Tält köp Bergans vs. WBT

Hej allihopa.
Jag ska upp och vandra i Sarek i Juli. Ska vandra i 7-9 dagar.

Nu är det så att jag måste inhandla ett nytt tält för resan. Vi är två killar som kommer att åka upp. Båda är runt 175 cm långa och väger 75>kg.

Jag har kollat på några olika tält. Dessa tält ligger i min prisklass. Skulle gärna vilja ha ett Hilleberg men har ej råd för tillfället. Kanske nästa år.

Bergans Kompakt 3
http://www.outdoorexperten.se/p-7477-bergans-kompakt-2.aspx

Bergans Kompakt Light 2
http://www.outdoorexperten.se/p-7512-bergans-kompakt-light-2.aspx

Arctic Alpine Design, WBT 3
http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=aadwbt3

Varför jag vill har tält för 3 är pga den lite större absiden. Ser många fördelar med stor absid.
Vilket av dessa tält tycker ni är bäst? Erfarenheter?

Har läst många trådar ang dessa tält men ingen tråd jämför just dom här tälten. (Jag har ej hittat)

TIlläggas kan också att jag möjligtvis kommer att göra någon vandring på vintern här i Stockholms trakterna, dock ej uppe i fjällen


Tusen tack för alla svaren!
 
Senast ändrad:
Jag har ett Bergans Kompakt 2 och ett 3. båda fungerar bra i alla väder jag varit i, största skillnaden är absiden. 2 personstältet är ganska rymligt för 2 pers och är 3an väldigt trångt - jag undrar om det inte till och med är samma storlek i tältet på de båda? Det är i alla fall ingen stor skillnad. Absiden i kompakt 2 räcker för packning och matlagning om man stuvar ihop packningen lite, så jag tycker inte man behöver gå för kompakt 3 för att få större absid om man är 2 personer. Sen har jag inte prövat kompakt light utan utgår från att det är samma storlek? Bergans levererar mycket för pengarna iaf.
 
Jag gillar WBT 3...

...inte minst för detaljkvalitén och finesser...

Att man kan hänga upp fotänden gör det även ganska rymligt (inte minst efter en smula hemmamodifiering... enkelt!) i förhållande till ett Bergans, som jag för övrigt inte sovit i utan bara varit inne i.

2cent
 
Arctic Alpine WBT 2

Jag är också intresserad av ett WBT 2-3..

Någon som kan svara på om det känns som ett vettigt tresäsongstält? Dvs funkar det bra när temp kryper en bit under nollan och tål det fjällvindar bra? Sen undrar jag hur uppsättningen av detta är. Sätter man upp inner- och yttertält på samma gång och går det att separera dessa? Känns som ett helt sjukt bra pris så kanske bäst att passa på medan priset fortfarande är lågt..
 
Jag har ett Bergans kompakt 3 (skillnaden mellan light och inte är tjockeken på duken) och är egentilgen bara missnöjd med sitthöjden i innertältet. Vi är två personer på runt 170 cm och det är lite bökigt att sitta båda två. Men absiden är kanon och rymmer mycket, samtidigt som man ändå kan ha packningen där inne.
 
Arctic Alpine WBT 2-3

Arctic Alpine står inskriver på inköpslistan. De priset är nästan för bra för att vara sant.

Det finns ingen text som bekräftar att man reser inne- och yttertält samtidigt. Men tittar man på bilderna ser det ut som att det har samma typ av lösning som Hilleberg. Om det går att separera inner- och yttertält kan nog bara dem som köpt tältet och Northstar svara på. Har dock inte mejlat för att fråga.

Väntar på att någon vänlig själ som köpt tälten kan svara på det istället ;)
 
jag är jäkligt nöjd med mitt WBT2 som jag haft under hösten och vintern nu.
Lätt att sätta upp och tillräcklig takhöjd, så man kan sitta upp och fixa med prylarna...
Kondens blir det i alla tält och nu i vintras så fick bensinbrännaren (omnifuel) följa med in...
Inga problem om man kan hantera köket och det blev lätt 35 grader i tältet, nice...

Jämfört med Bergans Kompakt (inte light mod.) så är det högre både vid huvudändan och vid fotändan och upplevs som mycket rymligare.

Det som jag har att anmärka på var bara två småsaker, jag har varit i kontakt med NorthStar och de skulle förhoppning lösa detta.
1. Tältpinnarna är i titan och färgen gör att de lätt försvinner i skogsmarken. Det löste jag med att knyta fast neongult snöre i dessa för att inte tappa bort dem.
2. Reflexerna sitter nere vid marken på tältduksträckarna och är alldeles för lågt plaserade för att se, om man tältar i skogen så döljs dom av ris m.m. Det skall jag lösa med att fixa små reflexbitar med karborre att fästa vid linfästerna en bit upp ev. byta till reflexlinor.

Ett kanontält som står sig väl mot andra mycket dyrare märken både i material och kvalite.

/Dennis
 
Arctic Alpine står inskriver på inköpslistan. De priset är nästan för bra för att vara sant.

Det finns ingen text som bekräftar att man reser inne- och yttertält samtidigt. Men tittar man på bilderna ser det ut som att det har samma typ av lösning som Hilleberg. Om det går att separera inner- och yttertält kan nog bara dem som köpt tältet och Northstar svara på. Har dock inte mejlat för att fråga.

Väntar på att någon vänlig själ som köpt tälten kan svara på det istället ;)

Ytter och innertält reses smtidigt då de sitter ihop och det som är till fördel för WBT är att det inte behövs några extra tillbehör för att enbart sätta upp innertältet eller yttertältet var för sig.
 
Actic Alpine WBT 2

Går det att koppla loss innetältet från yttertältet? Så man bara kan använda yttertältet?
 
Actic Alpine WBT 2

Då låter det som att Northstar blir ett tält fattigare inom en snar framtid.

Tack för svaren! :D
 
Vill bara uppmärksamma att måtten mellan bergans compact-version och den vanliga faktiskt skiljer sig åt en hel del. Det är alltså inte bara duken som utgör skillnaden.

Light är längre (skiljer nästan en meter, ffa till absid), bredare men även högre (100 cm maxhöjd på light mot 90 cm på det vanliga). Detta gäller alltså för 2-manna-tälten.

Jag funderar själv på att köpa antingen bergans compact light 4 eller nallo 4 gt. Jag tyckte att bergans-tältet var lite för mycket kompromiss, men när jag upptäckte att light faktiskt också var lite rymligare överallt så åkte tältet tillbaka över listan på möjliga inköp. Just höjdskillnaden har jag förstått att en del klagar över i vanliga versionen av compact, men light är alltså 10 cm högre vilket jag misstänker märks en del. Blir väl till att hitta tälten uppslagna så man får prova helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
mler Köp av 2-manna tält Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...