Ungdomar vilse vid Sylarna

http://www.expressen.se/nyheter/1.2549249/fjallraddare-nara-saknade-ungdomar

Tydligen har det gått vilse och av vad jag förstår av artikeln så är de fast på någon avsatts.

Själv slår jag läger så fort dimman blir för tjock, uppe mellan Katterjokk och Katterjaure råkade jag ut för en dimma som gjorde att man knappt såg mer än 2-3 meter och det var omöjligt att orientera sig på kartan, upp med tält och vänta ut att dimman lättade.

Hur hanterar ni andra dimma på fjället?
 
Har inte haft dimma på riktigt farliga ställen än så hittills har GPS och kompass fått assistera och vandringen fortsatt. Hyfsat knepigt att gå rakt märkte jag alldeles nyligen. Efter paus så hamnade vi nära på 180 grader åt fel håll, kändes rätt men såg helt fel ut på kompassen. Dimman var ganska tät och vi hade inga tydliga landmärken eller lutningar att följa. Vad jag läste så verkar ungdomarna vara vid gott mod så hoppas alla kommer ner OK.
 
Det beror på omständigheterna, vet jag att jag ska passera områden med branter, raviner o.dyl så stannar jag, är jag däremot på väg över relativt lättgången mark kör jag med kompassen.
Pär
 
övning ger färdighet

Jag tror att dom flesta som rör sig ute i naturen behöver öva på att orientera med karta och kompass, speciellt under lite tuffare förhållanden såsom dimma, snörök etc. det är inte lätt men håller man huvudet kallt och tar det försiktigt så går det.

När jag var i jämtland blev vi överraskade av låga moln/dimma på både Nordre Tväråklump och Storsnasen men lyckades ta oss ner trots väldigt begränsad sikt med hjälp av karta och kompass.
Men det gäller som sagt att ta det j**ligt lungt och använda hörsel etc för att lokalisera vattendrag mm.

Hoppas dom kommer ner välbehållna.
 
Det beror som sagt på. En gång när jag var mellan Keb och Singi drog det in dåligt väder, men eftersom det inte finns någon risk för att man går över stup eller faller i glaciärspricka, kunde jag fortsätta. Andra tillfällen har däremot krävt att man ganska omgående söker en tältplats, då man inte vet vart man är på väg och om det finns några faror. På Denali var jag med om att vi gick vilse i ett område med mycket sprickor pga. noll sikt. Att slå läger precis där kändes inte heller helt ok, trots att vi inget såg. Vi kom dock till slut rätt.

Mvh /Joel

Läste precis att ungdomarna har blivit räddade. Skönt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13571452.ab
 
själv kör jag med karta o kompas i den terräng som ja inte ha lokalkänedom.
sen om de är riktig tjock dimma så få de bli en extra fika paus eller om de är på kvällen o de ser bra ut på backen så slår ja läger.

en sak som folk glömmer bort är ju är att är man i fjällen så får de ta tid. man ska inte räkna med att vandra på maginaler. ha extra dagar som reserv istället för att stressa fram o råka ut för oväder eller skador.

håller med att lite mera kompas o kartkunskap i friluftslivet i tuffa miljöer.
 
Likadant på sjön,,,,,,,

På paddlingsturer kan det bli liknande scenarier speciellt under en längre paddling över flera dagar. Det kan både bli tjocka och storm och då är det bara att slå läger och grotta ner sig bekvämt nånstans med en bra bok. Mat bör man ha med för åtminstonde en vecka extra, vilket inte är svårt om man har kajak och tänker till lite extra.
 
Såg nyss att de var funna. Känns skönt att det fick ett bra slut!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13571452.ab

Blir det som jag hoppas nästa sommar så blir det vandring från Abisko ner till Keb och sedan vet jag inte om jag fortsätter eller går mot Nikka. Jag kommer dock att försöka hålla mig utanför "Huvudleden" dvs Kungsleden. Är men utanför områden med många vandrare, på okänd mark, då tar i varje fall jag det försiktigt då jag vandrar ensam.
 
Ja det var bra de ble funnet, og all ære til de som sto for den innsatsen.

Men jeg reagerer litt på at det i artikkelen sto at de ikke hadde varme klær og kunne overnatte ute. En ting er å ha med fullt teltutstyr med sovepose, liggeunderlag, telt, brenner osv. Noe annet er å ha med seg utstyr for nødovernatting. Det kan være så enkelt som en fjellduk (tarp for de som er inne i fagterminologien ;) )og varmeklær. Det burde alle ha uansett tur de planlegger.

Jeg får håpe det ikke var et gjeng med "ultra-lightere" som har kuttet ut slikt utstyr i jakten på å bære noe mindre. I så fall har de fått en leksjon i hva fjellet er, og vil forhåpentlig være mer utrustet neste gang.

Jeg har selv en gang gått i et område hvor tåka kom, og det var ikke særlig morsomt. Etter den opplevelsen kjøpte jeg min første gps, og nå har jeg alltid to gps med meg på tur. Den ene kan jo svikte, og heller sikker enn ultralight. I tillegg har jeg selvsagt med fjellduk og varme klær.
 
Jag hörde ryktesvägen att konceptet "vandra utan packning" tydligen ska ha nått fjällen också. Låter helt idiotiskt att skicka ut folk utan utrustning och bara matsäck med sig. Kan inte bekräfta utan höre det av en bekant som är ute väldigt mycket i Jämtland och Härjedalen.
 
Att äga kompass och någon karta gör ingen till orienterare, bara övning ger färdighet. Dimma hanteras efter situationen, är det snäll terräng lunkar man på. Är det otrevligheter i närheten, får man acceptera ett nytt läger och vänta ut den. God mat och dito bok underlättar. Packningen bör vara brukbar helst njutbar.
Apelsinvädersvandrare och för den delen även skidåkare, brukar förr eller senare råka illa ut. Utfallet brukar bero på om de blir hittade eller ej.
 
Jag hörde ryktesvägen att konceptet "vandra utan packning" tydligen ska ha nått fjällen också. Låter helt idiotiskt att skicka ut folk utan utrustning och bara matsäck med sig.
Konceptet med lunsjpakke, Ringes och kaffe som packning på hyttevandring har väl norrmännen iofs kört med sedan begynnelsen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
OlleBlad Fjällvandringar med ungdomar Fjällvandring 7
Juventus88 Ungdomar i fjällen Fjällvandring 4
Doddo Oklar Sarektur i Augusti Fjällvandring 3
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.