Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko

Hej,
Tänkte vandra Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko (Eller åt andra hållet…) i slutet på juli med min pappa.

Efterlyser information och synpunkter om
* Etapp avstånd. Har mätt 55 km fågelvägen.
* Tid – Troligtvis 5 eller 6 dagar (start ca 12:00 framme senast 16:00). Vill helst bestämma antal dagar utifrån väder och fiske men jag misstänker att jag får boka tågbiljetten i förhand.
* Topptur – Sugen på att bestiga Ristacohkka (1688m) från Ollavaggi sidan eller ta mig upp delvis för utsiktens skull. Har ingen glaciär utrustning eller erfarenhet.
* Fiske – Är det tillåtet att fiska i området? Var köper man fiskekort? Tips? Fiskar med drag och fluga.
* Bilvägen till Katterat. Ser konstig ut då den inte leder någonstans. Tänkte gå upp på Hunddalstoppen (nära Katterat). Enligt Google Earth ska det gå att få bra utsikt över fjorden vid Narvik därifrån. Sedan fortsätta uppe på fjället söderut istället för att ta bilvägen.

All input uppskattas då jag aldrig vandrat så långt norrut förut.
 
6 dagar verkar lämpligt om du ska på lite utsvävningar.

Jag skulle gå åt andra hållet, slippa avsluta turen med att gå i björkskogen till Abisko, utan i stället göra bort det i början av turen.

/Ulf
 
Tack för hjälpen.

Tänkte avgöra riktningen beroende på vädret. Är det fint första dagen så börjar vi i Katterat annars i Abisko.

Är lite orolig över första biten från Absiko. Lång vandring i tråkig skog? Kungsleden = mycket folk? Kanske bättre att ta sig från Unna Allakas till Riksgränsen istället för Abisko?
 
Hej,

hoppas att inte detta är för sent inkommet och att ni fortfarande planerar för denna fina tur? Jag och min mor gjorde exakt samma vandring i augusti 2004 med start i Katterat. Vandringen tog 6 dagar i anspråk. Vi bodde alla nätter i DNT-hyttor och STF-anläggningar.

Bilvägen från Katterat upp i Hunddalen är en materialväg till en kraftverksanläggning. Ganska tråkig vandring innan man kommit upp i dalen och ser de högre topparna. Vi bodde en natt i Hunddalshytta (kan rekommendera lillhytta, "velli koselig") innan vi fortsatte söderut genom Oallavaggi. Minns att vi upplevde denna sträcka som "lång", 18 km som inleddes med en stigning och som sedan bjöd på blockterräng innan vi korsade jokken och gick över på östra sidan. Vi behövde inte vada men med tanke på att det nu är mycket vatten på sina håll i fjällen så kanske det blir ett vad där för er?

Sedan slingrade sig en smal stig i öppen terräng och sista biten ner till Cunojaure var lite slyig. Den bro som ledde över jokken någon km innan hyttorna var i sämsta tänkbara skick, hoppas att de bytt ut den vid det här laget...

Lätt vandring till Unna Allakas från Cunojaure, ca 9 km där vi gjorde en fin dagstur upp på Ruovssok där vi hade vidsträckt utsikt över dalen. Etappen mellan Unna Allakas och Abiskojaure var den längsta på 24 km men relativt lättvandrad på smal stig nere bland björkarna. Nere i Abiskojaure möttes vi av en näst intill fullsatt anläggning, kontraster jämfört med övriga turen då vi sett totalt 5 andra vandrare. Men så var vi ju också på Kungsleden...

Sista biten till Abisko Turist var lite av en transportsträcka för oss då det var sista biten. Personligen föredar jag smala stigar (Hunddalen-Abiskojaure) framfört elefantstigar som Kungsleden (Abiskojaure - Abisko Turist) men det finns vackra sträckor vid jokken och så småningom canyonen innan slutet.

Hoppas att ni får en fin tur!

Hälsningar Linnéa
 

avslutad210712

Gäst
Sitter och tittar på kartan vid Katterat och funderar på om man skall gå efter materialvägen som går nästan fram till Hunddalshyttan eller om man skall gå efter leden som är markerad på östra sidan on Ollajokka? Känns så där lagom skoj att gå efter en väg även om det brukar kunna ränta på riktigt bra. Eller skall man följa den lite högre leden som går över Hundalstoppen. Materialvägen som går nästan fram till Hunddalshyttan verkar sluta vid en damm och där verkar det vara möjligt att gå över eller ser jag fel?

Om man skall gå efter östra sidan så verkar det enligt kartan som att tågstationen ligger på västra så var går man i så fall över jokken? Finns det någon bro förutom järnvägsbron? Gissar att det finns en bro åtminstone där leden till Rombakksbotn passerar jokken. Eller är det vad som gäller?
 
Jag gick bilvägen, lättgånget och enkelt. tyckte inte den var så tråkig. Att gå höga leden började med uppstigning direkt ovanpå tunneltaket då jag gick där, inte så attraktivt för den som har taskig balans.

Att gå över på östra sidan är inte det helt obanat? Du får nog följa järnvägen, poch sen är det ju björkskogsvandring en del misstänker jag, och obanad sån brukar ta tid.

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Jag gick bilvägen, lättgånget och enkelt. tyckte inte den var så tråkig. Att gå höga leden började med uppstigning direkt ovanpå tunneltaket då jag gick där, inte så attraktivt för den som har taskig balans.

Att gå över på östra sidan är inte det helt obanat? Du får nog följa järnvägen, poch sen är det ju björkskogsvandring en del misstänker jag, och obanad sån brukar ta tid.

Christian

Var passerade du ollajohka
 
Var passerade du ollajohka

Uppe vid dammen har jag för mig man kunde gå över, dvs utanför energibolagets stuga, enligt mina anteckningar var vi aldrig framme vid turisthyttan. Enligt kartan finns det en liten stig där också.

sen vadar man den uppe i Oallavagge några gånger, men det var lättvadat.

Christian
 
Ska se om jag hittar några foton i lådorna hemma. Gick ju där 2001 så det är ju inte digitalt direkt.

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Vore skoj men det är bråttom bråttom för troligen åker jag på lördag morgon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Fleischer Katterat-Hunddalen-Lossi Fjällvandring 3
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
kgh Från Katterat till Haukejaurestugan Fjällvandring 7
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
anderzand Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 2
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 0
JoW Beisfjord-Hunddalen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.