Klätterutrustning billigare från USA?

Hej!

Eftersom friends är ganska så dyrt i Sverige, undrar jag om det blir billigare att beställa från USA. Är det ngn som har koll på seriösa nätföretag, vad det kostar i frakt, tull m m?

Hälsn, Anna
 
Hej!

Eftersom friends är ganska så dyrt i Sverige, undrar jag om det blir billigare att beställa från USA. Är det ngn som har koll på seriösa nätföretag, vad det kostar i frakt, tull m m?

Hälsn, Anna

Du betalar USA-pris+frakt+tull på varuvärdet (gissar på runt 6%)+25% moms på varuvärde, tull och frakt+ speditionsavgift på 66-200kr/kolli. Detta gör att om du köper till normalpris i USA och betalar moms och tull så blir det nog sällan billigare än i Sverige (något beroende på var i Sverige du handlar, möjligtvis).

Däremot är det ofta lättare att hitta utförsäljningar och extrapriser i USA, förmodligen av den enkla anledningen att där finns så många fler butiker. På sådana kan man göra klipp, i och för sig är nog just friends ganska sällsynt med ordentliga rabatter på, men det är svårt att tipsa om några butiker eftersom det varierar vilka produkter de har bra priser på. Jag tycker om sortimentet på mtntools.com men i allmänhet är nog google det bästa tipset för att hitta det man vill ha.

Glöm inte att det även i Sverige går att köpa billiga friends ibland. Naturkompaniet hade 50% i somras på WC Zeroes och några Camalots, vilket till och med med deras vansinnespriser blir ganska billigt.

- Erik
 
svar Erik

Tack för infon!

Har varit in på mtntools sida tidigare och kollat, de har ett väldigt bra utbud! Så jag antar att de säljer "overseas" då du handlat av dem? Har kollat efter deras "shipping terms" men inte hittat ngt direkt om utomlands frakt. Kan du säga lite mer om just deras villkor? Och tar det lång tid innan paketet kommer?

Hälsn,
Anna
 
Tack för infon!

Har varit in på mtntools sida tidigare och kollat, de har ett väldigt bra utbud! Så jag antar att de säljer "overseas" då du handlat av dem? Har kollat efter deras "shipping terms" men inte hittat ngt direkt om utomlands frakt. Kan du säga lite mer om just deras villkor? Och tar det lång tid innan paketet kommer?

Hälsn,
Anna

Jodå, de levererar till Sverige. Skriv och fråga så får du fraktpriser. De kan leverera med USPS, vilket för mig normalt är ett krav för att beställa på USA, eftersom det dels är mycket billigare än
UPS och FedEx, dels för att det ökar chansen att paketet slipper igenom tullen i synnerhet om man använder USPS Airmail (Det senare kan man naturligtvis ha moraliska synpunkter på)

Betalning sker enklast med kreditkort, leveranstid skulle jag uppskatta till kanske 10 dagar.
Returrätt är väl sällan aktuellt med klätterprylar.

Men jag vill betona att du bör räkna med att gå betala alla avgifter, och om dina friends då inte
blir mer än några procent billigare än i Sverige kanske du skall tänka igenom om inte tryggheten
att ha någonstans att gå och klaga kan vara värd detta.

- Erik
 
svar Erik

Tack för all info!
Ska ta mig en funderare. Det är ju bara att när man sitter och kollar på webshoparna, så finns det ju också så otroligt mycket mer prylar och kläder som man inser att man bara måååste ha...
Allt är ju så mycket billigare! Snacka om bra marknadsföring.

:)

Tack!

Anna
 
Tack för all info!
Ska ta mig en funderare. Det är ju bara att när man sitter och kollar på webshoparna, så finns det ju också så otroligt mycket mer prylar och kläder som man inser att man bara måååste ha...
Allt är ju så mycket billigare! Snacka om bra marknadsföring.

:)

Tack!

Anna

Ja, på tal om marknadsföring...lite väl styva i korken tycker ju jag att Arc'teryx är i Sverige som på sin hemsida hänvisar all övrig information om kläder till arc'terxy egna hemsida i Kanda - snacka om dålig kundservice. Men men, vad kan man förvänta sig om en U-land i kundservice:).

Till din ursprungsfråga, kolla in svenska www.northstar.se blev själv förvånad över hur bra priser de har på friends, deras Camalot C4 måste vara billigast i sverige. Annars är ju USA som sagt billigast, om man nu känner någon som kan ta över grejerna oxå;).

Så vill man inte gå över ån efter vatten så fanns det faktiskt billiga alternativ i Sverige oxå.
 
rockempire

lite gammal tråd, men kanske nån kollar iaf...

jag köpte ett set med 5 durango-cammar från http://rockempire.com/. jag har räknat på att jag sparade ungefär 6-700 kronor på att köpa dem där och räknar jag med frakten i det priset. dollarn är svinlåg!! kööööp!!!

kan tillägga att jag fick kanonbemötande o snabba svar från rockempire. MYCKET seriös affär med kanonpriser. enda affären jag sett som saluför rock empire annars är northstar så vitt jag vet. en i övrigt mycket bra webbutik.

//torbjörn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.