaise kanske något för dig? Där får du prova på lite av varje när det gäller glaciärer och klättring.

Att gå en guidad tur till Mount Blanc är inget att rekommendera om budgeten är liten. Då är det bättre att öka kunskapsnivån och göra turen på egen hand.
Mount Blanc är lika enkel som Kebnekaise, bara lite längre och lite högre. Men som tidigare sagts, man ska inte underskatta berget då det är ett av världens dödligaste berg......

Oftast handlar det om att tänka logiskt, veta sina begränsningar och förstå att det finns en väg tillbaka också. Att klättra uppför är lättare än att klättra nedför.
Jag har varit på Mount Blanc 2 ggr. Första gången lyckades jag nå toppen och andra gången vände vi på 4370 meters höjd.

Lycka till!
 
Ta en tripp till Jotunheimen och testa på lite fler toppar över 2000 meter först. Det skulle jag i alla fall göra. Norge ligger också närmre och du kommer upp på mycket utan guide så det kostar inte så mycket. Finns många toppar som klassas som högalpina i Jotunheimen så innan du slår på stort skulle jag testa där först.

Jag kan lova dig att du hittar många toppar där som är mer utmanande än Kebnekaise, och dessutom högre.
 
Ta en tripp till Jotunheimen och testa på lite fler toppar över 2000 meter först. Det skulle jag i alla fall göra. Norge ligger också närmre och du kommer upp på mycket utan guide så det kostar inte så mycket. Finns många toppar som klassas som högalpina i Jotunheimen så innan du slår på stort skulle jag testa där först.

Jag kan lova dig att du hittar många toppar där som är mer utmanande än Kebnekaise, och dessutom högre.

Och dessutom på bekvämt avstånd till fjällstationer. Har man väl börjat vandra i Jotunheimen så är det svårt att återvända till svenska fjällen!

Opptur Jotunheimen av Finn Loftesnes rekommenderas. Finns på Adlibris.

"Jotunheimen er høyfjellsområdet over alle i Norge. Her ligger hele 255 av Norges 300 fjelltopper over 2000 meter.

I Jotunheimen finner vi Nord-Europas høyeste fjell, Galdhøpiggen (2469 m) og Glittertind (2466 m). Fjellområdet besitter ikke mindre enn de 20 høyeste toppene på Norges fastland."

http://www.aktivioslo.no/info/fjelltopper-i-jotunheimen/
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.