Okända fjäll

"Alla andra" gör alltid så bra affärer, konstaterar jag avundsamt med jämna mellanrum. Idag höll Fru Fortuna sitt spö över mig när jag hittade Tore Abrahamssons Okända fjäll för 50 kr på ett antikvariat i Örebro. Nu väntar några dagars intressant läsning.
HåkanF
 
"Alla andra" gör alltid så bra affärer, konstaterar jag avundsamt med jämna mellanrum. Idag höll Fru Fortuna sitt spö över mig när jag hittade Tore Abrahamssons Okända fjäll för 50 kr på ett antikvariat i Örebro. Nu väntar några dagars intressant läsning.
HåkanF


Jag lånade den på biblioteket för en massa herrans år sedan. Visst är Artfjället ett av dessa oknda fjäll? Vill minnas att Tore skriver om hur han sitter en sommarnatt på Brakkon och blickar ned mot civilisationen (nåja) i Vilasund. Eller minns jag helt galet? Bra och inspirerande skrivet var det i alla fall och det fick mig att besöka Artfjället några år senare.

Hmmm... Måste nog få tag på den för egen del? Jag bjuder 100 kr för ditt exemplar Majjen! :)
 
Jag lånade den på biblioteket för en massa herrans år sedan. Visst är Artfjället ett av dessa oknda fjäll? Vill minnas att Tore skriver om hur han sitter en sommarnatt på Brakkon och blickar ned mot civilisationen (nåja) i Vilasund. Eller minns jag helt galet? Bra och inspirerande skrivet var det i alla fall och det fick mig att besöka Artfjället några år senare.

Hmmm... Måste nog få tag på den för egen del? Jag bjuder 100 kr för ditt exemplar Majjen! :)

Du har bra minne. Någon affär blir det dock inte ;).
 
Jag vill minnas att boken ifråga står (eller åtminstone stod) i bokhyllan i den större Lunndörrsstugan, så den desperate kan ju bege sig dit för att kolla... ;)
 
Efter att nyligen ha besökt alla tre stugplatserna i Vålådalsområdet kan jag konstatera att ovanstående inte stämmer. Tvärtom finns boken i fråga på de övriga två stugplatserna (Stensdalen och Vålåvalen), men alltså inte i just Lunndörren. Nu är det i och för sig ett tag sedan jag var där senast och sedan dess har man hunnit renovera rätt ordentligt, så det är väl inte omöjligt att någon form av omflyttning har skett.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att är man omåttligt intresserad av att kika i nämnda bok är det bara att släpa sig iväg till Jämtlandsfjällen -- efter det att stugorna öppnat i slutet av februari, förstås ;)
 
okänd okändhet

Att Bunnerfjällen och Artfjället räknas som okända kan jag ju förstå men jag studsade väl lite
när ett av de första kapitlen handlade om Sulitelma.
Det kapitlet är f ö baserat på en av Tores allra första större turer på 50-talet och är nog inte rykande aktuellt i alla delar. Det intressantaste med boken är väl alla de färdvägar som finns inritade på kartorna, dock utan kommentar.
 
Artfjället okänt?

Jag har förstått att Artfjället betraktas som okänt, men har mycket svårt att förstå varför. Jag har än så länge varit där vid två tillfällen, men fler kommer - garanterat.
Första gången jag hörde talas om området var efter att ha läst Abrahamssons bok Detta är Vindelfjällen. Jag har mycket svårt att förstå att andra delar av Vindelfjällen kan vara så välbesökta när området mest varierat innehåll - Artfjället/Arteken - ligger strax intill. Ne, där finns inga stugor eller egentliga stigar, men jag har svårt att tro att det någonstans i vår avlånga fjällvärld finns ett så begränsat område med så fantastiskt innehåll.
Växtligheten är enorm på två sätt. Dels finns där gott om rariteter, men där finns också så otroligt många olika arter på ett enda ställe. Om ni läser min artikel om tältplatsernas tio-i-topp - http://www.utsidan.se/cldoc/10660.htm - så nämner jag där den fantastiska bäckravinen vid Satteviera.
Grottorna är enorma. Där finns så mycket mer än enbart Sotsbäcksgrottan.
Fornminnena är minst sagt speciella.

Första gången jag vandrade där följde jag i stort sett den tur Abrahamsson föreslår i avsnittet Artfjället runt. Om vädret är acceptabelt innebär det en oförglömlig upplevelse. han leder vandraren till ständigt nya överraskningar, nya vyer. Man måste vara beredd på att det blir en hel del nivåskillnader - den gode Abrahamsson är väl gammal alpinist - men det är bara fråga om branta backar - ingen egentlig klättring.

HåkanF
 
Något som Artfjället också har är närheten till Okstindan som jag tror är Nordnorges högsta massiv.

Jag funderar just på Vindelfjällen - jag har aldrig varit i Västerbotten; från Ammarnäs västerut, en rutt som jag hittat beskriven av Leif Nixon (lätt att googla på). Från Tärnasjön har jag valet att gå norrut utmed leden och över till Ranafjellene nära Virvatnet, sen kanske vidare mot Sulitelma, ELLER vilket dock kräver att man korsar dalen nära Hemavan, genom Artfjället och över till Okstindan.

Det hänger väl lite på förbindelserna; jag bokar så gott som aldrig mer än en vecka i förväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hemmet Vandra kungsleden 1+3 och Okända fjäll? Fjällvandring 1
il C OKÄNDA FJÄLL Fjällvandring 1
FiskarN_ Nikkaluokta och sedan in i det okända? Fjällvandring 0
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
enghult Söket boken Okända Fjäl Fjällvandring 5
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11
szvinto Folktomma fjäll Fjällvandring 15
idahelleberg Tipsa mig om fjäll! Fjällvandring 11
otterhall tur på Dovre fjäll - Norge Fjällvandring 0
niklaz Fjäll eller fjällkänsla närmast Stockholm för helgturer? Fjällvandring 4
vandrarmedhund Klövja med hund i fjäll Fjällvandring 15
Virrhönan "Den tyske fjäll-uteliggaren" Klaus Fjällvandring 20
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Herr Nilsson Stockholms närmaste fjäll? Fjällvandring 11
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
tassemark Fjäll-litteratur att "drömma" till Fjällvandring 21
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
niclasehn Fjäll och vildmarksutbildning? Fjällvandring 3
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
oeriksson Fjäll-läget i september Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.