Scarp - något för ensamvandraren på kalfjället?

Kära forum, hjälp! Jag gillar att lufsa ensam i högalpin terräng, men hatar att bära tungt. Har faktiskt hittills varit extrem (eller dumdristig) nog att "lösa" problemet med en Sup'Air och/eller bar himmel. Erkänner direkt, att denna inställning kostat mig några taktiska reträtter ;)
Med ålderns rätt blir jag dock alltmer lat, frusen och bekväm, samtidigt som tälten blivit så mycket lättare. Läge att äntligen skaffa ett. Och då skall det naturligtvis vara perfekt ;)

Krav:
- LÄTT (inte över 2 kg brutto, gärna mindre),
- tvåskikts (om jag nu skall uppgradera ;))
- 3-säsongers (på vintern har jag annat för mig ;))
- klarar väder/vind på kalfjället (jag går ogärna under trädgränsen)
- möjligt att få upp av en person i hård vind (jag vandrar ju mest ensam)
- yttertält upp först och/eller samtidigt med innertält
- litet tvåmans, alt. extrastort enmans (ibland följer tonåringen med, men vi är inte så storvuxna ;)
- bevarad "utekänsla": mycket öppningar och nät...
...samt - last not least! - TVÅ motstående utgångar med var sin liten absid, hellre än en stor.

Hade Ringstind Light 2 eller Northstars Veloce haft två utgångar, eller Hilleberg någon liknande modell, hade jag slutat leta här. Det vore precis den "arkitektur" jag vill ha, och de är gjorda för nordiskt kalfjäll (inbillar jag mig).

I detta läge är det lockande med Tarptents Scarp 1 eller 2, fast jag är rätt skum på konstruktionen och hanterligheten. Ettan ger mig mina älskade två utgångar OCH mer innerhöjd för mindre totalvikt. Tvåan än mer bredd och höjd, för samma vikt som Ringstind. Retfullt bara, att tvåans golvyta är så överdimensionerad - med den givna konstruktionen verkar denna storlek i klenaste laget, och som ensamvandrarare vill jag inte ha mer fladdrande tälttyg än nödvändigt att hantera. Ettan är retfulla 81 cm bred - en decimeter till och jag hade varit helt nöjd, men det får gå.

Min fråga till ärade forum är nu:
VÅGAR JAG SLÅ TILL?
- Är det någon, som fått detta tält (ettan och/eller tvåan) testat i hård vind och ihållande tredagarsregn på kalfjället?
- Håller tvåan lika bra som ettan (om nu DEN håller)? Vågar jag som ensamvandrare lita på att jag kommer att kunna få upp den i busväder?

Har sökt igenom detta superba forum, men inte riktigt funnit svaren.
Utländska "reviews" spretar åt alla möjliga håll.
 
Föreslår något från Terra Nova, bara en ingång/absid, finns i flara storlekar.
Tvåväggiga tält ät överreklamerade enligt mig, enkelväggigt med god vetilation funkar utmärkt.
 
Svårt att hitta ett tält för två i den viktklassen med 2 ingångar...Du nämner hb, Nallo är mitt tips, tåligt, enkelt att sätta upp och rymmer 2. Bergans och Helsport har liknande som kostar mindre...

...en ingång...men ett lyft i jämförelse med supair ;)...

//J
 
Tarptent Double Rainbow

Eftersom du nämner Scarp, så antar jag att du har kollat på Tarptents hemsida. Har du också tittat på Double Rainbow? Det väger 1,2 kg. Vid kraftig vind kan man stabilisera tältet ytterligare genom att sätta in två vandrarstavar. Det finns en öljett på vardera sida av absiderna till stavarna. Man kan också stadga med ytterligare tältlinor. Jag bar Henry Shire vid beställningen att sätta extra linfästen och det gjorde han utan extra kostnader.

