Det ständiga motståndet, luften

Det bli samma som med ex bromssträcka, anslagsenergii Dubbla hastigheten på en massa ökar anslagsenergin 4 ggr. Vandra lugnt ;)

Trevlig helg!


...sent by Tapatalk
 
P = 0,5m * v^2

Känns det som att det blåser "dubbelt så hårt" som för en timme sen betyder det inte att vindhastigheten fördubblats. Har den gjort det, ja då känns det fyra resor värre =)

Världsrekordet i snabbcykling på plan mark är närmare 200km/h (ja jag minns inte exakt, men på ett ungefär). Det utfördes i en liten "låda" utan bakre vägg, vilken var monterad bakom en snabb bil. Det var alltså vindstilla cykling. Säger en del om luftmotståndets inverkan.
 
Utan vägg, motvind och på plan mark är ca 50 km/h max de flesta kan hålla en kortare tid. Men farthöjningen på TdF beror nog mest på ryttarna och minst på materialet, hårdare bakar och skallar.
Som Staffan Skott skriver hårdheten i dalen är en avgörande faktor.

go tur
 
P = 0,5m * v^2

Känns det som att det blåser "dubbelt så hårt" som för en timme sen betyder det inte att vindhastigheten fördubblats. Har den gjort det, ja då känns det fyra resor värre =)

Världsrekordet i snabbcykling på plan mark är närmare 200km/h (ja jag minns inte exakt, men på ett ungefär). Det utfördes i en liten "låda" utan bakre vägg, vilken var monterad bakom en snabb bil. Det var alltså vindstilla cykling. Säger en del om luftmotståndets inverkan.

Nu får vi nog ta en liten fysiklektion - det är korrekt att uftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten men den formel du anger här är formeln för rörelseenergi - dvs arbetet som utförs.
Luftmotståndet (som är en kraft och inte en energi) beror på den tvärsnittsarea man visar mot vinden, vilken form man har (t ex "hur mycket det virvlar om kring en") luftens densitet samt kvadraten på hastigheten - så visst är det vindhastigheten som är den största motståndaren men man vinner också en del på att krypa ihopa.

Energi kan ju t ex vara kraften gånger vägen/längden så det är olika storheter.

Formler i detalj finns t ex på wikipedia, luftmotstånd F=C*p*A*v^2 / 2:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftmotstånd

och rörelseenergi:E= m*v^2 /2
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörelseenergi

/Patrik, amatörfysiker
 
I all fall så fanns v^2 (som betyder upphöjt till enligt någon ny matematisk symbol??) i båda formlerna, vilket ger relationen, dubbel hastighet = fyra gånger motstånd.
 
Det är ju högst förenklat uttryckt så att man samlar på sig en vägg av luft som ökar ytan av den luft som skall brytas igenom.
De som sysslat med flygarodynamik och studerat luftstötvågor vet hur långa dylika kan bli.
Projektiler i flykt uppvisar samma fenomen.
 
I all fall så fanns v^2 (som betyder upphöjt till enligt någon ny matematisk symbol??) i båda formlerna, vilket ger relationen, dubbel hastighet = fyra gånger motstånd.

^ är nog inte något nytt sätt att ange matematiska potenser, eller "upphöjt till" - det har jag sett många gånger då man skriver med begränsat teckenset, som i vanlig enkel texteditor eller på skrivmaskin. Ett annat sätt som används för 10-potenser är att skriva 1,4E-2 som ska uttydas 1,4 * 10^-2 = 0,014
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_notation#E_notation

Har man mer avancerade teckenset kan man skriva som här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphöjt_till

Men vi är helt eniga om att dubbel vindhastighet ger 4 ggr högre luftmotstånd, 3 ggr vindhastigheten ger 9 ggr högre luftmotstånd osv.

/Patrik, ingenjör
 
Nu får vi nog ta en liten fysiklektion - det är korrekt att uftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten men den formel du anger här är formeln för rörelseenergi - dvs arbetet som utförs.
Luftmotståndet (som är en kraft och inte en energi) beror på den tvärsnittsarea man visar mot vinden, vilken form man har (t ex "hur mycket det virvlar om kring en") luftens densitet samt kvadraten på hastigheten - så visst är det vindhastigheten som är den största motståndaren men man vinner också en del på att krypa ihopa.

Energi kan ju t ex vara kraften gånger vägen/längden så det är olika storheter.

Formler i detalj finns t ex på wikipedia, luftmotstånd F=C*p*A*v^2 / 2:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftmotstånd

och rörelseenergi:E= m*v^2 /2
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörelseenergi

/Patrik, amatörfysiker

Du har så rätt.
Jag talade om vindens rörelseenergi, men det blir ju inte helt sanningsenligt om objekt med skiftande vindupptagningsförmåga.


/Tomas - går till skamvrån en stund ;)
 
I all fall så fanns v^2 (som betyder upphöjt till enligt någon ny matematisk symbol??) i båda formlerna, vilket ger relationen, dubbel hastighet = fyra gånger motstånd.

^X - är mig veterligen ett vanligt sätt att skriva på. På grafräknare och i kalkylprogram (MS Excel, tex) skulle det bli ganska omständligt utan denna symbol =)
 
Det är också värt att notera att effekten ökar som v^3. (För er som gillar fysik: luftmotståndet går som F = k*v^2, och effekten är "Energi/tid" Eller P = E/t = F*l/t = F*v, alltså i detta fall P = k*v^3).

Så om man med luftmotstånd menar ungefär "jobbighet" så är det snarast effekten man avser, och den varierar alltså som hastigheten i kubik. Exempelvis: för att öka farten från 34 till 38 km/h så måste man öka effekten med 40 % (under förutsättning att man har samma sittställning, och vid vindstilla). Det är därför man vinner så mycket på att ligga bakom någon.
 
^X - är mig veterligen ett vanligt sätt att skriva på. På grafräknare och i kalkylprogram (MS Excel, tex) skulle det bli ganska omständligt utan denna symbol =)

Jo jo, men frågan är om det började när vi begränsade oss till asciitabellen? Jag tycker det är tråkigt om den tidigare formen att skriva upp höjt till ska gå förlorad på grund av att vi är för lata när vi skriver per dator.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas_member.se Shimano XT bakväxel med ständiga problem Landsvägscykling 8
Bohak När luften går ur. Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.