• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ej brådskande: Är det någon som har en egen lastbil? Söker vänner. Bor i Sthlms län

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Det är så att inkomstnivån är låg, men jag har tänkt att ta C-körkort så småningom. Därför skulle jag verkligen uppskatta om jag någon gång skulle ha möjlighet att öva på hanteringen av en lastbil. Jag kommer inte att ha möjlighet att gå särskilt många lektioner på körskola p.g.a. ekonomin.

Jag är intresserad av att bredda min umgängeskrets. Jag har bara någon enstaka vän. Mer om detta och mycket mer finns på min profil, kika gärna på profilen.
 
Bump!

Bump!
Slutet av maj 2008 till och med september 2008 får jag mycket träning av att köra i stadstrafik, rent allmänt.

OBSERVERA ATT DET INTE ÄR BRÅDSKANDE! Jag vill spara på kostnader och kan vänta rätt länge.
 
Senast ändrad:
Jag kan intyga på papper eller personligen att detta är helt seriöst, liksom allt annat jag har för mig på Utsidan. Det är bara INTE brådskande, så därför tror jag att jag hinner hitta någon som vill låna sin lasbil.
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag kom att tänka på en sak. Vet inte hur det är där du bor, men här i Halmstad kan man iallafall ta lastbilskort genom komvux/komlär. Tror dock att man måste vara arbetslös eller nåt sånt, men det är värt att kolla upp iallafall!

Nu ser man antagligen helt annorlunda på saken när man kört mycket lastbil, men att köra är nog egentligen den lättaste delen av utbildningen. Det är mycket annat man ska kunna, inte minst funktionsbeskrivning av diverse delar av fordonet (t.ex. bromssystem, styrsystem, tryckluftssystem). Även en hel del teori med att tolka registreringsbevis och vikter som kan vara rätt svårt. Mitt tips (om du inte redan gjort det) är att du skaffar teorimaterial (antingen genom en körskola eller om någon säljer begagnat) och plöjer igenom innan du börjar köra, då kommer du har mer koll på detaljerna och körningen går lättare.

Ett annat sätt kan vara att hitta en arbetsgivare som är villig att betala din utbildning, men det kan ju vara lite svårare... det är nog mest för folk som har C och vill ha CE, eftersom det är ganska stor brist på CE-chaufförer. På mitt jobb har många börjat som skåpbilschaufförer (B-kort) och sedan fått både C och CE betalt av arbetsgivaren, det är också en väg att gå (om man nu kan tänka sig att jobba med att köra skåpbil nåt år och sedan dessutom stanna kvar på företaget några år till).

Ett annat tips, om du har personbil: plocka ner innerbackspegeln och låtsas att bilen är 10m lång när du kör. Låter nog dumt, men man kommer in i "tänket" på ett smidigt sätt då. Sen är det i princip bara växelspaken som skiljer sig från en lastbil :)

Lycka till!
 
bump!

Hej alla glada!

Blev intresserad av se efter. För att gå rakt på sak, omställningarna inför Januari-kampanjen gör att det finns ett stort behov av ganska tung transport i månads-skiftet November/December 2008, samt en enklare uppgift på nyårsdagen.

Detta fick jag bekräftat personligen, det var helt enkelt bara att närvara direkt efter att en viktig förhandling hade ägt rum.

Så det stämmer, att den som kör och äger sin lastbil, skulle få ett uppdrag att hjälpa till.

Själv har jag varken lastbil eller BE eller C -kort, men när jag hittade en sådan här diskussions-tråd, så ville jag bumpa den.

Jag passade på att höra efter vilka arbetare det finns där, då fick jag titta på den korta listan på vilka som ägt företaget eller varit mekaniker där. De namnen från den listan använde jag för att söka med google och altavista. Jag tog mig tid att bläddra igenom alla sökresultaten som jag fick, och en vars förnamn börjar på jos... har ägt och drivit företaget, samt att detta bekräftade en som är chaufför och mekaniker (har ett förnamn som börjar på T).

Och jag gjorde även en mer specifik sökning, om Jos.. eller T... någonsin figurerat på Utsidan. Och resultatet var att ingen sådan fanns.

Då gick jag tillbaka och pratade, när jag berätta detta om de ej existerande sökresultaten, så då gick det att härleda att någon har drivit, skämtat, med detta.
 
Hej alla glada!

Blev intresserad av se efter. För att gå rakt på sak, omställningarna inför Januari-kampanjen gör att det finns ett stort behov av ganska tung transport i månads-skiftet November/December 2008, samt en enklare uppgift på nyårsdagen.

Detta fick jag bekräftat personligen, det var helt enkelt bara att närvara direkt efter att en viktig förhandling hade ägt rum.

Så det stämmer, att den som kör och äger sin lastbil, skulle få ett uppdrag att hjälpa till.

Själv har jag varken lastbil eller BE eller C -kort, men när jag hittade en sådan här diskussions-tråd, så ville jag bumpa den.

Jag passade på att höra efter vilka arbetare det finns där, då fick jag titta på den korta listan på vilka som ägt företaget eller varit mekaniker där. De namnen från den listan använde jag för att söka med google och altavista. Jag tog mig tid att bläddra igenom alla sökresultaten som jag fick, och en vars förnamn börjar på jos... har ägt och drivit företaget, samt att detta bekräftade en som är chaufför och mekaniker (har ett förnamn som börjar på T).

Och jag gjorde även en mer specifik sökning, om Jos.. eller T... någonsin figurerat på Utsidan. Och resultatet var att ingen sådan fanns.

Då gick jag tillbaka och pratade, när jag berätta detta om de ej existerande sökresultaten, så då gick det att härleda att någon har drivit, skämtat, med detta.

Hej Slotte! :)
 
Jag tycker JKMs presentation är obehaglig. Vilar något sjukt över den tycker jag.

Kanske har det faktum att han smutskastats på ett annat forum (happy) påverkat mig.

Men vad vill karl med det senaste inlägget egentligen?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.