Hemmagjorda brännare.

Här kommer en liten tråd där jag tänkte att de som vill ska få dela med sig av sina hemmabyggen till matlagning.
I alla trådar som handlar om matlagning och brännare kommer alltid någon och predikar om gasbrännarens förträfflighet, men oavsett effektiviteten ger det ju en stor tillfredsställelse att göra egna saker.

Jag använder två olika hemmabyggen, ett vedgaskök av konservburkar och ett spritkök, soda can stove. Här kommer länkar som inspirerade mina byggen.
http://m.instructables.com/id/Woodgas-Can-Stove/
http://www.thesodacanstove.com/alcohol-stove/how-to-build.html

Lite som är annorlunda med mina.
Vedgasköket består av två konservburkar och grytstödet av ett metallnät.
Total vikt ca 115 g.
Min soda can stove har jag efter mycket testande byggt av burkar till energidryck, då de har samma prestanda till en lägre vikt och mindre storlek.
Vikt på brännare 6 g. Den fölger ofta med som back up till vedgasköket.

Jag ska posta bilder här snart. :)
 
Vackert bygge med snabb brinntid.
Min alkoholbrännare kräver ju mycket mindre arbete och går att sätta ihop i skogen med 2 burkar och ett multiverktyg.
Aluminiumtapen jag använder gör brännaren snyggare och något mer hållbar, men den fungerar utmärkt även utan den.
Brännaren på videon måste man ju ha tillgång till både mer material och verktyg för att tillverka.
 
Bilder!

Här kommer bilder som utlovat, på första bilden bara brännarna, på andra även kastruller, vindskydd och liknande.
 

Bilagor

  • 20131229_162938.jpg
    20131229_162938.jpg
    16 KB · Visningar: 5,356
  • 20131229_163139.jpg
    20131229_163139.jpg
    24.7 KB · Visningar: 5,123
Gas vill man vill ha... och Trangia... Men på 70-talet fanns inget sånt att köpa. Så då fick man bygga själv. Vikt 216g

Silikon-slang med armering av kopparflätan från en koaxial-kabel (bytt några ggr). Den stora brännarhatten är tyst o betydligt trevligare än moderna köpe-varianter. Men avsaknad av förvärmnings-slinga + det höga trycket i moderna gastuber med propaninblandning har gjort att den inte känns helt trygg längre (på 70-talet var det ren butan som gällde).


Jag gjorde några varianter på spritbrännare för ett tag sedan. Både av Cola-burkar, och lite mindre av energi-dryck burkar, men jag tyckte bägge hade för hög effekt för mitt behov till solo-kök.


... så det blev en ännu mindre variant av små kattmats-burkar i stället. Vikt 5g:


Den brännaren har jag i ett litet minimalistiskt "nöd-stormkök" som kompletterar mitt ved-kök ifall det skulle knipa. Gjord av 3 st fisk-bulle-burkar. Vikten komplett med vindskydd, brännare, "gryta" (3½ dl), gryt-värmare och durkslag/lock: 78g (!)


och där tog min bild-ranson slut...
 
Senast ändrad:
fortsättning...






Mitt nuvarande ved-kök. Vikt komplett i påsen med gryta och vindskydd: 292g. Utan gryta: 196g.


bild-ransonen slut igen...
 
fortsättning ved-kök...




Min enkla variant av "KAP-Artic" fotogen-brännare för Trangia:



Orginal-gängan i botten för fotogen-tillförseln pluggades. En ny anslutning med ett mässingsrör inborrad och fastlödd i sidan i stället. Allt för att spara på höjden. Mässingsröret når utanför vidskyddet och skarven till gummislangen blir då inte för varm.
Jag snodde pump-flaskan och fästet till Trangia från ett Optimus Nova, som jag aldrig lär använda mer.
I brist på originalets eleganta ränna för att tillföra sprit för förvärmning, använder jag en liten mini-pumpflaska (med pump från en flytande tvål). Man får lyfta köket och pumpa 2-3 tag underifrån. Glasfiber-sudden gör förvärmningen klart effektivare (jämförd sida vid sida med orginalet utan glasfiber-sudd).
Brännare, regler-ratt, förvärmings-kopp och glasfiber-sudd är köpt på Fogas.
 
Senast ändrad:
Väldigt fina kök Pierre, otroligt imponerande med 78 g totalvikt på spritköket!
Det passar ju perfekt att ha med för oförutsedda händelser, t.ex vid dagsturer på fjället, med det köket i tillägg till vindsäck ligger man bra till, med sprit för ett par koktillfällen blir vikten fortsatt bara just över 100 g.

Gasbrännare är också välkomna på tråden så länge de är hemgjorda eller ordentligt modifierade. :)

Kul att se andras kök/brännare också.
 
Jo, det har du rätt i, ganska avancerat bygge med mer grejer men snygga att beskåda.

Men era brännare är bra intressanta också, kul att kolla på bilderna, börjar klia i fingrarna ;)

Gott Nytt År :)
 
Det lilla spritköket är inte särskilt komplicerat att bygga. Det borde vara ganska enkelt att plagiera med bilderna som förebild. Gör vinskyddet genom att klippa/skära ur botten på 2 fiskbulle-burkar så att dom blir till 2 ringar. Klipp sedan upp ringarna så dom går att vidga lite vid användning, och krympa lite så dom går att packa ner i den 3:e burken som fungerar som gryta. Gör ett 2-delat kryss av stålplåt från en konservburk utgör gryt-stöd. Det fästs i 4 spår i överkanten på den undre vindskydd-ringen, och ger samtidigt behövlig stadga till ringen. Den övre vindskydds-ringen vilar bara på 4 små invikta flikar som passar på krysset.

Brännaren är den del som är mest pyssel med. Den är gjord enligt samma princip som dom flesta Cola-burk brännare med 2 lika underdelar av kattmatsburkar som pressats ihop. I det här fallet behöver det egentligen inte bli tätt i skarven eftersom den undre delen har full höjd. Lite annorlunda är kanske lösningen för att hålla fast ringen i centrumhålet. Överkanten på ringen är klippt till ca 5mm långa "fransar" där sedan var annan frans är bockad 90° utåt innan ringen träs underifrån genom hålet på överdelen, så att dom obockade fransarna sticker upp. Sen bockas resterande fransar på ovansidan av överdelen.

Den här brännaren är betydligt lägre o plattare än läsk-burk-brännarna, vilket är en förutsättning för att passa i mitt mini-stormkök. Jag gjorde ett markskydd i form av en ring runt brännaren (av locket till en av burkarna). Det har hål i mitten för brännaren för att vegetationen inte ska lyfta brännaren för högt.

Fiskbulle-burkarna i aluminium gör verkligen hela köket extremt lätt, på gränsen till för lätt. Man får känslan av att hela köket lätt kan blåsa bort - även med grytan fylld... Största nackdelen är annars att 400g-burkarna egentligen är för små för att bli ett praktiskt kök. Jag har letat en hel del efter större alu-burkar - tyvärr utan framgång.
 
Du har alltså det stora hålet öppet i läskburksbrännarna? De varianter jag har sett och byggt har antingen ett lock över det stora hålet eller så ställer man grytan direkt på brännaren för att täcka över det, med resultatet att det bara kommer lågor ur de små sidohålen.
 
Du har alltså det stora hålet öppet i läskburksbrännarna? De varianter jag har sett och byggt har antingen ett lock över det stora hålet eller så ställer man grytan direkt på brännaren för att täcka över det, med resultatet att det bara kommer lågor ur de små sidohålen.

Titta på länken till soda can stove i trådstarten, det ser ut som min och Pierres brännare båda är varianter av dubbelväggiga brännare, dvs de fungerar likadant som Trangias spritbrännare. Enkelt och det behövs ingen komplicerad förbränning/priming, den förvärms automatiskt.
Häll i spriten, tänd på i centrumhålet och när lågorna slår ut ur hålen på kanten är brännaren varm.

Rätta mig gärna om jag har fel Pierre, jag är inte 100% säker utifrån dina bilder. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.