Bestiga Kebnekaise I december

Hej, jag och en kompis tänkte bestiga kebnekaise som projektarbete i skolan nu till jul.
Vi går 3an I gymnasiet och är ganska så tränade, båda två idrottar och är aktiva. Men vi ska ha projektarbetet klart till vecka 9 2009 så jullovet är den bästa tiden vi skulle kunna göra det på.
Frågan är om det över huvudtaget är möjligt att bestiga sydtoppen vid jul och vad man skulle behöva för utrustning och om vandra eller ta skidor är bästa alternativet. Vi har ingen utrusting alls mer än basic vinterjacka etc, går det att hyra? och i så fall för vilket pris. detta är alltså ett projektarbete så vi kommer lägga ner mycket tid på förberedelser etc.

Tacksam för den hjälp vi kan få:)

/anton och tim
 
Det går. Men...

Självklart går det. Men har man ingen fjällvana skulle inte jag rekonmendera detta. Precis som Kebnekajsa skriver skulle man behöva en egen sol. Solen gå knappt upp så du kommer att göra större delen av toppturen i mörker med alla risker det innebär. Östra leden tycker jag inte är att tänka på i ditt fall.

Tar du västra upp behöver du ingen särskild utrustning. Personligen skulle jag ta stegjärn och stavar plus den ordinarie utrustningen man har när man går turer i fjällen.

Gissar att det inte är just något folk där så det är stor risk att du får spåra och finna leden själv.
 
Självklart går det. Men har man ingen fjällvana skulle inte jag rekonmendera detta. Precis som Kebnekajsa skriver skulle man behöva en egen sol. Solen gå knappt upp så du kommer att göra större delen av toppturen i mörker med alla risker det innebär. Östra leden tycker jag inte är att tänka på i ditt fall.

Tar du västra upp behöver du ingen särskild utrustning. Personligen skulle jag ta stegjärn och stavar plus den ordinarie utrustningen man har när man går turer i fjällen.

Gissar att det inte är just något folk där så det är stor risk att du får spåra och finna leden själv.

Ok, tack så mycket, som sagt var har vi ingen fjällvana alls men är himla sugen på att göra detta som projektarbete. skulle det vara svårt att hitta leden och följa den eller är den hyfsat uppkörd med skoterspår tror du?
Säkerhet? Ordinarie utrustingen? Kommer antagligen göra detta om det inte är någon större fara och om man hittar även om man inte varit där förrut.

Övernattning? ska man behöver något speciellt fjälltält eller vad funkar? blir nog en 2-3-4 dagar tror jag, inte säker eftersom det beror mycket på vädret.

tack på förhand.
 
Törs inte svär på om det är upptrampat i december. Tror inte du hittar skoterspår. Det är nog inte tillåtet att köra skoter i Keb massivet. Kontakta Kebnekaise Fjällstation så kommer de att kunna svara på alla dina frågor. www.stfkebnekaise.com

Ordinare utrustnig: Framför allt måste du ha kläder för kanske 30 minus grader. Nikkaluokta brukar väl vara bland det kallaste platserna i landet. Sen behöver du ett bra tält som klarar hård vind. Googla på utrustningslista så kommer du hitta förslag på vad man bör ha med sig på en vintertur.

Eftersom ni är sugna ska ni givetvis åka dit. Första sträckan mellan Nikkaluoka och Keb. Fjällstation blir en bra uppvärmning av vad som komma skall.. Även stationen är stäng tror jag alltid de har en stuga öppen för eventuella nödsituationer. Kolla med dem. Även om ni nu inte skulle ta er upp på toppen så kommer ni att få uppleva ett högalpint landskap.
 
Projektarbete

Det var ett spännande projektarbete ni har tänkt er.... För 6 år sedan hade jag två NV elever som var inne på samma linje som er. Jag/vi avrådde dem att göra det före sportlovet. Efter en dialog med rektorn för NV programmet följde jag med dem och vi gjorde toppen under sportlovet(v 10). Eleverna var tacksamma över att ha med någon med fjäll/vintervana då de själva inte varit på vinterfjället. Kan vara något att tänka på? Prata med er rektor om det är möjligt att lämna in detta arbete senare, det brukar inte vara omöjligt(i.a.f hos oss). I år vet jag t.ex att tre elever från TE planerar att åka Vasaloppet.
Lycka till.
 
blir nog en 2-3-4 dagar tror jag, inte säker eftersom det beror mycket på vädret.
Ni är väl medvetna om att solen inte går över horisonten. Det tar minst 10 dagar att sammanlagt få ihop tillräcklig mängd grynings- och skymningsljus för att överhuvudtaget se något, om ni nu är intresserade av det.
 
Det är klart det går. Eftersom ni kommer att "lägga ner mycket tid på förberedelser" så hinner det bli många timmar i fält. Framåt november, åk någonstans där ni kan träna på vintertältning och skidåkning. (Var bor ni?) Se till att ni kan använda karta och kompass. Er handledare vet säkert när ni har tillräcklig rutin för en tur i Lappland i december.
 
Skulle rekomendera att ni tar kontakt med Försvarsmaktens Vinterenhet i Arvidsjaur för att få en grundkurs i hur man hanterar kyla, snö och mörker. Kan ärligt säga med lite drygt 120 utenätter vår,sommar,höst och vinter både civilt och militärt att december månad ovanför polcirkeln kräver kunskap om kyla, det handlar om eran överlevnad.

Vintertältning med några minusgrader och 2-3dm snö i mellersta sverige är så långt ifrån man kan komma lappland i december. Jag betvivlar att eran handledare har kunskapen att avgöra ifall ni är mogna eller inte för vinterfjällen i lappland efter en tur ute med er..
 
Spontant skulle jag säg att om man är mogen för en vintertur i Lappland så vet man om det själv. Har man minsta tveksamhet på sin egen förmåga och vad man bör ha med sig så är det antagligen ett tecken på att man inte är redo.

30 grader kallt, snöstorm, mörkt dygnet runt, inga öppna stugor (det finns väl iofs nödutrymme på Kebnekaisestationen).. På vintern finns allvarliga risker som inte finns på samma sätt på sommaren.

Jag skulle lägga projektet senare under våren, då stugorna öppnat, ljuset kommit och temperaturen kanske är lite högre, för att få erfarenhet.

Bortsett från allt detta så låter en vinterbestigning av Kebnekaise störtkul! Man ska göra det på ett säkert sätt bara.
 
Var mycket olika svar:eek:
Men eftersom vi inte har någon fjällvana alls och antagligen har svårt att skaffa någon, vi bor nämligen i södra dalarna, så vore det alltså bäst att lägga turen på sportlovet? Fjällstationen öppnar en vecka innan sportlovet så det vore ju väldigt bra. Dessutom får vi mycket mer tid att träna vilket är bra och vi är inte på något sätt ovilliga att träna.

3338, hur lång tid tog det för er från det att ni lämnade kiruna till det att ni kom tillbaka? hyrde ni utrustning? Var det mycket andra vandrare där eller var ni ensamma och var det lätt att hitta upp i snön?

Ser i allafall ut som det kommer att bli en tur till sydtoppen, det är bara att förbereda!

Tack för alla svar, de hjälper oerhört mycket!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.