Gastub på flyget?

Hej, jag undrar om någon har tagit med en gastub (lilla engångstuben från ex primus) på flyget? Kan man lägga den i bagaget eller sprängs den då av eventuellt lägre lufttryck i bagagerummet? Skall man vandra i exx marocko känns det jobbigt att springa runt och försöka hitta gasbränsle det första man gör, skulle vara fint om man kunde ta med sig det. (jag misstänker att det är förbjudet att ta i bagaget men tänkte göra det ändå).
/Gustav
 
Nej, den sprängs inte av det låga trycket. Trycket motsvarar trycket på 2000-3000 möh. Men det är inte tillåtet att ta med gastuber pga BRAND-/EXPLOSIONSRISKEN! Respektera det!
 
Eftersom allt bagage röntgas innan det lastas så tror jag att chansen att få med en gasbehållare är mycket liten. Får man inte ens ha med en vattenflaska tror jag att gas inte är så populärt.
 
Skall man vandra i exx marocko känns det jobbigt att springa runt och försöka hitta gasbränsle det första man gör

Inte lika jobbigt som att först få sin packning uppriven. (I värsta fall uppsprättad) Sedan få en utskällning av säkerhetsfolket och sedan ÄNDÅ få springa runt och leta efter en ny gastub.
 
Hej, jag undrar om någon har tagit med en gastub (lilla engångstuben från ex primus) på flyget? Kan man lägga den i bagaget eller sprängs den då av eventuellt lägre lufttryck i bagagerummet? Skall man vandra i exx marocko känns det jobbigt att springa runt och försöka hitta gasbränsle det första man gör, skulle vara fint om man kunde ta med sig det. (jag misstänker att det är förbjudet att ta i bagaget men tänkte göra det ändå).
/Gustav

Vänligen skicka ut vilka flyg du avser åka med så jag är helt säker på att inte åka med samma plan. Tror du reglerna finns för skojs skull?
VIll du provspränga gastuber gör det på rejält avstånd från folk och inte i flygplan fullt med folk. Orkar du inte gå och köpa en gastub på plats bör du fundera på om du ska åka på vandringssemester i Marocko.

/Patrik, som kan ha mycket åsikt om säkerhetskontrollerna på flygplatser men med inlägg som detta så ser jag plötsligt behovet
 
Obetänksamma och ansvarslösa passagerare

Förorsakade tidigare en massa förseningar för flyget. Numera flyger man ifrån dem....Själv tycker jag att det är rätt metod.
 
När en klasskamrat åkte till USA bad jag honom att köpa ett Jetboil PCS-kök till mig då dollarn var billig. Jag hade räknat på vad det skulle kosta och gav honom pengar innan han åkte iväg. När han stod i butiken och handlade så såg han att för de pengarna jag gav honom fick han minsann med 2 gastuber också. Så han plockade med 2st gastuber av den modellen som primus minsting, fast då Jetboils. Han köpte även ett Jetboil till sig själv samt 2st gastuber.
Alltså 4st gastuber i hans resväska, som faktiskt klarade röntgenkontroll, och eventuell explosion för att så småningom se Sverige. Så visst går det. Jag håller dock med till 100% med föregående talare och tyckte det var mycket märkligt när jag fick höra vad han hade i resväskan. Det är verkligen inget jag rekommenderar och hade aldrig gjort, men här har jag tydligen motbevisat en del.
 
trollvarning?

Kan ju meddela att gas inte heller får medföras på Eurostar. Där tror jag dock att skälet är ett annat, besläktat med att det t ex inte finns papperskorgar på St. Pancras eller King's Cross eller inom flera kvarters avstånd. Rätt vad det är får man kanske för sig att alla tunnlar och broar på väg till Danmark och Tyskland är begärliga terroristmål?

Vattenflaska förbjudet? Spelar materialet ngn roll? (reser själv aldrig med flyg).
 
Rökare som har ciggarettändare baserad på bensin eller butangas med i packningen eller tom. i kabin? - dessa bör behandla på samma sätt som gastuberna IMHO...

Skall man förbjuda gastuber så bör man förbjuda även ciggarettändare då det är samma gasblandning i dessa - liksom alla LiIonbatterier i alla elektroniska apparater som folk har med sig.

som sagt 'idioten' är kanske passageraren brevid som luktar lite gammal unken rök och med stor sannolikhet har en tändare på sig eller i sin jacka/väska... eller snubben på andra sidan som lyssnar/tittar på sin Ipod...

Ni som inte har sett hur LiIon-batterier brinner bör leta fram en sådan film på yourtube - tänk er en sådan brand i tex. en laptop i en fullsatt plan - det ryker som militärens rökgranater - fast svart och i enorma mängder och är jättegiftig rök.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.