Höjdmätare

Min gps ger oftast ett ok höjdvärde... kontrollerade det på några höjdangivelser på kartan (BD6) över kebnekaisefjällen i somras. diffade som mest med någon meter, sydtoppen blev t ex 2111m (är väl lite lägre nu?) medan andra höjdangivelser t ex fjällstationen och sjön vid genvägen mellan Keb och Sälka stämde på metern.

Men helt säker är den ju inte... men som sagt ... ok för mig.

Thomas
 
Generellt så

är en barografisk höjdmätare som kalibreras flera gånger per dag mot kartan exaktare än en "hushålls" GPS avseende höjden. Många GPSer innehåller därför en barografisk höjdmätare.

Finns många tidigare trådar om detta t ex på navigationsforumet.

Thure
 
Vilken höjd?

Kanske kul att veta:

Höjdangivelsen i en vanlig GPS-mottagare avser höjd över ellipsoiden, vilket är en approximation som inte direkt kan översättas till "höjd över havet" (de höjdangivelser som kan läsas i kartan).

Skillanden mellan höjder i SWEREF99 (=WGS84, ellipsoid GRS80) och RT90 (ellipsoid Bessel) varierar någonstans mellan 25 och 35 meter beroende på var i Sverige man befinner sig, där höjder i SWEREF ligger "högre upp".

Sen finns det ytterligare skillnader om man börjar jämföra mer sanna avvägda höjder med ellipsoidhöjder, men det kan vi ta nån annan gång...

/torbjörn
 
Finns många tidigare trådar om detta t ex på navigationsforumet.

Jo, jag har bläddrat igenom en hel del inlägg om olika höjdmätare. De flesta inlägg verkar handla om hur opålitliga de är... känns inte så intressant att köpa en höjdmätare om den visar 100 m fel.

Funderar på att köpa denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21969990

Den har elektronisk höjdmätare. Har läst i andra inlägg här på utsidan att en sådan består av en vibrerande kristall och att den "kompenserar för temperaturen". Skulle vara intressant att höra om någon har testat liknande höjdmätare i praktiken? Vilka resultat fick ni?
 
Väder och temperatur

Om du kalibrerar en barografisk höjmätare ofta så är den ganska exakt, men det finns saker som kan ställa till det, eftersom Höjdmätaren använder skillnader i lufttryck för att mäta höjd:

1. De flesta billiga höjdmätare (och dyra klockor) antar att tryckets variation med höjden är konstant oavsett väder och plats. Det är det inte. Om du går upp för ett berg på vintern så är luften kall och tung. Höjdmätaren tror då att du har gått längre än vad du har, min Suntoo-klocka visar ca 100 m fel om jag går upp för ett 1000m berg på vintern. En fin gammal barometer från Paulin har en tillhörande tabell som ska användas för att kompensera såna fel, nya finare höjmätare har ibland inbydd termometer som fixar detta, men då krävs att du har den utanpå ryggsäcken, inte i varma fickan. Vet inte om Silvan du kollade på gör detta.

2. Vädret kan ändras. Lufttrycket vid havsytan är normalt 1013 hPa. Ändringar på 5-10 hPa på ett dygn är inget konstigt, det sker ofta. 10 hPa vid havsytan motvarar ca 100 m i höjd, vilket gör att din kalibrering blir fel ganska fort. Dvs, att nyare höjdmätarklockor visar höjd på metern när är mest ett försäljningsargument

Så om du ska ha höjdmätaren till att veta ungefärlig höjd på 10 m när i fjällterräng utan att behöva kalibrera kan en GPS faktiskt vara bättre. Ska du däremot gå i plattare terräng och har möjlighet att kalibrera då och då så är höjdmätaren bättre.
 
Håller inte med dig helt Björn.

Jag har rätt mycket erfarenhet i att jämföra höjdprofiler jag fått med GPS utan barografisk höjdmätare och med temperaturkompenserad elektronisk höjdmätare av ett par fabrikat. Den barografiska höjden har varit överlägsen och några fel på 100 meter som du rapporterar har jag inte upplevt med mina två instrument (Avocet Vertical respektive Suunto X6HR) annat än när batteriet varit på upphällningen respektive med en gammal Casio höjdmätare utan temperaturkompensation. Det har heller inte haft någon betydelse att jag haft klockan på handleden inne i jackärmen åkt linbana etc.

Men om man är nöjd med en noggrannhet på 40-100 meter i höjdled då fungerar GPSen.

I en tryckkabin så gäller förstås GPS utan inbyggd barograf eller en barograf utanför tryckkabinen.

Thure
 
Jag har rätt mycket erfarenhet i att jämföra höjdprofiler jag fått med GPS utan barografisk höjdmätare och med temperaturkompenserad elektronisk höjdmätare av ett par fabrikat.

OK. Mina jämförelser är mellan kartan och min Suntoo klocka. Hur vet du vad som är rätt om du använder två instrument som bägge är relativt oexakta, dvs en billig GPS och en Suntoo-klocka?

Mäter man höjden med hjälp av luftrycket så är man tvungen att använda sig av barometerformeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula
Jag gör ett enkelt exempel: Luftens densitet är omvänt proportionell mot temperaturen i Kelvin (T kelvin = T Celsius +273). Om man jämför densiteten vid +10C och -20C så kan man räkna ut att densiteten vid den lägre temperaturen är ca 12% högre [(1/253)/(1/283)]=283/253. Om man då har klockan på armen (dvs vid ca 10 grader C) och går uppför ett 1000 m högt berg och utomhustemperaturen är -20 grader, så visar en temperaturkompenserad höjdmätare drygt 100 m för mycket.

