Risker med Spork?

Alla har väl fått lära sig att hålla kniven rätt? Men med en Spork skall man ha skärytan i fingergreppen.
Hur går det och vad med gaffelns taggar i handen!
Har någon skadat sig eller fungerar det bra? Hur går det för vänsterhänta?
Nyfiken....
 
Nu är ju jag inte vänsterhänt men jag har använt spork en del och tycker den funkar bra (går ju inte att jämföra med riktiga ätgrejer, men men)
Jag har aldrig varit nära att skada mig, taggar och kniv är ju inte sådär jätte vassa.

Daniel
 
Känner inte till nån som skadat sig. Däremot vet jag en som skadat sin spork genom att röra i en varm kastrull, då spork-plasten smälte mot den varma grytbottnen.
 
Finns inte en chans att man kan skada sig på en spork! "Kniveggens" taggar är ju knappast vassa, då ska man ha ett j*vla tryck i näven...
 
Sporken går sönder...

Hände mig i somras. Ingen katastrof men lite trist. Min McFlurry sked har aldrig gjort på detta sätt.

Uffe
 
En vanlig spork är ju ungefär lika vass som en Sibyllagaffel. Nu använder ju inte nyktra personer en Sibyllagaffel åt fel håll, men ändå. Om det är ett problem så kan man ju fila bort taggarna och skära med en riktig kniv.
 
Re: Sporken går sönder...

Schneeberger; sa:
Hände mig i somras. Ingen katastrof men lite trist. Min McFlurry sked har aldrig gjort på detta sätt.

Uffe

Var det en sån där Light my fire-Spork?
Jag trodde de var tåliga värre. I alla fall tåligare än mina gamla lexan-bestick som föll i småbitar i ryggan...

Det finns ju en massa olika sporkar, de flesta är ju bara ett skedblad med tänder.

Eller snackar alla om just Spork®-sporken:
Spork-in-line-4col-mix-lite.jpg


Klassisk spork:
Spork.jpg


Men jag håller nog med Nicklas om att det smartaste kanske är att fila bort taggarna på Spork®:en. För skära kan man göra med kniv, men man kanske behöver nåt otandat att bre mackorna med. Då funkar å andra sidan inte en nedfilad låtsaskniv så bra heller. Jag vet inte . Sen blev allt svart.

Jag vill ha en Knoon (eller Spnife): sked i ena änden, smörkniv i andra.
 
Re: Re: Sporken går sönder...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag vill ha en Knoon (eller Spnife): sked i ena änden, smörkniv i andra.

Breda smör med skeden? Eller med skedens skaft? löjligt enkelt problem att lösa.

Vad som verkligen behövs är ett UL-tool för att krama tevattnet ur påsen. Tepåsen väger på tok för mycket när man bär den blöt :)
 
Re: Re: Re: Sporken går sönder...

andersmossing; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag vill ha en Knoon (eller Spnife): sked i ena änden, smörkniv i andra.

Breda smör med skeden? Eller med skedens skaft? löjligt enkelt problem att lösa.

Vad som verkligen behövs är ett UL-tool för att krama tevattnet ur påsen. Tepåsen väger på tok för mycket när man bär den blöt :)

Jag vill kunna breda och skära lite hårdare grejer än smör, som till exempel jordnöttssmör och ädelost. Då är sked och skaft lite bängligt. I och för sig väger ju en plastsked noll. På det hela taget kanske ett låtsasproblem.

Men det där med tepåsen är ju ett viktigt problem... men man kan ju använda pulver-te!
En nackdel är i och för sig att man då bär pulvret i magen istället. En fördel är att de brukar vara äckliga, så man kanske kräks upp det.
(Jag minns ett kinesiskt pulver-te som smakade ungefär som om man tog en lurvig katt, lät den dö, grävde ner den över vintern och sen kräft-sörplade pälsen på den när den tinade. Men det var nog bra för min chi.)
 
Re: Re: Re: Re: Sporken går sönder...

andersmossing; sa:
Vad som verkligen behövs är ett UL-tool för att krama tevattnet ur påsen. Tepåsen väger på tok för mycket när man bär den blöt :)
[/QUOTE]

Vad som behövs är således en UL-tekula. Fram med vågarna nu, och väg själva tepåsen (minus te) samt några olika versioner av tekula så vi kan få veta hur många koppar te man måste dricka på turen för att den senare ska löna sig viktmässigt :)

Fast mest UL är givetvis att sila tebladen mellan tänderna. Är teet dessutom urindrivande så minskar ju kroppsvikten på köpet. Kanske te rentav ska räknas som negativ vikt i packlistan?
 
Re: Re: Re: Re: Sporken går sönder...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Men det där med tepåsen är ju ett viktigt problem... men man kan ju använda pulver-te!
En nackdel är i och för sig att man då bär pulvret i magen istället. En fördel är att de brukar vara äckliga, så man kanske kräks upp det.
Precis, de lättaste grejerna är de som lämnas hemma för att man avskyr dem. De man lämnar trots att man vill ha med dem, är i regel mycket tyngre (att lämna, men lättare att bära?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Spork! Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.