Primus benstöd till gasbehållare.

Köpte inför sommaren ett primus benstöd till gasbehållare för att mitt lilla gaskök skulle stå stadigare. På väg upp till fjället stannade jag på en mack och köpte extra gas, och när köket skulle användas första gången blev jag förbryllad. Benstödet passade inte på den nya tuben (primus 2207 230g.) men på den gamla jag hade med mig (primus 2202 450g.) satt det perfekt??
När jag kommit hem och mäter tuberna så skiljer det 2.5 mm i diam. mellan dom (111.5mm resp. 109 mm). Har också kvar en gammal 2202 som mäter 103 mm och den passar i det inre spåret på stödet.
Visst är det underligt att en primusprodukt inte ens passar deras egna gasbehållare, eller är benstödet bara gjort för 450g flaskor?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja, det var ju fiffigt. Tack för tipset.
Tycker dock fortfarande att det är störigt att ett primusbenstöd inte passar deras egna flaskor......

Jag är själv grymt störd av såna I-landsproblem så jag kollade förra hösten med Primus och det är diameterskillnad beroende på om gasflaskorna är gjorda i Korea eller Frankrike (om jag kommer ihåg länderna rätt). Campingaz är i alla fall franskt har jag för mig.

Jag fick faktiskt ett demobenstöd skickat till mig for free så nu har jag totalt tre st, två av ena storleken och ett av den andra. Det går inte att se på beteckning eller annat så man måste alltid testa på de flaskor som ska med.

PS. Jag tycker inte att benstöden "ändå inte funkar", jag tycker att de fungerar bra men har så smått övergett toppmonterat då Trangia med gas är svårslaget utomhus. Har Primus EtaExpress som är grymt snabbt men mest en vattenkokare enligt mig då man bara har en enda panna. Går ju såklart att röra ihop nåt i den också men att kocka gör jag hellre i Trangia.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips