Finns bergskilar???

Äntligen någon till som har samma ide’

Första gången jat tältade på en berghäll önskade jag att jag hade några kilar, då det var ont om stenar att förankra tältet med. Hemma kollade jag i några kataloger efter lämpliga kilar, samt pratade med en kättrare. Bergkilar för segelbåtar är onödigt stora och klumpiga. Bergskilar och ”hexor” för klättring är onödigt starka och därmed också dyra. Jag har inte tordas köpa några för att inte riskera att bli betraktad som ännu mer prylgalen. Men om någon annan blir först så, skaffar jag nog några bergskilar och ”hexor” till nästa gång jag ska tälta på bergshällar.

Per Brune
 
Muttrar

Borde man inte kunna använda vanliga muttrar i olika storlekar istället för dyra hexor och klättringskilar? Påfrestningarna när det blåser blir väl knappast lika stora som när en klättrare faller, och en mutter borde man väl alltid kunna pilla ner i någon liten springa.

Joakim Ekendahl
 
Smar

Smart, tänkte inte på det (jag skäms lite). Lite stål- eller aluminium bitar ur en skrotcontainer, eller som du föreslår muttrar + lite lina är nog allt som behövs. Ska prova när det blir isloggning.

Per Brune
 
Muttrar bra ide

Som kuriosa kan nämnas att muttrar var bland de första stegen i utvecklingen av de kilar och hexor som används för klättring idag ! (Ersatte den typen av kilar som bankades in i berget.)
 
Jag brukar..

..använda kilar som normalt används för att förankra småbåtar (antar jag), de är miniatyrer av de vanliga, tunga kilarna som används för segelbåtar och tyngre motorbåtar. De jag använder är mycket lätta, kanske 7-8 cm långa med en ögla i toppen. De är lätta att slå in med en hammare eller sten eller tom foten om sprickan är bra. De funkar till sprickor upp till ca 2 cm, vilket passar för det mesta där jag tältar mest på klippor, Stockholms ytterskärgård. Kolla i marinhandeln. /Ola
 
Tent Peg Extreme

såg precis dessa på Addnature.
L_TENTPEGEXT.jpg


fast 375 SEK för 5 st är nog i blodigaste laget, även för en lite prylgalen person

Per
 
I en riktig byggshop, järnaffärer är ju utdöda, kan du finna klippt huggen spik i varierande storlekar, detta är snidda och galvade spik. Köp en låda i lämplig dimension och ge dina tältade vänner en stabil julklapp. Haiga bekannta kan få köpa med skyddspris..... Duger bra som substitut och 375 får du en hel ask...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Davva2 Kondensfritt vintertält, finns det? Bo och sova 29
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.