Cobolt kajaker?

Funderar på att prova Cobolts kajaker, är förmodligen mest intresserad av Origo.

Hur är kvaliten på dessa? Har förstått efter sökningar på nätet att den kanske inte varit på topp tidigare men att produktionen nu är flyttad till Kina?

Är det någon som synat eller provat 2007 års modeller? Priserna verkar ju vara konkurrenskraftiga. Dessutom verkar de ha vad jag är ute efter, dvs roder med bra pedaler, stor sittbrunn med möjlighet till "rätt" sittställning samt ändå möjligt att rolla.

Skulle vara tacksam för synpunkter ifrån er som vet mer om Cobolts kajaker.

/Patrik.
 
Nedanstående skrev jag till några paddelkamrater (intresserade av Origo) efter att ha provpaddlat Origo i Onsala (för två år sedan):

Fart
Origo är gjord för att ha en hög toppfart inom kategorin havskajaker. Detta uppnås genom ett smalt skrov och en lång vattenlinje. Genom att överhänget är litet så räcker totallängden 5,56 m till en relativt lång vattenlinje. Då den tillhör kategorin plattbottnade kajaker så får den något större våt yta, vilket i sin tur ger lite större friktionsmotstånd, jämfört om den varit mer rundbottnad.

Själv uppmätte jag, med GPS, inte någon signifikant skillnad i toppfart mellan Origo och min egen Seda Glider.

Stabilitet
För att vara endast 52 cm bred så känns Origo som stabil. Denna stabilitet kommer av att botten är relativt platt. Origo har dock inte så hög slutstabilitet (läs mer under rollegenskaper).

Manövrerbarhet
Ingen kajak med lång vattenlinje går att ”vända på en femöring”. Jag upplever dock Origo som mer lättsvängd än Trapper Barracuda och Seda Glider. Detta är inte förvånande då Origon är plattbottnad. Origo säljs med roder, men den skulle förmodligen också fungera med skedda.

Sjöegenskaper
Origons låga akterdäck gör att upplovningen blir minimal i sidvind. Den dagen jag paddlade Origo var det inte tillräckligt höga vågor för att jag skulle kunna testa surfegenskaperna. Av skrovformen kan jag gissa att Origon är mycket bra i motsjö och hyfsad i surf.

Sittbrunnen
Jag tycker om den utformning Origos sittbrunn har fått. Den är stor och lätt att komma i. Samtidigt har man ändå bra kontakt med kajaken. Jag slapp den badkarskänsla jag får i VKV-kajaker. Kontakten med kajaken får man med hjälp av knästöden och genom att kajaken är smal. Kontakten gör att det inte är några problem med att ha kontroll över kajakens lutning vid höga stöd och när man svänger kan man kanta kajaken.

Knästöden låser dock inte fast knäna som på t.ex. Trapper Baracuda. Det finns alltså goda möjligheter till aktivt benarbete under paddlingen. Ryggstödet ger stöd i mitten och inte ute i sidorna. Detta ger möjlighet till bättre höftvridning än om man har en vadderad rem som ligger i en båge runt hela svanken. Bäst möjlighet till höftvridning får man om man paddlar helt utan rygg- eller svankstöd, men för mig skulle detta kännas jobbigt.

Kajaken styrs med pedaler som ger fast stöd för hälarna. Pedalerna flyttas steglöst fram och tillbaka med en stor skruv med vev på. Denna lösning är inte vacker, men funktionell. Man kan utan att gå ur kajaken justera avståndet till pedalerna. Tycker man att sittställningen känns jobbig, vid en längre paddling, så kan ett med varv på veven förändra saken. Vill man trampa mer med benen flyttar man fram pedalerna och om man vill ha bättre höftkontakt så pressar man upp knäna mot knästöden genom att flytta pedalerna bakåt.

Det kan vara svårt att hitta kapell av standardmodell som passar till Origos sittbrunn. Köpare av Coboltkajaker erbjuds ofta ett kapell på köpet. Ett annat alternativ är att anlita företaget Chillcheater som skräddarsyr kapell.

Rollegenskaper
Origon är mycket lättrollad. Peter på Onsalakajak visar gärna upp att Origo och Mentor går att handrolla. Det som gör Origo lättrollad är skrovformen, det låga akterdäcket samt att sitsen sitter ett par decimeter framför den bakre sittbrunnskanten (underlättar bakåtlutning). ´

Det som först förvånade mig var att jag hade svårt att med ”sculling” hålla näsan ovanför vattenytan när jag lade mig i vattnet. När jag drog till lite hårdare med paddeln kom jag upp med en sådan fart att jag fick göra ett lågt stöd på andra sidan för att undvika ett varv till. Jag tolkar detta som att Origons lådformade skrovform gör att Origon vill ligga rättvänd eller upp och ned. I ett mellanläge gör den inte mycket motstånd oavsett om man är på väg upp eller ned.

