• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Boktips

Hoppas att det är fler än jag som läser på det här forumet. Jag behöver lite lästips. Antingen böcker man kan köpa i affären, Adlibris eller låna på "bibblan"
Bara innan ni lämnar förslag: INGA SJÄLVBIOGRAFIER OM "Lemmy" eller Mötley crue. OCH ABSOLUT INGET AV Liza Marklund eller Henning Mankell. Det är inte min typ av böcker. Hellre någonting i stil med Clas Hylinger, Torgny Lindgren eller varför inte Raymond Queneau.
Tack på förhand.
 
Hoppas att det är fler än jag som läser på det här forumet. Jag behöver lite lästips. Antingen böcker man kan köpa i affären, Adlibris eller låna på "bibblan"
Bara innan ni lämnar förslag: INGA SJÄLVBIOGRAFIER OM "Lemmy" eller Mötley crue. OCH ABSOLUT INGET AV Liza Marklund eller Henning Mankell. Det är inte min typ av böcker. Hellre någonting i stil med Clas Hylinger, Torgny Lindgren eller varför inte Raymond Queneau.
Tack på förhand.

Lasse Berg "Gryning över Kalahari" eller "Världens ålder" - mycket läsvärda, handlar i grunden om människans ursprung. Författaren har tillbringat långa tider med ursprungsbefolkningar - främst då i Afrika.
Steven Pinker (psykologiprofessor) "Ett oskrivet blad" handlar om människans natur - också mycket läsvärd.
 
Patrick Süskind - Parfymen
(Skippa filmen, boken är som alltid bättre)
Bizarr historia om en man med världens bästa luktsinne. En av de bästa böcker jag har läst.

Varlam Sjalamov - Skovelmästaren : berättelser från Kolyma
Riktigt bra bok om livet i Sovjetiska arbetsläger i Gulag. Jag har läst många berättelser därifrån, men den här tar priset. Väldigt välskriven och svår att lägga ifrån sig.
 
Skulle vilja föreslå Peter Englunds essäsamlingar, Brev från nollpunkten, Förflutenhetens landskap och en till som jag tror heter Tystnadens historia. Annars funkar ju alltid Utvandrarna också. Den tidigare föreslagna Parfymen går inte heller av för hackor
Pär
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.