30 l säck!

Hej!

Det är dags att inse att min gamla Lowe Alpine(i rött och mintgrönt!!!) 30 l faktiskt gjort sitt och förtjänar pensionering.

Jag behöver en ny 30 liters rygga för dagsturer och uppåt. Tänkte kolla med er, mina allvetande vänner, vad ni använder för säckar.

För dom riktigt långa turerna så åker min Berghaus fram. Men för dagsturer och enstaka övernattningar så hamnar den i kategorin "overkill".

Det som prioriteras är bärkomfort och hållbarhet.

Nån som har några tips?

Mvh
Andreas
 
Hur packar du och vad passar din rygg? Somliga vill ha avbärarbälte på en 20 l och andra bär lätt en 38 utan ens midjerem. Passform, klädsel och vikt spelar stor roll.
Som med alla ryggsäckar börja med flyttlådan med decimeterrutor på insidan lägg i det du anser dig behöva med, nu vet du volymbehovet. Gör ett excelark och väg pinalerna en och en, nu vet du lastens totalvikt, glöm inte vatten, ev thermos, matpaket.
Nu har du underlag för den första frågan du ställde. Finner du en till din rygg passande säck som rymmer din packning och sitter bekvämt då är det den du skall ha.
go tur
 
Om det är bärkomfort och hållbarhet som prioriteras så har jag tre alterntiv jag känner till på rak arm som är väldigt bra.

Klättermusen Ratatosk, väldigt hållbar och skön att bära. Klättermusen har visserligen en ryggsäck som heter Allsvinn också, med ett ganska avancerat bärsystem som nog är värd att kolla in. Klättermusens ryggsäckar kostar ju en del, men vad jag förstått det som så blir det värt det i längden.

Exped, de som tillverkar bra uppblåsbara liggunderlag, har också börjat tillverka ryggsäckar, bland annat en serie som kallas Mountain Pro, där de har från 20l till 50l. Jag köpte nyligen 30l, och jag är väldigt nöjd. Den sitter väldigt bra på ryggen, och det finns hur många möjligheter som helst att fästa grejer på utsidan av ryggsäcken.

Sen har arc'teryx en ryggsäck som heter Miura 30, som ska vara väldigt bra. Den är ganska tung, men den verkar hur hållbar som helst, och är antagligen väldigt värd att kolla in. Arc'teryx är väldigt bra på att göra ryggsäckar som man kan lita på.
 
Hej!

Tack för tipsen som strömmar in!

Kul läsning och kul med tips på säckar som ni använt själva.

Jag håller på att gå igenom tipsen nu och ser många trevliga nya bekantskaper!

Jo...jag gillar slitstyrka i mina säckar. Har en 25 liters Salomon för löpning som följt med ut ibland, men den håller inte alls måttet i bärkomfort om jag ska lasta i lite tyngre grejer. Jag gillar dessutom att kunna åldras tillsammans med bra utrustning av god kvalitet! Allt eftersom åren går kan man lappa och laga och förändra utrustningen efter eget tycke och smak och det är lite av tjusningen!

Tack allat!
 
30-litersspannet är det som intresserat mig mest, så här får du ännu fler tips :)
Allt beror naturligtvis på dina prioriteringar, som inte alls behöver se ut som nedan:

- jag vill alltid bära med höfterna, så ryggor utan åtminstone höftrem faller bort. Höftremmen behöver däremot inte vara polstrad, det är viktigare att den hamnar rätt och samverkar väl med bärsystemet i övrigt.
- jag vill bära lätt, smärtgränsen för en 30-literssäck tycker jag ligger kring kilot.
- jag uppskattar många utanpåfickor och -fästen, medan andra vill ha allt innanför en avskalad säck.
- jag värdesätter en väl ventilerad rygg.

Jag har Osprey Exos 34 (960 g) som standardsäck vid mer konventionell vandring, men sommaren 2012 letade jag efter ett mer avskalat, slitstarkt och förhoppningsvis (ännu) lättare alternativ för mer högalpina turer. Exos kan vara lite ömtåligt till sådant, med sina många nätfickor och hängande stroppar. Isyxefästen etc är inte heller mycket att misshandla i längden.
Detta är vad som kom fram (och i de flesta fallen provades IRL), i fallande viktordning:

Lowe Alpine Attack 35, 1150 g. Robust och mycket genomtänkt, med kraftiga, lätthanterliga spännen och isyxefästen, möjligheten att stuva undan bärsystemet vid , med mera. Rätt tung och passade inte just min rygg, men om du trivdes med din gamla Lowe Alpine, så kanske detta är ett säkert kort?

Mammut CreonLight 32, 990 g. Har allt, här gör de extra grammen verklig nytta! Generöst med utanpåfickor/fästen och ändå ett "slätt" yttre, jag gillar den stora frontfickan. Reglerbar rygglängd, robusta detaljer och fästen. Vad som var bäst, var dock den ventilerade ryggen och bärsystemet med alu-ram. Bägge lösningarna snarlika, men mycket bättre fungerande än på min Exos. Exos utnyttjar inte alls den halv-externa alu-ramen lika effektivt till att överföra lasten till höftbältet.
Här vaknade dock min inre Luther, och röt att denna säck var alltför lik den jag redan ägde... så det blev inget köp här heller, men jag gick omkring i lägenheten med säcken fullastad med isyxa, stegjärn och annat tungt i nästan en vecka, och vågar nog gå i god för att den är rätt särklassig vad gäller just bärsystemet och hanterligheten.

Crux AK37, 975 g. En robust (och dyr) klassiker som lät tåla allt. Lite mer avskalad utanpå än Mammut och Lowe-säckarna. Har tyvärr inte fått tillfälle att prova den.

Omm Jirishanca 35, 920 g. Provade en UL-frälst kompis säck, kändes överpolstrad utan att det bidrog till bärkomforten.
GoLite Jam 35, 772 g. Samma som ovan, kompisprovad. Lockande lätt, men väl klen i detaljerna för mina syften, svettig rygg, kass överföring av lasten till höftbältet.
Jag har alltså inte direkt fallit för dessa UL-ikoner ;).

Mountain Hardwear Summit Rocket 40 alt. 30, 750 resp. 450g. Här börjar man närma sig viktvinster, som gör mig beredd att offra andra fördelar. Jag bangade dock ur på blixtlåsen, fattar inte att man vågar ha det som enda stängningen av huvudfacket.

Mountain Hardwear Scrambler ULT30, 400 g. Helt avskalad, rimligt robust, stängbar med spänne, komprimerbar, ok utanpåfästen. Bara en rem som "höftbälte", som dock gör överraskande väl ifrån sig i samverkan med den räfflade urtagbara ryggplattan (som fick utgöra förstärkning under mitt liggunderlägg på nätterna). Detta blev faktiskt mitt köp, eftersom säcken utgjorde ett reellt komplement till min Exos. Skötte sig utmärkt fullastad med diverse skrot under två veckors diverse kamvandringar o.d. i Tatra, oktober/november 2012.

När jag väl slitit ut min Exos, skall jag dock med rent samvete slå till på Mammut Creon som "huvudsäck" ;).
 
Senast ändrad:
Om det är bärkomfort och hållbarhet som prioriteras så har jag tre alterntiv jag känner till på rak arm som är väldigt bra.

Klättermusen Ratatosk, väldigt hållbar och skön att bära. Klättermusen har visserligen en ryggsäck som heter Allsvinn också, med ett ganska avancerat bärsystem som nog är värd att kolla in. Klättermusens ryggsäckar kostar ju en del, men vad jag förstått det som så blir det värt det i längden.

Exped, de som tillverkar bra uppblåsbara liggunderlag, har också börjat tillverka ryggsäckar, bland annat en serie som kallas Mountain Pro, där de har från 20l till 50l. Jag köpte nyligen 30l, och jag är väldigt nöjd. Den sitter väldigt bra på ryggen, och det finns hur många möjligheter som helst att fästa grejer på utsidan av ryggsäcken.

Sen har arc'teryx en ryggsäck som heter Miura 30, som ska vara väldigt bra. Den är ganska tung, men den verkar hur hållbar som helst, och är antagligen väldigt värd att kolla in. Arc'teryx är väldigt bra på att göra ryggsäckar som man kan lita på.

+1 på Ratatosk
 
Mountain Hardwear Summit Rocket 40 alt. 30, 750 resp. 450g. Här börjar man närma sig viktvinster, som gör mig beredd att offra andra fördelar. Jag bangade dock ur på blixtlåsen, fattar inte att man vågar ha det som enda stängningen av huvudfacket.

gamla 40 liters modellen finns på addnature på rea, den har rullöppning. köp den innan jag köper den ;)

föresten, arcteryx cierzo 35 väger 550 g ung och den håller
 
Senast ändrad:
Shit...nu händer det grejer!

Tack för fantastiska svar...

Jag har har kollat upp alla ni tipsat om och fastnade för Mammut säcken, Creon. Hittade en Pro modell som är lite tyngre men som såg kanon ut med ett bärsystem som verkade en smula mer robust än light-versionen. Jag har sedan tidigare en svår Mammut-fetisch, jag gillar deras grejer skarpt och har bla en skaljacka från dem.

Så kliver det in lite tips om bra reasäckar på Addnature som försvårar det hela...Mountain Hardware dessutom som jag också gillar!

Just nu så ligger Mammut Creon pro 38 bra till för en inköp!

För många, många år sedan, när jag började vandra... Då gjorde jag det med min 30 liters Lowe. På nätterna låg jag inrullad i en (från försvaret stulen) hästfilt med en bit pressening som tarp. Det här var långt, långt innan UL kom på modet och jag gjorde det för att jag inte hade pengar och ärligt talat inte tänkte på att det inte skulle vara funkis. Efter 15 månader i armen så hade jag frusit under varenda gran i Sverige kändes det som. Visst var det världens skönaste känsla när jag köpte min första rejäla sovsäck, man ska aldrig snåla på sömnförutsättningarna, men i övrigt så fungerade det kanonbra!

Har faktiskt varit nära att beställa Creon Pro, men med alla bra tips som kommer in så lugnar jag mig till söndag kväll innan beställningen går!

Joanna, har du sett även promodellen? Den är ett halvt kilo tyngre så jag förstår att det kanske inte är din stil, men för mig så är den extra vikten ok... Jag blir alltid lite rädd för light-modeller...jag är en fegis.

Jag måste säga att när jag läst om Crux-säcken så verkar även den intressant. Dock verkar flera personer ha haft problem med storleken på säcken, alltså rygglängden.

Andreas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.