Skillnaden på olika QD

Hej,
Blir mest troligt en utomhuskurs i sportklättring till sommaren och undrar lite vad för skillnad det är på och för/nackdelar på olika quickdraws. Typ vilken längd på slingan är mest bruklig samt vilka karbiner?

Vill redan nu kolla upp vad saker och ting kan kosta så man kan planera lite för ekonomin.
 
Varför gå en kurs i sportklättring? Går du en kurs i klippklättring får du säkert lära dig klippa bult ;) Men om du ska sportklättra ska du ha keylock på alla karbiner och tjock nylonslinga.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lite kortfattat (personligt):

Långa/korta - Långa är bra vid naturligt säkrade leder och långturer för att minska repdrag. Korta har man vid sportklättring på bult.

Någon form av ”keylock” lösning vid grindstängningen är nice så man slipper en krok som ska jävlas med en.

Dynema/nylon på expressen – Dynema är bra om man vill ha det lättaste. Nylon är tyngre och klumpigare men är skönare att hålla i om man ska göra ett fegklipp när man är trött. Detta sker oftast vid sportklättring när jag klättrar över min förmåga. Jag är inte alltid rädd för att falla men det är så jobbigt att klättra upp igen, speciellt om det är kraftigt överhäng och man efter fallet hänger långt från väggen. Det är nästan svårt att finna de gamla feta nylon expresserna nu för tiden, jag gillar dem.

Wiregrind/ solid grind – Solid grind tycker jag är skönare att klippa. Wiregrind är lättare och öppnar inte sig lika lätt vid kraftiga ryck eller skakningar. Detta kan man uppleva ibland när man sänker ner sin klättrare på en sportled och repet börjar skaka/vibrera (utomhus där bultlinjen inte är helt spikrak) man kan då ibland höra de solida grindarna öppna/ stänga sig i snabb takt. I teorin skulle detta kunna hända vid ett fall, och om grinden är öppen, just i uppfångningsögonblicket, så är styrkan mer än halverad…men jag vet inte…lite långsökt kanske?

Sen kan man ha grindöppningen åt olika håll eller åt samma håll. Jag kör alltid åt samma håll eftersom jag tycker det är bäst vid sprickklättring (trad) då grindöppningen hamnar utåt, från klippan. Vid sportklättring tycker jag det kvittar. Jag lägger mer fokus på att klippa bulten rätt, inifrån ut.

Jag skulle idag aldrig köpa några lågpriskarbinpar eftersom jag inte gillar känslan i dem. Bra kvalitet kostar och användarglädjen är högre.

Och tänk på att alltid klippa samma karbin i bulten och samma karbin för repet. De finns alltid något system för att skilja dem åt. Böjd grind/ olika grindar/ olika färger etc. Det händer att man nya klättrare inte ha koll på detta vilket kan resultera i att jack från bulten i karbinen skadar repet.

Finns säkert mycket mer att säga om QD:s
 
good point.
Förstår att mkt här också är tycke och smak men kan va bra att hitta nått som funkar för alla och som inte är så fasligt dyrt som första grejer =)

Keylock i båda karbinerna eller bara den som man hänger i bulten?
Sen har ja sett att vissa har böjda grindar och att vissa har vajer i ena änden

Edit: var inte snabb nog :) ska läsa igenom inlägget
 
Brukar köra med keylock endast i karbinen till säkringarna då jag aldrig varit med om att repet fastnar i en karbin. Då får man också en bra indikation på vilken ände man ska använda.
 
Jag var oerhört nöjd med min sportklätterkurs när jag gick den. Om jag fattat rätt kom den just till för att minska steget från inomhus- till utomhusklättring, då många tyckte att grudnkursen i klippklättring var ett stort steg. Det beror nog helt på vem man är, men grundkrusen är väl sen den naturliga fortsättningen.

När det gäller vanliga quick draws, så tycker jag du ska se till att ha några som har en annan längd, dvs antingen med längre expresslinga eller eventuellt alpin quick draw. Då riskerar du inte hamna i ett läge där karbinen du klipper i ligger över en kant.
 
Tänk också på vad du vill ägna dig åt för klättring. Om du ska klättra bult är dogbones bra medan på klippa ska man bara ha alpina quickdraws. Skillnaden är hur de är sydda. Dogbones låter inte karbinerna löpa fritt och kan lyfta mer i säkringarna vilket ger sämre säkerhet.
 
Köp karbiner som klarar 10 kN med öppen grind.
Samt är lätta.

Möjligen kan man argumentera för att de inte behöver klara 10 kN om de har wiregate, men personligen tycker jag det är hårklyveri, det finns fler anledningar än vibrationer till varför en grind kan vara öppen vid belastning.

Sen är det förstås så att du troligen kommer att ha dina karbinpar ett bra tag, och om du är på väg att bygga upp ett rack, är det ju dumt att köpa nåt annat än försvarligt lätta karbiner. Det är onödigt att efterhand behöva byta delar av racket, när man börjar bry sig om att få ned vikten på det - och om tradklättring finns inom en tänkbar horisont, så kommer du att intressera dig för vikten förr eller senare.
 
bra tankar ni alla kommer med.
Uppskattas... Ang vikten på qd vad är lätt å vad är tungt? Har ingen uppfattning där alls.
 
Köp karbiner som klarar 10 kN med öppen grind.
Samt är lätta.

Möjligen kan man argumentera för att de inte behöver klara 10 kN om de har wiregate, men personligen tycker jag det är hårklyveri, det finns fler anledningar än vibrationer till varför en grind kan vara öppen vid belastning.

Sen är det förstås så att du troligen kommer att ha dina karbinpar ett bra tag, och om du är på väg att bygga upp ett rack, är det ju dumt att köpa nåt annat än försvarligt lätta karbiner. Det är onödigt att efterhand behöva byta delar av racket, när man börjar bry sig om att få ned vikten på det - och om tradklättring finns inom en tänkbar horisont, så kommer du att intressera dig för vikten förr eller senare.

Fast där håller jag inte med. Jag har hellre optimala karbiner för varje aktivitet än superallround-karbiner som inte är perfekta för något. Men om du vill ha karbiner som fungerar för allt ska du ha:
Lätta
Stryktåliga
Möjligt att hantera med handskar
Låg profil
Grov tjocklek
Keylock och wire (finns)
Inga komponenter som kan frysa

Lätta karbiner och stryktåliga (tåla många dog-häng) är ofta motsatser, lågprofil och grov tjocklek är ófta motsatser, lätta karbiner och karbiner som är tillräckligt stora för att hantera med handskar kan också vara motsatser. Dock är inte längre keylock och wire motsatser, men då blir det dyrare ;)
 
QD-karbiner har jag lite olika, men jag kan inte påstå att jag tycker att de är så himla olika bra på olika saker. Om de är lätta och starka så gillar jag dem, oavsett om jag klipper bult eller kil.

Men det är sant att jag inte doggar så envist, och lika sant är det att jag inte sportklättrar med handskar.

Sen har jag lite andra karbiner som t ex ovalkarbiner osv, men det är ju för andra syften.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips