SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager

Hej,

Jag har fått intrycket att det numera finns en bro, när man vandrar på nordkalottleden strax före svenska gränsen, över strömmen från kokedaltinden...? då jag inte hittar den på min karta undrar jag om man ser den ifrån stigen, eller om man måste följa strömmen uppåt?

Nån som kansje har varit där i år och upplevt vatten og sne massorna..? Ska dit den 13.augusti.

Ska man räkna med andra svåra vad? Till eksempel vid storevatnan eller småsorjosvatnan?

Och snöpassager? är det nödvendigt med ispiggar under stövlarna och is-yksa, eller går det bra om man bara går langsamt med en stav i handen? blev lite skraj, när jag läste om belgiern som dog när han ramlade ned från en is passasj vid sorjoshytta ...

Jag har vandrat tidligare på padjelanta og omkring hardangerjökulen, men undrar om den här vägen är mycket svårare..?

och nån som vet om myggen kansje på lyckligt vis har gömt bort sig, nu när vi är innne i augusti????

på förhand tack tack...

Lisa
 
Det finns en bro vid jokken nära svenska gränsen, det finns markerad stig från båda hållen. Mellan Ny-Sulitjelma och Sorjushytta finns det ett vad där det kan vara bra att ta av kängorna, men vadet är inte svårt, vattnet gick knähögt med det var inte särskilt hård ström. I övrigt var det inga vad som krävde att man tog av kängorna.

Vid snöfältet där belgaren omkom passerar man samma jokk två gånger via två broar (modell trälåda, lite tunga att ta sig upp på med tung packning) så det branta snöfältet går man inte längre på. Övriga snöfält är inga problem.

Jag och en väninna var där i anda halvan av juli. Hoppas du får en fin tur!
 
Ska också till sulitjelma nu i helgen, start från sulitjelma och österut. Blir premiärtur i sulitjelma området. Ser framemot turen!

Någon annan som har några sista minuten tips eller info?
Eller kanske någon som kan svara på mina två frågor:
1. Behöver inhandla gas till min trangia någonstans på vägen mellan bodö flygplats, fauske och sulitjelma. Några tips?
2. Finns det någon lokal aktör i området som säljer/hyr ut nyckel till dnts stugor. Kom på detta för sent fö att hinna beställa med posten.

Tack på förhand.
 
G-Sport i Fauske har (eller hade iaf!) DNT-nyckel. De har även gas.
Vid busstationen i Fauske ligger det en Shellmack, ha den i ryggen och fortsätt längs Storgatan (dvs samma väg som bussen från Bodö kom efter) så har du G-Sport på vänster sida.
Finns inte nyckel på G-Sport bör de veta var den finns att kvittera ut.
 
tack för alla svar. det vill altså säga att om jag följer den markerade led ifrån sulitjelma, som den visas på kartan, kommer jag bara att vada 2 överkommliga jokkar, ingen snöpassager och annars broar???
I så fall, vad bra!!!
tack,

hälsningar,
Lisa
 
Jepp, det ska inte vara några problem.
När du passerat Sorjoshytta och leden vikar av mot öster kan du gärna ta lite höjd och få en fin vy över Vuolep Sorjosjaure med omgivningar.
 
G-Sport i Fauske har (eller hade iaf!) DNT-nyckel. De har även gas.
Vid busstationen i Fauske ligger det en Shellmack, ha den i ryggen och fortsätt längs Storgatan (dvs samma väg som bussen från Bodö kom efter) så har du G-Sport på vänster sida.
Finns inte nyckel på G-Sport bör de veta var den finns att kvittera ut.

Tack, ska ringa imorgon och fråga.
 
Belgaren...

Hej!
Den 24 aug 2009 anländer jag till Ny-Sulishytten.
Kommer från Kvikkjokk via Mourkihytte.
Träffar stugansvarig och förhör mig om vägen mot Sorjoshytte.
Hade visseligen gått där tidfigare men allt kan ju ändras.
Nej inga problem alls med vad enligt dem.
Visade sig vara rätt.
Möjligen använde jag mina coverboots en gång.
Snöfältet då, det branta innan Sorjoshytten?
Nej inga problem alls bara att följa fotspåren..........
Strålande dag, anländer på em.
Snöfältet var nu blankis!
Inga fotspår fanns att följa.
Jag som går ensam hinner bli rejält betänksam.
Hade fått veta att Belgaren rutchat utför där eller i krokarna, osäker om exakt var.
På min följdfråga om olyckan fick jag bara veta att han hade "gått fel".
Gick på darriga ben ut en bit men vände då jag inte var så säker på att vägen var rätt.
Tack och lov för stavarna jag hade i händerna och dessutom bra kängor med rejält grepp.
Efter en stund gjorde jag ett nytt försök då jag upptäckte en pinne mitt på snöfältet.
Gissade mig till att den ev. varit rest som vägledning, sökte ny väg och kom till sist ned i stenskravlet, helskinnad.
Ja det var ingen trevlig upplevelse och ingen kom efter mig så kvällen tillbringade jag helt ensam i hytten. Hade jag rutchat utför hade jag då fått ligga åtminstonde över natt innan jag kunnat få hjälp.
Enligt de norska stugvärdarna var det ett svenskt par som fann honom.
Således inte räddningsstyrkan. Fast om detta känner jag mig inte alls säker.
Nu är jag mycket nyfiken på över de "nya" broarna och skulle så gärna vilja ha dem beskrivna litet utförligare.
Området är ju fantastiskt vackert och kan varmt rekommenderas.
Snart åker jag mot Abisko, årets vandring bör bli beskedligare tror jag.
Varje vandring har sin tjusning och sina lärdomar.
Yvonne
 
Vid utloppet av den lilla korvformade sjön söder om Bajit Sorjosjavri har man byggt en bro men i början av augusti i år hade man inte fått dit trappstegen upp till broplanet. Tanken är att man korsar jokken där så att man slipper snöfältet före stugan. Vi gick inte över denna bro och kom fram till snöfältet med bra sikt (=ingen dimma). Snöfältet bildar en brygga över den jokk som rinner under. Vi höll snett ner till vänster (=nordväst) och korsade därmed jokken. Väl nere i stenblocksterrängen och sjöstranden korsade vi jokken på nytt via en färdigbyggd träbro. Enligt de DNT-medlemmar som jobbade med underhåll av stugan hade den olycksalige belgaren hållit för långt österut på snöfältet där det blir sprickbildning och vertikalt fall.
Det finns några andra snöfält före Sorjosjavri som inte är några problem men i dimma känns obehagliga. Vadet vid Storelvvatnan är brett och borde inte vara några problem, vattnet nådde inte knähöjd när vi gick över. Om man inte vill gå upp till bron över jokken från Kokedalstinden och man bedömer att det är måttligt vattenstånd är det ett relativt enkelt vad att följa leden rakt fram. Det är ett brett vad och man går över flera jokkarmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Noceur Kungsledens broar med mera? Fjällvandring 13
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Rapps Broar Sarek Fjällvandring 2
Bandersson Gamla broar, jåkkar och "ömdöme" Fjällvandring 22
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
quid Vem inspekterar & river broar i fjällvärlden? Fjällvandring 5
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
svartöra Broar i Norrbottensfjällen Fjällvandring 3
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
gismokvack Farliga broar rivs i fjällen Fjällvandring 5
Trasiga broar i Kebnekaiseområdet! Fjällvandring 1
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
emmis135 Det svåra valet ;) Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.