Däremot, vid små höjdskillnader och med tryckmätaren placerad så att temperaturen blir rätt så visar den väldigt exakt. Eller om man har klockan på armen i sommarväder. Eller hänger den på ryggsäcken. Men, många skidbestigare har klockan på armen, då visar den fel.
 
OK. Mina jämförelser är mellan kartan och min Suntoo klocka. Hur vet du vad som är rätt om du använder två instrument som bägge är relativt oexakta, dvs en billig GPS och en Suntoo-klocka?

Mäter man höjden med hjälp av luftrycket så är man tvungen att använda sig av barometerformeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula
Jag gör ett enkelt exempel: Luftens densitet är omvänt proportionell mot temperaturen i Kelvin (T kelvin = T Celsius +273). Om man jämför densiteten vid +10C och -20C så kan man räkna ut att densiteten vid den lägre temperaturen är ca 12% högre [(1/253)/(1/283)]=283/253. Om man då har klockan på armen (dvs vid ca 10 grader C) och går uppför ett 1000 m högt berg och utomhustemperaturen är -20 grader, så visar en temperaturkompenserad höjdmätare drygt 100 m för mycket.

Däremot, vid små höjdskillnader och med tryckmätaren placerad så att temperaturen blir rätt så visar den väldigt exakt. Eller om man har klockan på armen i sommarväder. Eller hänger den på ryggsäcken. Men, många skidbestigare har klockan på armen, då visar den fel.

En temperaturkompenserad höjdmätare visar inte fel den visar rätt på kanske 5 meter när t ex om man åker upp 1500 m med en kabinbana i alperna. Temperaturen i kabinen, på handleden etc kompenseras för så den skall du inte behöva bry dig om. Gör du en bestigning till fots eller på skidor så hinner vädret och lufttrycket ändras en del på ett par timmar som du skrev om tidigare i tråden så att felet blir större på höjdmätaren. En mer känslig GPS som tar in flera satelliter bör ha förutsättningar att ge en exaktare höjd men i brant bergsterräng framför allt i raviner är det vanligt med reflexer som ger felaktiga positioner. Jag har nu uppgraderat från Garmin Legend (relativt okänslig mottagare) till Garmin Vista HCX med både känsligare GPS som tar in fler satelliter och med barografisk höjdmätare. Med den senare har jag märkt att höjderna blir mera riktiga men det kommer in ett antal fluktationer i höjden som inte stämmer med hur jag rört mig terrängen. MIn Suunto höjdmätarklocka litar jag fortfarande mera på.

Thure
 
En temperaturkompenserad höjdmätare ...
Diverse text
Jag har nu uppgraderat från Garmin Legend (relativt okänslig mottagare) till Garmin Vista HCX med både känsligare GPS som tar in fler satelliter och med barografisk höjdmätare. Med den senare har jag märkt att höjderna blir mera riktiga men det kommer in ett antal fluktationer i höjden som inte stämmer med hur jag rört mig terrängen. MIn Suunto höjdmätarklocka litar jag fortfarande mera på.

Thure

Garmins barometer är inte temperaturkompenserad, så med i övrigt lika förhållanden tror jag du gör rätt i att lita mer på Suunton.

Mikael
 
Kanske ska beskriva hur jag ska använda mätaren:
Jag vandrar oftast i 1500-3000 meter höga berg som är ganska branta och där vädret är väldigt omväxlande.

En felmarginal på max 10 meter är acceptabelt, men absolut inte 100 m.

Har möjlighet att kalibrera ett par gånger om dagen.

Med dessa krav, är då en temperaturkompenserad elektronisk höjdmätare tillräckligt bra?
 
En temperaturkompenserad höjdmätare visar inte fel den visar rätt på kanske 5 meter när t ex om man åker upp 1500 m med en kabinbana i alperna. Temperaturen i kabinen, på handleden etc kompenseras för så den skall du inte behöva bry dig om.
Tyvärr har du fel, såvida inte almäna gaslagen skrivits om sen jag läste termodynamik och meteorologi. :)

Det finns två sidor av temperaturkorrigering. Den ena korrigerar för de fel som blir i instrumentet pga instrumentets temperatur. Har man denna korrigering inbyggd så visar instrumentet rätt tryck, oavsett instrument-temperatur. Det funkar bra med klockan på armen och fina instrument som t.ex Avocoet har denna funtion. Den andra formen av temperaturkorrigering kräver att man mäter OMGIVNINGENS temperatur. Det kan ingen höjdmätare göra om man har den i fickan eller på armen. Så oavsett hur exakt tryck du mäter upp så blir höjden fel om du inte vet densiteten på den omgivande luften.

Jag tror att en Avocoet funkar utmärkt just vid kabinbaneåkning i Alperna (det är ju rätt troligt att den är optimerad för precis detta) såvida inte vädret ändras http://www.avocet.com/vertechpages/vertfaq.html#Anchor3

Här står det lättfattligt http://bubl.ac.uk/org/tacit/tac/tac43/theuseof.htm , under Temperature. För mer detaljer kan man även kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Barometric_formula, även om man inte räknar på det syns det att T är inblandat i sambandet T mot h. Latitudens betydelse kompenseras däremot inte lika lätt.

Mats, när du kalibrerar krävs det att du är på en plats där du vet höjden från t.ex. kartan. En GPS skulle kanske vara det bästa, men dom drar väldigt mycket batterier, en sån som Thure har är bland dom absolut bästa med en batteritid på ca 30 timmar. Om jag skulle göra det du beskriver skulle jag satsa på en höjdmätare, det är kul att kunna ha den på hela tiden och se att nu har jag bara 100m kvar osv. Min Suunto funkar jättebra till sommarvandring. Kanske skulle jag satsa på ett armbandsur istället för Silvan, det är smidigare, men vindmätare är ju kul att ha med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.