Mat över öppen eld

Jag har ganska länge tänkt tanken på hur man skapar det optimala lägret, och ur man göra detta utan att krångla till det för sig mer än nödvändigt. När man väl är där ska man ju naturligtvis ha en jättetrevlig kväll, och det löser sig för det mesta med automatik. Men sen är det ju det här med maten. För det mesta har det för mig och mina vänners del blivit väldigt mycket "korv i bröd", och "kaffe med torrt bröd".

Min idé bygger på att man använder sig av elden som medel för matlagning i mesta möjliga mån och helst inte medhavda kök. Grundprincipen är att det ska maximalt enkelt, och maximalt gott. Det behöver heller inte vara "vildmarkspräglat" på något enda vis. Scenariot ser ut enligt följande:

Gruppen går ut i naturen och har där ett vindskydd som läger och det finns sittplatser runt en färdig eldstad (och ved), men där slutar också möjligheterna. Tiden för ankomst är ca 10:00 på förmiddagen, och avfärd dagen efter vid 10:00. Det behövs då minst lunch och middag på dagen/kvällen och frukost på morgonen.

Jag har tankar på att man skulle kunna göra enkla grytor, soppor, pajer eller liknande, men där tar min fantasi egentligen slut. Jag har också funderingar på vad som kan vara gott att äta mellan måltiderna eller sent på kvällen. Även här har det rent historiskt varit väldigt mycket "chips och gott och blandat" varning.

Folie och olja kan ju kanske vara bra att ha med sig, och förberedda rätter i mesta möjliga mån. Och något att äta på så klart.

Så, finns det någon som kan hjälpa mig vidare här?
 
Klassiska friluftsrätter är soppor och grytor, kika i kokboken och bestäm dig. Foliopaket med fisk och grönsaker är inte heller dåligt.
go tur
 
Ja inte är jag någon expert, men här kommer ett förslag som inte kan gå fel.

Lunch:
Woka lämpliga grönsaker och rotfrukter tillsammans med någon skav (ren, älg, vadsomhelst) i en muurikka.
Smörstek litet svamp (alternativt blandar du svampen i woken).
Red av muurikkan med mjöl och grädde och gör en god sås.
Servera med potatismos och lingon.

Ganska snabbt tillagat, och smakar bra.


Middag:
Vad kan bli bättre än att låta doften av en bubblande gulaschsoppa i en gjutjärnsgryta sprida sig kring vindskyddet.
Ungefärligt recept:
1,5-2l vatten, 3 köttbuljongtärningar, 2pkt krossade tomater, rejält med kummin (ev. en dutt anis) 3-5msk paprikapulver, chilipulver, kayennepulver, 2 lökar, 500g kött (grytbitar), potatis (typ 8-10st), 2 paprikor. Bryn löken. Lägg i köttet och låt koka 1h. Lägg sedan i potatisen och låt koka 15 min, därefter paprikan. Låt koka ytterligare 15-60 minuter. Ju längre desto bättre.
Servera något gott bröd till. Det går att byta ut krossade tomater mot tomatpuré om man vill spara vikt.

Tar en stund, men kräver liten insats då den sköter sig själv. Kryddorna kan du packa hemma i en plastpåse.

Frukost:
Torrmjölk med socker, kanel och fruktmüsli.


EDIT: Gulaschreceptet blir typ 5 liter soppa (jag brukar göra ett storkok). Proportionerna är rätt, men du kan ju anpassa mängden efter behag =)

EDIT igen:
Någon god korv eller torkat kött är trevligt att låta rotera bordet/eldstaden runt om kvällen. Överaska kompisarna genom att trolla fram varsin öl ;)
 
Det är ju mest fantasin som sätter gränser här.
Många vanliga recept går att förenkla för användning när man lyxcampar. Vikten blir ju mindre viktig (hehe).

Grönsaker och annat till grytor kan man hacka i förväg och ha med i fryspåsar. Olja och sånt så klart. Kryddor. Sen är det bara att laga som vanligt.

Frysta pilgrimsmusslor som får tina lagom fort. Kan ju agera kylklamp åt andra saker. Sen steka på i lite vitt vin, och stänka lite citron på?

Bästa tipset är att ordna så man kan varmhålla. Väldigt lätt att någon del av rätten hinner kallna medans resten tillagas om man kör lite mer avancerade grejer.

Juste förberedda ingredienser till en lyx-pytt med hemifrån kanske? Sen steka och gräddstuva ute.

Pannkakssmet färdigblandad i PET-flaska.

Senaste turen körde jag ett nytt recept med langos gjorda på bakpulver istället för jäst. Alla torra ingredienser i en påse med ut. På plats hällde jag i mjölk (hade nog funkat med vatten) knådade runt och sen direkt i pannan med rikligt med olivolja. Färdighackad rödlök i påse och sen gräddfil och stenbitsrom. Perfekt förrätt!
 
Långkok på t.ex. lammframdel, kalvlägg eller motsvarande, börja direkt efter lunchen och koka på till sena kvällen. Boef bourguignon är ett annat gott exempel på långkok. Eller gör en hangi. Finns ju hur mycket som helst! Eller grilla spädgris, kyckling, gås, lammstek eller whatever. Tid har man ju gott om. Hela rostade rotsaker i gjutjärnsgryta med rosmarin är gott till.
 
bästa är ju göra soppa till lunch med stekpanna bröd.
sedan till middag blir det grytor av olika slag med ris eller pasta till.
eller så om man har fångat en fisk så halstra eller rök den.

till frukost så är gröt lättas att göra och blir det kvar av gröten så är det bara lägga i lite vatten och jäst med mjöl så har du snart bröd till lunch.
 
Fusklangos (4 st)

5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl mjölk
Olja till stekning

Till servering

Gräddfil
Hackad Rödlök
Rom, gärna både röd och svart
Lite vitlökspulver

Blanda ut bakpulvret och saltet i mjölet och ha med i en fryspåse.
På plats, häll i och knåda in mjölken, lite i taget.
Dela degen i 4 lika stora delar. Platta ut dem till avlånga kakor och grädda dem i rikligt med fett, ungefär 5 minuter på varje sida.
Garnera , krydda och njut!

Jag skulle kunna tänka mig att man kan ta mer mjölk för att få en smidigare deg. Jg fick en ganska fast deg, men då var det kallt också, så det kanske var därför.

Receptet är modifierat men hämtat från:
http://146milvegan.blogspot.se/2009/03/fusklangos.html
 
Gör du en stensättning som ett gammaldags nyckelhål kan du maka in din makeld till hålet. På stenarna närmast elden kan du koka din gryta, hålla din stekpanna varm, värma din vattenkanna samtidigt.
Sopp och gulash, chiliconcarne resept finns i varenda kokbok. Maten till ditt gäng bör ni ju laga tillsammans. Mycket kan vara förberett hemma. Somligt som brödbak etc bör göras ihop.

Soppa lagar vi i lägergrytor från Tangia, finns i 2,5 och 4,5l storlek.
Farmors rf kaffekanna med plats för 15-18 koppar för sig väl vid brasan och grytorna brukar jag laga i en vanlig gjutjärnsgryta ca 5 l. Stekpanna till dv göromål är en gjutjärns i 34cm diameter givetvis passande lock till allt.

Förutom ingredienser, skärbräda, köksbestick så bör du ju veta hur lång tid olika moment tar. Ut och pröva på familjen.

Kryddor och olja, kaffe och tepåsar. Hushållspapper och toapapper samt spade.
Sopsäck.
Recept börjar du få från många håll.

Den som skall hantera mat skall tvätta händerna så tvål, nagelborst och handduk hör till.
go tur
 
Bra tips! Jag behöver fler tips på hur man kan göra med själva brasan. Tittade en del på youtube där man tog två stockar och eldade mellan stockarna. Seobserver hade ju också bra tips. Vilka grytor är bra att använda?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.