Skapa det optimala lägret

Hej! Jag tänkte arrangera en kväll till skogs med gamla kompisar. Vi tänkte samlas kring en ganska stor stockbrasa, och sedan sitta i goda vänners lag och prata gamla minnen.

Något jag har tänkt på länge är hur man på bästa sätt skapar en riktigt bra miljö ute i skogen med hjälp av eld när det har mörknat ute. Visst, vi ser varandra ute i skogen med hjälp av brasan, men jag har alltid tänkt att det vore otroligt roligt att skapa facklor, marschaller eller vad vet jag. Finns det någon här som vet hur man bäst kan skapa roliga lösningar när det gäller att bygga förhållandevis upplysta läger? Några ideér har jag själv, men även dessa vet jag inte hur jag ska tå till väga praktiskt för att realisera:


* Sätta upp stolpar med nån slags brinnande i toppen (typ stavfackla modelle större), runt hela lägret.

* Sätta upp stolpar runt lägret och sedan dra en lina runt varje stolpe och runt hela lägret och sedan hänga nån slags marschaller eller liknande, så det blir en kvadrat runt lägret som lyser upp.

* Göra småbrasor i strategiskt utsatta i omgivningen (underhållskrävande misstänker jag)

Tanken är också att skapa vindskydd med hjälp av stora presenningar.

Så här långt har jag kommit i tanken. Finns det någon här som vill hjälpa mig att tänka vidare, och samtidigt har ideér kring hur man gör praktiskt för att förverkliga detta? Jag kommer i allra högsta grad posta bilder på resultatet när det här är förverkligat. Det är ett löfte redan nu. :)
 
Senast ändrad:
Sätt tre vindskydd i öppen fyrkant, brasa i mitten och fotogenlampor i träden omkring, lagom ljust och mysigt. Bara brasan måste underhållas om du väljer stora fotogenlampor och liten låga. Gjort och avprövat med gott resultat, vi var ett dussin med ungefär dubbla antalet vinpavor samt utsökt god mat och välljudande gittarist.
go tur
 
Är ni många så snitsla en gång åt lämpligt håll där nr2 och så görs.
Blir lätt lite dassigt.

Du kan ju använda du vet ljustavar - bryt o lys varianten för det.
 
fotogenlampor, eldkorgar eller marshaller? Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser. För min del är de viktigaste ingredienserna för en trevlig lägerplats (i prioriteringsordning): Goda vänner, god mat och dryck samt eld. Har man bara utrustning så att alla håller sig torra och varma behövs inte mer tycker jag...
 
Men lyser verkligen fotogenlampor upp såpass mycket? Min erfarenhet är att det blir en mycket begränsad mängd ljus av dessa. Hur många skulle man behöva?
 
Finner man en plats med några lämpligt utspridda tjärstubbar, så behöver man bara hugga några hack i dem, så brinner de några timmar utan underhåll.
 
Ett alternativ om ni ändå har tungtransport ordnad är kanske att göra några stycken "swedish torch". Bildgoogla det.

Blir ju lite som ljuspollare. Är lite osäker på vad man kan förvänta sig för brinntid dock.
 
jag har med mig marshaller som jag ställer på lite olika ställen utöver en brasa. tar man de större bli det ganska ljust - i alla fall tillräckligt så det fortfarande känns mysigt.
för ljust bli bara jobbigt - särskild folk som ljuser en i ögonen med sina pannlampor ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.