Långfärd
En med lastutrymme bortskämd Måsenpaddlare får något mindre volym i Cobolt Origo. Utrymmet är ändå mer än tillräckligt i Origo. Två stora ovala plus några små runda luckor underlättar när det gäller att utnyttja hela Origos volym som packutrymme. Om jag inte är fel underrättad, så finns det också möjlighet att framifrån lägga packning i utrymmet framför pedalerna (om man inte är så långbent att pedalerna behöver sitta längst fram). Det lilla plånboksskottet strax framför sittbrunnen var en bra detalj. När jag skulle rolla, var det bara att slänga in min GPS där, som sedan var skyddad mot vatten.

Vikt
Cobolt Origo är ingen lätt kajak. Flera gummiluckor samt pedalsystemet väger en del. Tillverkaren uppger vikten av glasfibervarianten till 25 kg. Troligen kan den verkliga vikten ligga 1-2 kg högre. Skulle dock vikten ligga under 25 kg så hade det också funnits anledning till att vara misstänksam. Vad har man då prutat på?
När det gäller kolfiber/kevlarvarianten av Origo så uppger tillverkaren vikten till 22 kg. Att detta ligger under den verkliga vikten medgav även Peter på Onsalakajak. Enligt Peter (Onsala) så har man i kolfibervarianten gjort ett starkare skrov istället för att göra kajaken betydligt lättare än glasfibervarianten.

Övrigt
Enligt vad jag hört, så läcker ibland beslagen på Origo. Peter på Onsalakajak förnekade inte att det att det funnits problem med detta. Peter menade dock att detta problem lätt kan fixas. Man kan dock hoppas att detta numera fixas vid tillverkningen.
 
Cobolt Kajaker??

Hej,
jag har beställt en Origo via Onsala, leverans i mitten av Aug(ca 2 månaders leverans tid!!).

Här är lite info angående kvalitén på Cobolts nya kajaker, som jag såg i något norskt paddelforum(hoppas det stämmer!)

" Hei. Jeg har i flere år samarbeidet litt med Cobolt Kayaks.
Og kommet med noen ideer til forbedringer på kajakkene.
Jeg har ikke selv sett kajakkene "live" ennå. Men har hatt en del samtaler med konstruktøren Jarle Kabbe.

Kajakkene blir nå produsert av en japansk produsent, i Kina. Med japanske råvarer.( det er vesentelig forskjellig kvalitet på japansk og kinesisk komposittmatrialer.)
Som du selv har registrert, er det foretatt masse forbedringer.

Det gamle rorsystemet var for dårlig. Det er nå eliminert. Rorhus i syrefast stål.
Ror i carbon/kevlar.
Roret er også blitt mye mer effektivt, i og med den nye formen.
Ligner mye på kjølen til seilbrettene.

Alle dekkfester er nedsenket. Dekkesriggen er kraftigere.
Finishen er også blitt utrolig bra, ifølge produsenten.
Lukene blir trykktestet ved at kajakken blir senket under vann i 15 minutter.

Egenskapene til kajakkene er de samme. Jeg har brukt Sibir,n i mange år.
Bedre båt til langturer, skal du lete lenge etter.
Samt at Sibir'n er også stødig og fin uten last. Til tross for de slanke linjene.

Det som har vært å utsette på kajakkene tidligere, er kvaliteten.
Det tror jeg er historie nå.
Her får du, etter min mening utrolig mye kvalitet for en billig penge.
Skal ned å hente en ny Sibir når jeg bare får tid. Må si jeg gleder meg.

Selv om noen her kanskje vil si at jeg er inhabil til å uttale meg, fordi jeg samarbeider litt med produsenten, så hadde jeg ikke kommet med anbefalinger jeg ikke står inne for.

