Konservburk som kokärl?

Går det bra att använda en tom konservburk som kokkärl till ett stormkök? Kollade precis på den jag tänkt använda och det ser ut som insidan är galvaniserad. Kanske ser fel men min fråga är bara huruvida det går bra att använda det som jag planerat?
 
Jag skickade frågan för ett tag sedan till Bullens korv om det fanns någon risk med att värma korven direkt i burken och fick svaret att det var brukligt och inte fanns några farliga ämnen i burken.

/Ulf
 
Brukar vara förtennat om det är plåtburk avsedd för mat (kolla att det är plåt med magnet) . aluminiumburkar är också vanliga och kan användas som de är, dock kanske man får se upp då de numera har ett tunt plastskikt på insidan och därmed inte tål stark uppvärmning.

tenn har används som 'skyddslager' länge i matsammanhang främst i samband med koppargrytor då det var enda sättet att göra koppargrytorna giftfria som kok och uppvärmningskärl då kopparen i sig skapade en massa mer eller mindre giftiga kopparföreningar vid matlagning och det tålde man inte i längden.
 
jag tror det är svårt att besvara frågan generellt. de kan ju vara allt från galvade till plastbelagda på insidan.

Sen är det ju skillnad på engångsanvändning bullen-stylee, och att använda burken som permanent kokkärl. Jag vill minnas att man pratar om risker med zinkförgiftning i samband med torrkok i konservburk på siten "zen stoves" som jag inte minns adressen till just nu.

Själv skulle jag inte dra mig för att koka vatten eller tunn soppa i en konservburk vid enstaka tillfällen, men å andra sidan ska man inte gå på hur enskilda människor beter sig. (Tänker på han på BT kemi som drack sitt förgiftade vatten, och sen kroknade i cancer...)
 
Blir det blysmältvarmt kommer skarvens försegling att delvis kontaminera maten, ävenså om du kokar något syrligt som t ex bär. Resultatet blir bly och tennförgiftning, vanligtvis med vek mage i bägge riktningarna följt av uttorkning. Klart obra speciellt långt borta från rena lakan etc.
Använd bättre kärl!
 
Är tanken att få ned vikten eller är tanken att återanvända konservburken? Om det är det förstnämnda så kan jag tipsa om att använda en ölburk i stället. Vid tester så har det visat sig att det går snabbare att värma upp vatten i ölburken än i ett kokkärl pga dess tunnare väggar.
 
Grundtanken är väl att få ett väldigt lätt kärl. Känner dock att det blir svårare att få det stadigt med en öl- / läskburk än ed en konservburk.
Men är det bättre tror ni med en burk av aluminium som Abbas fiskbulle burkar...
Vet ej exakt vad de rymmer men huvudsaken är att de ska rymma tillräckligt med vatten för en förpackning med Real Field Meal (3.6-4.0 dl om jag minns rätt)
 
Jag hade kört på en stor burk med fiskbullar. Den som är av aluminium och inte en vanlig konservburk.
Jag tror den rymmer 4,5 dl. Frågan är om det räcker!
//Peter
 
Jag är varken kemist eller medicinare men såhär ungefär har jag fattat det:

Rabarber innehåller en del oxalsyra och det kan lösa ut aluminium. Att äta aluminium är inte nyttigt. Aluminium lär visst bl a vara en bidragande orsak till Alzheimers sjukdom.

Rätta mig gärna, den som vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhenning Konservburk Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.