Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado

I tråden http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=377668&postcount=5 hänvisar Magnus Källström till en pågående diskussion http://forums.groundspeak.com/GC/ind...owtopic=186593 om ett nytt fel kanske kopplat till mjukvaruversionen 2.60 på Garmins relativt nya modeller Garmin Legend och Vista HCx samt Colorado.

Jag har en Vista HCx med mjukvaran 2.60 både som "Software Version", och som "GPS SW Version" och har letat efter liknande fel på färdspår från hundpromenader med varierande hastighet i bergslagsskogar.

I stort sett ser färdspåren från 5 olika dagar helt OK ut med mindre skillnader om något 10-tal meter vid jämförelser av upp till 6 färdspår från samma stigar eller vägar registrerade olika dagar och tidpunkter.

På ett ställe ser det lite skumt ut där spåret avviker från en väg ca 25 meter i sidled på tre eller fyra mätpunkter. Jag har inget minne av att jag gått vid sidan av vägen där men är inte 100% säker.
Ett par andra spår från andra dagar följer vägavsnittet relativt exakt. Jag gissar att felet beror på att GPS-signalen studsat på något sätt.

Sammanfattningsvis förefaller min GPS fungera OK i det här avseendet och jag kan inte se att det blivit någon kvalitetsförsämring sedan jag uppgraderade till version 2.60.

Vore intressant att ta del av era erfarenheter avseende det här märkliga felet.

Min GPS är inköpt i USA och laddad med Garmins Metroguide och FriPro.

Thure

Det kan ju kanske förklara följande problem som jag upptäckte vid åtets fjällvandring.
Eller finns det andra förklaringar???

Skärmdump från Friluftskartan PRO, publicerad med tillstånd från Sportmanship

Bilagor

• GPS-fel_sylarna.jpg
    GPS-fel_sylarna.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,360

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mycket intressant spår

Mathias.

Gjorde du någon omstart av GPSen?

Vilken hård respektive mjukvara?

Vilken del av spåret registrerades först?

Thure

Det övre spåret var det första, startade inte om GPSén utan jag flyttar mig 450 meter på 10 sekunder.
Tror att det var 2.60 i GPSén (Vista HCx)

Mathias

observation skiljer sig lite från de typiska rapporterna i den refererade tråden ovan i och med att felet verkar ha uppkommit strax efter starten och sedan försvunnit.

Men annars verkar storleken på felet och att felet försvann senare överenstämma.

Thure

Det är intressant att veta vilken noggrannhet GPS tror sig ha. Vid svag mottagning och om den byter satellit för beräkning kan jag tänka mej att den får annan posiion. Har man dock 6-8st och +-10m bör inte hoppen vara så stora.

Det här är nog inte isolerat till de modellerna. Jag har sett min nüvi 760 bära sig åt på liknande sätt, när jag var på väg till flygplatsen i Nashville, Tennessee. Kartan var City Navigator North America 2008.
Rätt vad det var började den visa en position en bra bit från motorvägen, uppe i skogen. Så snart det fanns en väg i närheten, mer eller mindre parallellt med motorvägen, fick den för sig att det var där jag var och räknade om rutten med hänsyn till det. Detta höll i sig i flera kilometer, ända tills den tappade bort sig under betongtaket hos Avis, där jag skulle lämna hyrbilen. Sen kom jag inte iväg den dagen, på grund av försenat flyg, men nästa gång jag gick ut visade den rätt igen.

I ditt exempel

Anders undrar jag om det var något fel i hur GPSen låste på väg. Den kanske inte var programmerad att köra på motorväg eller att motorvägen inte var tillgänglig på något annat sätt för ruttberäkning/lock on road.

Men i Mathias fall bör det inte ha funnits någon sådan störning från eventuell låsning på väg/stig?

Thure

Jag har inte själv aktivt försökt återskapa felet, men har som sagt sett något som liknar det vid ett par tillfällen. Jag har tyvärr inte sparat någon logg, men i de fallen har har positionen långsamt drivit bort från den verkliga platsen (jag gick på en väg). Vid omstart av GPSr så var positionen korrekt igen.

Hur allvarligt det här är får ju var och en avgöra, men för mig är inte det här något stort problem och jag är i övrigt mycket nöjd med enheten (Legend HCx). Räknar också med att det kommer en rättning så småningom, eftersom det verkar vara kopplat till FW för GPS-chipet.

Det var inget fel på motorvägen. Den ingick i rutten. Trafikinfo fanns inte att tillgå.
Dessutom låste den inte alls på någon väg så länge det inte fanns något alternativ vid sidan om motorvägen. Positionen låg för långt vid sidan för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips