linolja renskinn?

Fick tips av en man jag träffade ute på senaste vinterturen att jag kunde använda linolja (har jag för mig att det var..) på mitt ogarvade renskinn för att det skulle hålla längre. Jag fömodar att han menade att det bara var att kleta på "baksidan".

Kan det stämma tro? Vad skulle det göra för nytta, hindra det från att torka ut så det tar längre tid innan det börjar håra eller nått sånt?
 
Linolja är bra - men vänta tills hinnorna släpper...

Hej
Förutsätter att du har ett obehandlat (ej garvat skinn). Så länge skinnet håller sig hyfsat torrt (undersidan) och den tunna "hinnan" finns kvar så finns ingen anledning att behandla skinnet. Men när hinnorna släpper och börjar flaga (det händer för eller senare) så kan en behandling med kokt linolja vara lämplig. Men i så fall bör du skrapa bort så mycket av hinnorna som möjligt innan du stryker på den kokta linoljan. Rå linolja kan också fungera men du skall i så fall ha mycket gott om tid och låta skinnet torka - länge...

Ett litet tips för ett långt skinnanvändande:
Lufttorka skinnet efter varje färd och se till att du har en mycket torr plats att förvara det. Lyckades för några år sedan få 3 av mina skinn förstörda pga att det blev hög luftfuktighet i mitt källarförråd en period...

Låt oss hoppas på att fler inser renskinnets fördelar... För ett mer personligt och skönt underlag att sova på finns inte!

Vänligen/Dag (renskinnsanvändare sedan 80-talet)
 
...en sak till

Missade att svara på varför man linoljar...
Linoljan impregnerar skinnet och ger det en vattenavstötande undersida. Ett obehandlat skinn har tunna hinnor som ger detta skydd initialt men hinnorna släpper efter ett tag och då är det läge att lägga på linolja. Men inte förr.

Vänligen/Dah
 
Linolja

fungerar mycket riktigt bra. Vi har efter renskrapningen och linoljan använt fernissa för att få en glattare yta som står emot fukten bättre efter tips av vår kåtexpert Mats.

Det som Dag skiver ovan om vattenresistens hos det råa skinnet stämmer kanske om renskinnet innehåller mycket kvarlämnat fett men de 2 obehandlade skinn jag har erfarenhet av har sugit fukt trots att de luktat av härsket underhudsfett.

Efter renskrapning linolja och fernissa så luktar renskinnen inte lika härsket längre.

Vi har skurit itu det ena skinnet och gjort 5 sittlappar åt famíljens medlemmar. Suverän värme i dessa mycket mera komfort än en cellplastsittlapp.

Thure
 
Tack så mycket för svaren!

Håller med om att renskinn är helt överlägset vanliga liggunderlag, köpte det runt jul, har använt det på två övernattningsturer och är helt fast!

Har märkt att mitt också sugit åt sig en del fukt på undersidan när vi var ute på tältturen trots att det är obehandlat, men vi hade också väldigt varmt hela turen. Du tror alltså det kan vara lika bra att skrapa och fixa till det på en gång?

Om jag fernissar det efter att ha strukit på linolja, blir det inte så att fernissan spricker i "böjvecken" när jag rullar ihop det för transport?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.