Glaciärer snart ett minne blott?

...och enligt klimatforskare Rumukainen vid SMHI kan forskarna förklara 1900-talets första 50 års temperaturökning med naturliga variationer, men inte de efterföljande 50-60 årens fortsatta temperaturstegring utan att i modellerna lägga till mänsklig påverkan.

Det är inget bevis för en växthuseffekt, eftersom det kan ha dykt upp något annat exogent som modellerna inte tar hänsyn till och som bara sammanfaller i tid med mänsklig aktivitet. Men det är en stark indikation om att det kan ha gått rejält snett.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Och för oss som är för rädda att vandra på glaciärer så kanske det inte är någon förlust att de försvinner.

Nääää nu var jag inte bara elak utan korkad också. Vill definitivt inte att det skall bli varmare klimat.
 
Livet är en cykel

Vi har fordom haft ett antal istider och kommer att få nya vad det lider. Ytterligare höjd vattentemperatur i Atlanten och golfströmen vänder, norra halvklotet blir kallare och polarvinden viner på nytt om våra öron.

Mitt råd: Köp en vargskinnspäls medan de är billiga!

Mitt investeringsråd: Föd upp och träna draghundar.
 
Det stora problemet är ju inte de svenska glaciärernas storlek, utan globala effekter av växthuseffekten.

Och hur klimatet är om femtontusen år spelar ju mindre roll än hur det är om femton år.

Men visst, som alla andra tycker jag det vore synd om glaciärerna tynade bort, alldeles bortsett från att de är indikatorer på något mycket större.
 
Som jag har förstått det är de flesta seriösa klimatforskare överens om att vi har en växthuseffekt, som ger en temperaturstegring. Men när det gäller effekter av denna är de inte lika ense.

Teorin med att golfströmmen skulle vända långt innan den når våra breddgrader om temperaturstegringen får isen i arktis att smälte mer än till viss punkt, bygger på att isen i arktis genom någon komplicerad process utgör själva motorn för golfströmmens dragning hit i norr.

Enligt den teorin skulle vi alltså först få några decennier med allt varmare klimat hos oss. När/om en kritisk punkt nås, vänder golfströmmen tvärt och vi får snabbt klimat i stil med Labrador.

Men det är så komplicerade förlopp att det råder stor osäkerhet runt denna teori. Däremot finns större enighet om att fas ett, med en temperaturstegring, initialt succesivt leder till varmare, blåsigare, mer nederbördsrikt klimat i Sverige. Med alla förändringar det skulle föra med sig.

Raskesven
 
Googlade lite. Här påstås att golfströmmens betydelse för Nordens klimat är en myt:

http://www.americanscientist.org/template/AssetDetail/assetid/51963?fulltext=true&print=yes

Raskesven; sa:
Däremot finns större enighet om att fas ett, med en temperaturstegring, initialt succesivt leder till varmare, blåsigare, mer nederbördsrikt klimat i Sverige. Med alla förändringar det skulle föra med sig.
Verkar bli goda tider för vind- och vattenkraft. För goda kanske...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maria-t Ett klick för skogen ! Miljöpåverkan 0
peter1959 Ett hot mot Utsidan??? Miljöpåverkan 10
norpan_ Är det inte dags för ett klick? Miljöpåverkan 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.