Att ta sig till Aktse - Skierffe

Hej!
Jag undrar ifall vägen som viker norrut från Tjåmotis och fortsätter längs sjön Tjaktjajaure är möjlig att åka efter för att komma så nära Aktse som möjligt.

Är vägen körduglig, får vem som helst åka där eller är det bara för samer?
Någon som tagit den vägen?

Varför undrar jag? Jo, för vi är tre stycken som ska besöka Skierffe och sedan vandra uppe på fjällen i ca en vecka. Därför vill vi komma till Skierffe så snabbt som möjligt med kortaste sträckan så vi kan vistas uppe på fjället under en längre period.

Björn Olander

Yes!

Jag har åkt med "lokaltaxi" upp till Sitoälvsbron den vägen. Vad jag minns så var vägen i gott och kördugligt skick. Framme vid Sitoälvsbron finns det en ganska stor parkering, borde inte vara några problem att hitta p-plats där, även om det var en hel del bilar på plats när jag var där.
Tror att vägen är öppen för allmänheten, kunde i varje fall inte se några vägbommar eller skyltar som indikerade något annat.(är ca 99,8% säker på att vägen är öppen).
Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.
Utsikten från Skierfes topp, vid vackert väder, är enligt mig världsklass!

God tur!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag fyller i lite..

Från Sitoälvsbron är det grusväg ca 1 mil + skogsstig ytterligare 6 km till Aktse. Det är mao lättgånget och man kan beta av sträckan på 3-4 timmar. Det går att få båtskjuts de sista 6 kilometrarna om man gör upp med Lennart Läntha som bor i Aktse. Om ni är intresserade av detta alternativ så bör ni ringa innan och kolla vilka tider han kör.

//Björn

Okej, tack Björn!
Extra trevligt att få tips från en med samma namn ;)

Den sträckan går vi, 6 km, för att uppleva så mycket som möjligt och fotografera i stillan ro. Kommer ju så nära ändå!

Björn Olander

Man kan även beställa skjuts med 4-hjuling dom 10km fram till bryggan från Sitoälvsbron. Även det av Lennart Läntha. Den vägen är stängd med en bom, så vem som helst kan inte köra på den. Cykel går däremot bra om ni har möjlighet att ta med.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips