Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda!

Jag söker ett relativt lätt 2-mans tält (max 2,5kg) där jag kan använda gåstavarna som tältstänger. Det ska ha 2 absider med ingång på båda sidorna. Bra ventilation. Man ska naturligtvis INTE sätta upp innertältet först.....

Jag har hittills hittat 1 enda tält som uppfyller kraven men det borde ju finnas fler ute på marknaden. Det är från Mountain Equipment, modellen heter AR Ultralite 2 och ser ut så här:
8941df31d93e8737d86de8c0c4806d8e.jpg

Det tältet uppfyller med råge mina krav eftersom det bara väger ca: 1,5 kilo.

MEN visst borde det finnas fler?

Ytterst tacksam för tips, det är ju en djungel där ute....... (tält-djungeln alltså!)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Föreslår ett Lunar Duo från six moon designs, har det själv och är mycket nöjd, golvyta 229*137 och 115 i takhöjd två absider, med linor och spik ca 1300g, är du uppe i mina trakter så hör av dig så får du se det IRL

Rajd är litet och lätt, rätt funkis oxså.
Nää, då blir jag ju Hilleban:)

Föreslår ett Lunar Duo från six moon designs, har det själv och är mycket nöjd, golvyta 229*137 och 115 i takhöjd två absider, med linor och spik ca 1300g, är du uppe i mina trakter så hör av dig så får du se det IRL
Den går direkt in på listan över möjliga inköp!
Ser riktigt fint ut, men då var det ju det där med importen från USA med moms och skatt, det blir ju så mycket dyrare då.
Nåja, jag får fundera vidare och hoppas på fler tips.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips