Primus läckage

Mitt Primus multifuel ex fungerar dåligt nu för tiden.
har att läckage i själva pumpmekaniken. Där man skruvar fast kolvstågen i pumpen blir det fuktigt/blött av bränsle. Har tagit isär och kollat men hittar inget fel.

Någon som har haft liknande problem eller en vettig lösning??
 
kontakta Primus, dom är mycket hjälpsamma!

Deras Support kan hjälpa dig även när garantin gått ut, själv har jag bara goda erfarenheter av deras service...

Primus Växel: 08-564 842 30
Kundservice: 08-564 842 50
Faxnummer: 08-564 842 40
Mail: info@primus.se

Besöksadress är: (om du bor i närheten, gör ett besök)
Primus AB
Hemvärnsgatan
15171 06 Solna


Mvh troswe
 
Troligen något skräp i backventilen (mässingsventilen inne i röda plastdelen på pumptuben) - har du kollat om läderkolven också blivit fuktig, normalt sett skall det inte bli bränslefuktigt i någon som helst situation.

har du riktig otur så kanske det är själva plastproppen som läcker och då är det nog en ny pump då aluminiumtuben är pressad kring plastproppen

ovanstående gäller för en modern pump - din är kanske så gammal att den är byggd annorlunda - dock tipset om skräp i backventilen står fast.
 
backventilen

Jag har gjort rent allt och fettat in läderbussningen. Den läcker bara när jag har tuben ståendes, när jag lägger den ner så slutar det.. Märkligt!
Får klura lite till sen så blir det nog ett samtal till primus för mera goda råd
 
hej,

har lite problem med mitt primus MF kök. Tog fram för att testa idag, och det var svårt att få bränslet att flöda fram. Gick bra att förbränna. Men det blev liksom ingen fart i rören.

Jag rengjorde bränslenippeln, bytte den vita runda ringen i botten. Försökte byta bränslefilter men gick bet då jag inte fick ut den? Försökte med pincett. Men filtret är ju stenhårt. Lyckades endast riva bort några små bitar av bränslefilter. Så nu om något är det väl aktuellt med att byta, om det inte var det innan.

Smorde även in lädermojsen på pumpen.

Efter detta gick köket igång som det skulle, men det lät lite konstigt. Som ett tåg nästan. Se länk nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=kaNu72VGyMg&feature=youtu.be

Någon som har några tips på vad som kan vara fel?
 
Menar du pulserandet..? Har den brunnit annorlunda annars?
Vilket bränsle använder du/ har du använt tidigare?
Vilken modell är det..? Har du sprängskiss? (Sök på nätet)
Kan hjälpa att som du säger, byta alla filter (eller köra utan för att testa). Montera isär allt skölj och blås rent med tryckluft...brukar hjälpa...
Samtidigt lär man känna sitt kök ;)
 
Precis, pulserande var ordet jag letade efter. Var knappt ett år sedan jag sist använde köket. Minns inte riktigt hur det brukar låta, mer än att det spontant kändes fel. Lite pulserande och velande.

Ett primus mf ex är kök, har försökt manövrera primus hemsida, men alla nedladdningslänkar leder mig till en ftp som kvar inloggning. Får ta med köket till jobbet och blåsa rent.
 
Hej T0ker och alla andra!

Mitt namn är Klas och jag jobbar med teknisk support på Primus. Min tanke är att kunna hjälpa till med frågor som rör våra produkter här på forumet. Jag har försökt kontakta Utsidan utan resultat, men ser inga problem med att jag skapar ett konto som enbart har för avsikt att hjälpa till kring frågor relaterade till våra produkter. Rätta mig gärna om jag bryter mot något.

För snabbast och smidigast hjälp så rekommenderar jag att ni kontaktar oss på support@primus.se, men i och med att detta forum är till för att dela kunskap så stöttar jag gärna i frågor direkt i trådar.

Gällande det pulserande MultiFuel-köket här ovan så kan jag bara understryka att det troligen handlar om att något sitter något i vägen för bränslet. Många fel löses genom att köket plockas isär och rengöres (och som sagt så är det ett ypperligt tillfälle att lära känna sitt kök). Ofta kan pulserande avhjälpas genom att ett högre tryck pumpas upp, då minimeras effekten av att bränslet stötkokar. I detta fall kan även filtret vara problemet. De kan kan vara lite kluriga att få ut men det kan vara en bra idé att ta bort det. Använd något vasst men ändå kraftfullt och bänd ut det. I MultiFuel och OmniFuel så gör det sista filtret (det som sitter närmast brännaren i slanganslutningen) ingen större nytta, då det ganska fina filtret som sitter i bränslepumpen tar upp i stort sett alla små orenheter som kan fastna senare i köket. Efter årsskiftet kommer inga av våra MF-kök ha detta filter, mycket på grund av detta. Det som troligen har hänt är att filtret har smält snarare än satt igen (det första filtret borde ha satt igen betydligt tidigare än det andra filtret). Om något skräp mot förmodan skulle kunna ta sig förbi det första filtret så blir det troligen rensning av munstycke som gäller, och det är betydligt enklare att göra i -27 grader än att byta filter...

Om du inte får fart på det så är du välkommen att kontakta mig på support@primus.se så kan vi ordna så att jag får in köket och tittar på det här.

De tidigare frågorna i denna tråd antar jag är lösta, men jag tror att det handlade om en defekt pump och jag hoppas att Rännberg244 fått en ny!

//Klas
 
Ett mycket trevligt och seriöst iniativ Klas. Bara att tacka för det.

Det pulserande ljudet har jag trott varit ett kvitto på ett bra tryck eftersom det försvinner vid lågt tryck för mig. Men det skulle alltså snarare handla om smuts i ledningen?
 
Ett mycket trevligt och seriöst iniativ Klas. Bara att tacka för det.

Det pulserande ljudet har jag trott varit ett kvitto på ett bra tryck eftersom det försvinner vid lågt tryck för mig. Men det skulle alltså snarare handla om smuts i ledningen?

Bra! Hoppas att jag kan bidra.
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte helt säkert vet vad det beror på. Det finns olika saker som kan påverka, men i detta fall tror jag att det är filtret som göra att bränslet inte kommer fram tillräckligt. Ett högre tryck skulle i detta fall öka mängden bränsle som kan passera. En annan orsak kan vara luft i "ledningarna" (jämför med när man vänder på flaskan och låter pumpen suga luft istället för bränsle, i slutet innan lågan tynar bort brukar det pulsera lite) men vanligast är nog ändå att köket inte är tillräckligt varmt. I fallet ovan ser det ut att vara kört en stund med bestående problem.

Jag ser även när jag kollar på filmen igen, att det är ett OmniFuel (såg bara MF i texten vilket jag förlängde till MultiFuel som ju är en annan modell) vilken ju har reglerspindeln närmast brännaren till skillnad från MultiFuel. Där finns ännu ett trångt utrymme där diverse bös kan sätta sig och täppa igen mer eller mindre. Det brukar fungera bra att ta ut spindeln och borsta den med en styv nylonborste eller mässingsborste för att få rent gängorna om det är något synligt som satt sig. Toppen av spindeln brukar kunna bli lite sotad och det kan vara en bra idé att rengöra där lite då och då.

Nu känner jag att jag än en gång har understrukit det som sagts tidigare: Ta isär och rengör så mycket det går, sätt ihop det igen och det är stor chans att det fungerar felfritt igen.

//Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.