/Erik Knutz "
 
Spørsmål til gorans innlegg om Origo/ Barracuda

Ville gjerne sende noen spørsmål til gorans ettersom det virker som du har mye mer oversikt enn meg over akkurat det som jeg lurer på. Jeg har padlet en plastkajakk i mange år, og skal nå bytte til glassfiber. Har prøvd litt forskjellig, og av dem synes jeg Origo og Trapper Barracuda er de jeg liker best. Har ikke fått prøvd båtene under like forhold, så derfor lurer jeg litt på (svar bare på det du orker/ har peiling på og jeg blir veldig takknemlig):

- Tror du disse båtene er for store for en jente på 180 cm/ 67 kg? (tror jeg er ganske sterk, men likevel...)
- tror du Barracuda er mer stabil i surf og lettere å få i surf, eller tror du de vil være like?
- oppfatter jeg innlegget ditt riktig som at du tenker at Origo vil være mer utrygg i røff sjø/ altså lettere velte (jeg er ikke trygg på rulle..)
- Hvilken tror du er raskest?
- Best kvalitet (luker/ lekkasje/ ror..?)
- Sikkert overflødig spørsmål: Barracuda laster vel mye mer?

Veldig glad for tips! Ha det bra sålenge:)
 
1. Tror du disse båtene er for store for en jente på 180 cm/ 67 kg? (tror jeg er ganske sterk, men likevel...)
2. tror du Barracuda er mer stabil i surf og lettere å få i surf, eller tror du de vil være like?
3. oppfatter jeg innlegget ditt riktig som at du tenker at Origo vil være mer utrygg i røff sjø/ altså lettere velte (jeg er ikke trygg på rulle..)
4. Hvilken tror du er raskest?
5. Best kvalitet (luker/ lekkasje/ ror..?)
6. Sikkert overflødig spørsmål: Barracuda laster vel mye mer?

Hej!

Jag är ingen expert på ovanstående kajaker då jag inte ägt någon av dem. Förövrigt finns det en medlem här på Utsidan, Peter Sjölin, som äger båda kajakerna och därför bör ha större erfarenhet av kajakerna. Det dock vore tråkigt att bara hålla mig till det alltid gångbara tipset, provpaddla och sedan avsluta inlägget. Jag skall därför ändå försöka utgå från dina frågor och skriva lite om vad jag TROR.

1. Det är ganska stora kajaker i förhållande till din vikt. Om du är relativt stark och tränar teknik kan du dock säkert lära dig att bemästra dem. Min erfarenhet av lätta paddlare i stora kajaker är att det går snabbt i medvind men det att blir mer jobb i motvind och med att hålla kursen. Om du mest kommer att paddla med last minskar vindfånget. Om du mest kommer att paddla utan last kanske du skall överväga Cobolt Mentor istället för Origo?
2. BQ är något stabilare än Origo. När det gäller surf har jag ingen uppfattning om vilken som är den bättre.
3. Jag ser Origo som lite roligare att leka med i vågorna medan BQ är en stabilare och tryggare packåsna som är bra på att gå rakt fram. Båda kan rollas men Origo är mycket lättrollad. Det är inte lika lätt att luta sig bakåt i en BQ.
4. Om kajakers snabbhet kan man skriva mycket. Ofta menar man med snabbhet toppfart. Kajaker med en lång och smal vattenlinje har högre toppfart än kajaker med kortare och bredare vattenlinje. Detta innebär dock inte att en lång kajak är mera lättdriven i alla farter. Tvärtom kan en paddlare som inte kan eller vill paddla fort bli långsammare i lång och smal kajak.
Peter Sjölin skrev i något inlägg att, för honom ,var BQ lite snabbare än Origo som i sin tur var lite snabbare än Måsen Offshore. Skillnaderna är säkert marginella och de kan bero på massor av faktorer som t.ex. paddlarens vikt, sittställning, vind, sjögång mm. Det går alltså inte att säga vilken av BQ och Origo som generellt är snabbast för dig. Kanske Cobolt Menor, med lite mindre volym, kan ha bättre fartegenskaper för den som väger 67?
5. Coboltkajakerna har haft problem med beslag som läcker. Jag har för lite erfarenhet av Origo och BQ för att kunna jämföra kvaliteten.
6. Jag hittade inga jämförbara siffror på total volym men BQ bör ha något större totalvolym. Båda kajakerna har dock, med marginal, plats för det man kan behöva på en veckotur.
 
Senast ändrad:
Origo

Hei Gøran, tusen takk for at du tok deg tid til å svare selv om du ikke selv har kajakkene, jeg tar med meg momentene som du skrev til det store valget:) Hilsen Helene
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Cobolt Sibir/Origo! Paddling allmänt 14
AK Cobolt Origo Paddling allmänt 4
bsoby Cobolt kajak Paddling allmänt 1
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.