Värma upp tältet på vinterturer

För mig var det länge helt självklart att man inte hade brännaren på i tältet för att hålla värmen. Att ta med sig bränsle för att hålla värmen hela kvällen i en bostad som är så dåligt isolerad såg jag inte som ett alternativ, både på grund av vikt och miljö. Nu har jag förstått att det är många som ser till att hålla rumstemperatur inne på kvällen. På ett norskt forum såg jag till och med en diskussion om att ha turas om hela natten med att hålla lågan brinnande. I en norsk tidning läste jag om tips för vinterturer att det inte var någon orsak till att spara på bränslet på kortare turer, en liter per dag rekomenderades. Det är tio gånger mer än vad jag beräknar per person. Orsaken var att man skulle slippa sitta i sovsäcken.
Nu min fråga: Vad är så hemskt med att sitta i sovsäcken? Varför ska man släpa med sig nästan ett kilo extra per dag för att slippa sitta i en sovsäck?
Det är inte så att jag inte testat att värma upp tältet. När jag var på tur med några från Norge (antingen är det vanligare i Norge att värma upp tältet, eller så är det mest från de som gör det som jag hör om i Norge) i 11 dagar värmde vi tältet på kvällarna. Vi satt i tunna ulltröjor och utan mössa. Efter några dagar luktade inte kläderna svett, utan fotogen.
 
För mig var det länge helt självklart att man inte hade brännaren på i tältet för att hålla värmen. Att ta med sig bränsle för att hålla värmen hela kvällen i en bostad som är så dåligt isolerad såg jag inte som ett alternativ, både på grund av vikt och miljö. Nu har jag förstått att det är många som ser till att hålla rumstemperatur inne på kvällen. På ett norskt forum såg jag till och med en diskussion om att ha turas om hela natten med att hålla lågan brinnande. I en norsk tidning läste jag om tips för vinterturer att det inte var någon orsak till att spara på bränslet på kortare turer, en liter per dag rekomenderades. Det är tio gånger mer än vad jag beräknar per person. Orsaken var att man skulle slippa sitta i sovsäcken.
Nu min fråga: Vad är så hemskt med att sitta i sovsäcken? Varför ska man släpa med sig nästan ett kilo extra per dag för att slippa sitta i en sovsäck?
Det är inte så att jag inte testat att värma upp tältet. När jag var på tur med några från Norge (antingen är det vanligare i Norge att värma upp tältet, eller så är det mest från de som gör det som jag hör om i Norge) i 11 dagar värmde vi tältet på kvällarna. Vi satt i tunna ulltröjor och utan mössa. Efter några dagar luktade inte kläderna svett, utan fotogen.

det är skönnare att sitta i sovsäcken än att det ska dofta fotogen ju.
fast själv så sitter jag hellre i förstärknings plagen än att sitta i sovsäcken eller ha på ett multikök för att värma upp tältet.
om man vill eller värma upp tält så finns det kåtor och militär tält som går utmärkt att elda i.
jag börjar tror att friluftsfolk börjar bli lite för väl bekväma när man släpar mera bränsle upp för att hålla sig varm.
 
Tältet skippar man om man vill sitta uppe o umgås med värme.
Koja eller vindskydd med en sjuhelskottas majbrasa är det som gäller då.
Helst en makeld, om man inte är road´av 20 cm vedklabbesågning med dito klyvning....
 
Om man har pulka, och slipper bära bränslet så är det jämförbart med att t ex paddla. Är man dessutom ute ett tag så blir sovsäcken snabbt isfylld!
 
... När jag var på tur med några från Norge (antingen är det vanligare i Norge att värma upp tältet, eller så är det mest från de som gör det som jag hör om i Norge) i 11 dagar värmde vi tältet på kvällarna. Vi satt i tunna ulltröjor och utan mössa. Efter några dagar luktade inte kläderna svett, utan fotogen.
Du säger det ju själv. Norge, Norge fosterland. Om man bor i Norge är det hett att elda i tältet (eller varför inte på kalfjället) med litervis av den främsta inhemska produkten (om man inte räknar längdåkare och nyflådda, oklubbade sälkutar, vilka båda förövrigt utgör ett förträffligt vinterbränsle)

Och givetvis luktar man fotogen efteråt. Men bättre det än tran och lusekofta.


Skämt åsido. Det låter weird. Oekonomiskt. Varför inte ta med sig åtta torra sovsäckar istället?
 
Natos militärtält eldas med disel och där luktar alla disel....inte ett dugg bättre. Siriusgrabbarna eldar fotogen i sina tält och det stinker men värmer även en smula. Vedkamin är klart trevligare om det finns ved....Har ni inte badat bastu i dubbla tält?
 
att värma upp ett tält på kalfjället med multikök vissar på mycket att det börjar drar mot gå på fjället med en huspulka. ha friluftslivet börjat bli väldigt bekvämt av sig eller?

om man vill torka kläder är en sak men att ha det lika varm som ett vanligt hus i ett tält är för mig under all kriktik. vi har ju så bra utrustning nummera så att man kan ju sitta i sin sovsäck och fika om man är fryslort.
 
Man slipper ju också kondens om man kan ha en liten låga brinnande ibland. Men det är klart.. Hela nätterna verkar lite onödigt. Men gärna nån timme innan man somnar och en stund innan man kliver upp ur säcken är inte fel.
 
Det finns en lång gammal diskussion om just det där huruvida en brinnande låga minskar kondensen. Grejen är ju att en brinnande låga ger ifrån sig vattenånga, vilket kan ÖKA kondensen.
 
Detta är definitivt sant: här i Norge, i alla fall här långt norrut, är själva normen att man värmer upp sig ordentligt inne i tältet med framför allt bensinkök, och sitter inne i ullunderstället och har det trevligt - jag känner faktiskt väldigt få, eller inga, vildmarksintresserade nordnorskar som INTE gör det, och har bara hört ett par invändningar mot det under åren här (snart ett decennium), men mest i form av allmän reflektion och utan ändrat beteende. Och då snackar vi även om folk som anser sig som mycket fjällvana och vältränade. (Dessa tar också gärna med sig en "dram" - inte heller helt efter instruktionsboken om fjällvett, kroppstemperatur etc.)

Jag erkänner också frivilligt att detta (förutom drammen) därför också har blivit mitt eget sätt att vistas i tält i den riktigt kalla årstiden, i alla fall när jag drar ut i sällskap.

Men jag inser ju också att det är något av en paradox at först dra ut på skidor i -20 och frisk luft och sedan sätta sig och jäsa i något som nästan liknar inomhustemperatur, med bensinlukt i näsborrarna (och med isfiske/vattenhål bekvämt uppborrade i absiderna!) :)

Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.