Jag ser nu att du har nämnt önskemål av dubbelväggstält. Man kan också köpa till ett kondensationskydd till Double Rainbow. Jag köpte det vid beställningen om jag skulle till en fuktig miljö eller där det var risk för regn och att vi är två som ska övernatta i DR. Vid regn kan man dra upp extraduken och laga mat under. Om du tittar på bilder på min blogg här på Utsidan kan du se lite av tältet.

Double Rainbow har dubbla ingångar, myggnät och har höjd på 109 cm. Jag köpte det här tältet för att det var tänkt att fungera som solo- och duotält.

/J
 
Jag håller med Jonas,du borde absolut kolla upp Double Rainbow. Fick testa både vatten och vindtåligheten på premiärturen till fjälls för några veckor sen. Kompisen knä pajade så vi fick slå upp tältet på den kanske sämsta tältplats jag nånsin prövat, ca 1100 m.ö.h utan möjlighet till lä med en uppfriskande vind som senare tilltog i styrka. En halvtimme efter bilden är tagen så började regnet och vi fick en rejäl klunk. Rykten säger att det kom ca 50 mm regn på tolv timmar så tältet är väl "döpt" ordentligt nu. Hör av dig om du undrar över nåt. MVH//Jonas
 

Bilagor

  • 225630_10150300041122628_628457627_7600828_1206432_n[1].jpg
    225630_10150300041122628_628457627_7600828_1206432_n[1].jpg
    39.7 KB · Visningar: 944
Scarp 1

En kompis har troligen ett Scarp 1. Han var i Sarek samtidigt som oss, i slutet av augusti när det regnade 7 dagar i rad. Det höll tätt för honom och han var allmänt nöjd, kan kolla lite mer med honom om du vill.
 
Jag föreslår ett terra nova laser. Den har två ingångar, och funkar att klämma in två i också. FInns lite videos på det på youtube som kan ge en bra känsla för hur det är.
 
Utan att ha testat själv har jag svårt att tro att scarp 2 skulle vara instabilt. Speciellt inte med de extra korsbågarna. Om duken fladdrar kan jag inte uttala mig så mycket om, men med korsbågarna börjar det ju likna ett kupoltält och bättre än så blir det ju inte.

Ett annat lättare, men lite instabilare tält kan vara six moon designs Lunar duo. Jag gillar det tältet skarpt, men helt idealt för kraftig vind är det ju inte, men det lär ändå tåla en hel del med extra linor.
 
En kompis har troligen ett Scarp 1. Han var i Sarek samtidigt som oss, i slutet av augusti när det regnade 7 dagar i rad. Det höll tätt för honom och han var allmänt nöjd, kan kolla lite mer med honom om du vill.

Aha, napp! Tack för info, låter ju klart hoppfullt. Jätteroligt om du kan kolla närmare med kompisen, fr a förståss om det verkligen var en Scarp, men gärna också vindtåligheten och om han kunnat sätta upp det ensam i hård blåst. Fråga gärna, om han tror att man kan klämma ihop sig två i det ibland.


@ alla andra:
Tack för alla kloka synpunkter!
Sammanfattningsvis låter det som det finns en hel del nöjda användare av Tarptents enskiktstält, även om Double Rainbow-exemplaret på Bjärehalvön verkade läcka trots tätade sömmar. Nu vill jag nog ändå av många skäl satsa på tvåskikts, men har i alla fall fått en uppfattning om att det handlar om en seriös tillverkare.
Tack särskilt för info om att man kan beställa extra linfästen, det måste ju gälla oavsett modell.

Förstår också, att Terra Nova-tälten hör till de högkvalitativa. Värda prisskillnaden? Jag har tittat på Laser-serien - klart lockande, även om ingång nr 2 saknar absid.

Intressant att HB tänker haka på UL-trenden, hade kanske varit värt att vänta på, men nu tänkte jag utnyttja en familjemedlem från over there, som reser till Sverige i oktober ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.